1 av 2 Foto: Shutterstock
2 av 2 Foto: DimaSobko

7 bästa mellanmålen att äta på kvällen om du vill gå ner i vikt

Ja, det går att äta mellanmål på kvällen och samtidigt gå ner i vikt. Men välj ett lite smartare mellanmål på kvällen för att optimera fettförbränningen – livsmedel som håller socker- och insulinnivåerna nere!

För att hålla blodsockernivån och insulinnivån låg på kvällen ska du gärna välja ett mellanmål som är lätt och proteinrikt – och som inte innehåller så mycket snabba kolhydrater. Keso och naturell kvarg är därför bra ingredienser till goda kvällsmellis.

Här är sju riktigt goda tips på mellanmål som är bra för din hälsa, kropp och vikt:

1. Keso/kvarg/yoghurt med bär, nötter och frön

Foto: Shutterstock

Välj den proteinrika mejeriprodukt som du tycker bäst om av keso, kvarg och fet yoghurt. Rent näringsmässigt spelar det inte så stor roll. Blanda i goda bär och lite naturella och osaltade nötter eller frön.

2. Magert mellanmål med tonfiskröra på fullkornsknäckebröd

Blanda lite hackad rödlök, ett ägg, en halv burk avrunnen tonfisk och två matskedar turkisk yoghurt eller naturell kvarg. Rör om!

Smaksätt gärna med salt, peppar och det du tycker är gott av: Citronsaft, dijonsenap, majonnäs, persilja/dill/gräslök. Servera på en eller två fullkornsknäckebröd.

LÄS MER Dietisterna tipsar: 6 nyttiga mellanmål för barnfamiljen 

3. Omelett med kalkon (och lite riven parmesan)

Gör en enkel omelett med lite kalkon, spenat, ärtor och riven parmesan. Att mellanmålet är varmt gör också att mättnaden ökar.

Foto: Shutterstock

4. Dipp med morötter och gurka

Gör en egen dipp på keso, kvarg eller fet yoghurt. Använd gärna egna kryddor och inte färdiga kryddmixar (då dessa brukar innehålla massor av socker).

Du kan exempelvis blanda lökpulver, dill, vitlök, salt och vitpeppar. Eller lökpulver, paprikapulver och sambal olek. Testa dig fram!

Skär sedan grönsaker i stavar så som gurka, kålrot, morot eller blomkål.

5. Kesoplättar

Kesoplättar är ett nyttigt mellanmål som är rikt på protein. Snabbt och bra när du vill komma i form.

Här är det allra godaste receptet:

Blanda 125 gram keso med ett ägg till en smet.

Ha sedan i en halv matsked fiberhusk och lite salt och vaniljpulver efter smak.

Stek med olja i en het panna.

6. God kvargglass med banan

Skär bananer i biten och stoppa in i frysen.

Mixa sedan dessa frysta bitar från en halv banan (låt de tina i några minuter innan mixen) med en deciliter naturell kvarg.

Smaksätt med det du tycker är gott – så som bär, kanel, kakao, kardemumma, vaniljpulver eller lite jordnötssmör.

Foto: Shutterstock

7. Kvargglass utan banan (med ännu mer protein!)

Vill du helt undvika fruktsocker på kvällen kan du testa denna variant av god kvargglass!

1 äggvita

150 g naturell kvarg

50-100 gram valfria bär

Valfritt: 1 skopa proteinpulver med en god smak (annars går det bra att smaksätta med kanel, kardemumma, vaniljpulver, kakao eller lite jordnötssmör)

Vispa äggvita poröst med en elvisp. Blanda sedan ner kvargen, bären och proteinpulver/smaksättningen.

Stoppa in blandningen i frysen och ta ut och rör allting ordentligt var 30:e minut i alla fall två till tre gånger. Detta för att minska ”iskristallerna” som lätt kan uppstå i glassen när man inte har en glassmaskin.

Ur arkivet: Fredrik Paulún om hur du maxar din fettförbränning

LÄS OCKSÅ 6 tips: Goda och nyttiga mellanmål som bränner fett

Aktuellt just nu