Foto: Shutterstock

5 orsaker till att du inte är hungrig på morgonen

Är du inte hungrig på morgonen?

Hälsoliv listar fem möjliga orsaker till att du inte får i dig din frukost.

Cornelia Thomasson

Frukosten sägs vara dagens viktigaste mål och man skulle kunna tänka att det borde sammanfalla med att aptiten också är som störst i ottan. Det har trots allt gått flera timmar sedan du senast åt. Så ser verkligheten inte ut. För somliga växer mackan i munnen och något så lätt som en banan kan kännas omöjlig att äta.

Om frukost inte är din grej behöver du troligen inte oroa dig. Om din aptit förändras och du plötsligt inte klarar av att äta frukost kan det betyda att något är fel och bör utredas, men för de allra flesta finns det en ofarlig förklaring. 

Inspirerade av Healthline listar vi fem sådana.

1. Du åt en stor middag eller snacksade loss

Om aptiten inte är vad den brukar kan det bero på gårdagens matvanor. En stor middag eller kvällssnacks kan få dig att känna sig mätt morgonen efter. I synnerhet om maten innehöll mycket fett eller protein. Till skillnad från kolhydrater kan dessa makronäringsämnen förlänga mättnadskänslan. Proteinrik och fet mat kan påverka nivåerna av hormonerna som reglerar mättnad och hunger.

2. Hunger påverkas av hormonnivåer

I kroppen pågår det full aktivitet även när vi sover. Många hormoner fluktuerar under natten, vilket kan påverkar aptiten. Forskning visar att adrenalinnivåerna tenderar att vara högre på morgonen. Detta hormon tros sakta ner magsäckens tömning samtidigt som den ökar förbränningen av kolhydrater som lagrats i levern och musklerna. 

I en studie observerades att hungerhormonet ghrelin tycks sjunka under natten. Andra studier visar att leptin, ett mättnadshormon, är högre på morgonen. Men här förekommer det mixade resultat.

3. Du har tappat aptiten på grund av ångest eller depression

Både ångest och depression kan påverka dina hungerskänslor. Det är vanligt att tappa matlusten, mycket på grund av att stressen orsakar högre nivåer av vissa hormoner. Men psykisk ohälsa kan även ha motsatt effekt: Många äter mer och upplever att hungerkänslorna ökar när de är stressade.

En del i att må bättre vid ångestproblematik och nedstämdhet är att upprätthålla sunda rutiner kring mat, sömn och motion. Om aptitbortfall är ett symtom är det något du ska ta på allvar och söka hjälp för vid behov.

LÄS MER: Är du mer stressad än du tror? Symtomen många missar

4. Du är gravid

Om du har börjat må illa på morgonen, känner aversion mot viss mat du tidigare gillat eller till och med kräks är det dags att köpa hem ett graviditetstest. 80 procent av gravida upplever illamående vid något tillfälle under sitt havandeskap. Det är allra vanligast att illamåendet infinner sig på morgonen. 

Graviditetsillamående brukar lägga sig efter första trimestern, men det finns andra graviditetsbesvär som kan sänka aptiten också. Hormonförändringarna påverkar tarmrörelserna och det är vanligt att drabbas av förstoppning och uppblåsthest, som reducerar hungern.

Att dricka mycket vatten, sköta sin sömn, undvika triggande dofter och äta mindre mål utspritt över dagen kan hjälpa.

5. Du är sjuk

Luftvägsinfektioner som förkylning, influensa och lunginflammation kan göra det svårt att äta. Symtom kan inkludera illamående och försämrat smak- och luktsinne, vilket kan minska aptiten.

Det är viktigt att få i sig vätska och näring när kroppen jobbar mot en infektion. Soppa, te, vitt bröd, banan och kex lägger sig ofta mjukt i magen när man inte mår så bra.

LÄS OCKSÅ: Så kan du lindra din förkylning

Aktuellt just nu