Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Havregryn är ett exempel på livsmedel som kan höja blodsockret oväntat mycket.
Havregryn är ett exempel på livsmedel som kan höja blodsockret oväntat mycket.
Havregryn är ett exempel på livsmedel som kan höja blodsockret oväntat mycket.
Det allmänna rådet till de som kostbehandlar mot diabetes brukar vara att undvika socker och snabba kolhydrater, medan komplexa kolhydrater är bättre, men mängden och hur en råvara har tillagats kan också påverka blodsockerhöjningen.
Det allmänna rådet till de som kostbehandlar mot diabetes brukar vara att undvika socker och snabba kolhydrater, medan komplexa kolhydrater är bättre, men mängden och hur en råvara har tillagats kan också påverka blodsockerhöjningen.
Det allmänna rådet till de som kostbehandlar mot diabetes brukar vara att undvika socker och snabba kolhydrater, medan komplexa kolhydrater är bättre, men mängden och hur en råvara har tillagats kan också påverka blodsockerhöjningen.
1 AV 2
Havregryn är ett exempel på livsmedel som kan höja blodsockret oväntat mycket.
Foto: Shutterstock
2 AV 2
Det allmänna rådet till de som kostbehandlar mot diabetes brukar vara att undvika socker och snabba kolhydrater, medan komplexa kolhydrater är bättre, men mängden och hur en råvara har tillagats kan också påverka blodsockerhöjningen.
Foto: Shutterstock

5 livsmedel som höjer ditt blodsocker mer än du tror

Att få veta att man har prediabetes eller diabetes kan innebära stora utmaningar med kosten. 

Vad kan man äta och vad ska man passa sig för om man vill slippa högt blodsocker?

Dietisten Sofia Antonsson listar fem livsmedel som är sämre för blodsockret än du tror.

Cornelia Thomasson

Oavsett om man har diagnosticerats med typ 1-diabetes och är beroende av insulin eller i första hand ordinerats kost och motion för sin typ 2-diabetes är det viktigt att ha koll på hur olika livsmedel påverkar blodsockret.

Ibland är det enkelt att förstå att något kommer höja blodsockernivåerna, ibland klurigare. Det allmänna rådet till de som kostbehandlar brukar vara att undvika socker och snabba kolhydrater, medan komplexa kolhydrater är bättre, men mängden och hur en råvara har tillagats kan också påverka blodsockerhöjningen.

– Generellt kan man säga att det handlar om hur länge kolhydraterna bearbetas i magsäcken. Ju snabbare de passerar desto snabbare höjs blodsockret. Det vi vill är att det ska ta längre tid för maten att passera magsäcken, då får man en flackare blodsockerkurva, säger Sofia Antonsson, legitimerad dietist.

Här listar hon fem livsmedel som kan höja blodsockret mer än du tror.

Sofia Antonsson är legitimerad dietist. Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Havregrynsgröt

Havregryn lyfts ofta fram som bra mat vid diabetes eftersom de innehåller betaglukaner, en slags lösliga fibrer som kan dämpa blodsockerstegringen. Men trots det är det många med onormal blodsockerreglering som upplever att frukostskålen med gröt ger en snabb och rejäl stegring.

– Havregrynsgröten är snabb. Den innehåller lite fibrer men vanliga havregryn har en finarbetad struktur som gör att den passerar fort, säger Sofia Antonsson.

Om man vill fortsätta att äta havregrynsgröt kan man dämpa blodsockerstegringen genom att välja tillbehör med omsorg.

– Mitt tips är att lägga till fibrer som bromsar, som pumpafrön, bär, psylliumfrön och en tesked havrekli. 

Grönsaksjuice

Att fruktjuice kan ge en rejäl blodsockertopp tror Sofia Antonsson att de flesta vet, men när det kommer till grönsaksjuicer som ofta marknadsförs som hälsofrämjande ser hon att kunskapen är lite lägre. Ofta består basen även i dessa drycker av apelsin- eller äpplejuice. 

– Ofta tror man att det är nyttigt, men så länge det är merparten fruktjuice i så är det sjukt mycket socker. Det hjälper inte att det är spenat eller gurkmeja i. Jag brukar säga att grönsaker kan man juica men frukt äter man hela. 

Linspasta

Linser och bönor innehåller långsamma kolhydrater. Det är därför lätt att tro att lins- och bönpasta är ett mycket bättre alternativ än vanlig pasta vid diabetes, men blodsockersvaret kan komma som en överraskning.

– Man ska inte bara tro på namnet. Om det står linspasta betyder det inte att det är hundra procent linser. Det kan vara högst andel vete, att man bara har lagt till en liten del linser.

Sofia Antonsson menar att pasta, oavsett om det är vanlig, fullkorn eller pasta med tillsatta linser, bör ätas med måtta.

– Man behöver inte undvika pasta, men tänka på mängden. Hitta en pasta med mycket fibrer, som fullkornspasta, och tänk en knytnäve som maxmängd.

Linspasta består inte till hundra procent av linser, oavsett vad namnet antyder. Foto: Shutterstock

Fullkornsbröd

Många som får diabetes eller ligger i riskzonen får rådet att välja fullkornsprodukter framför ”vanliga” sorter. När det kommer till bröd kan det vid första anblick verka enkelt – på många förpackningar står det att brödet är bakat på fullkorn.

– Bara för att det står att det är fullkornsbröd betyder det inte att det är ett nyttigt bröd. Här måste man läsa förteckning och titta på brödet, säger Sofia Antonsson.

För att nå en jämnare blodsockerkurva ska det synas tydligt i strukturen på brödet att det är bakat på hela skal, kärnor och korn.

 – Ju mindre hela skal och fiberdelar det är i, desto snabbare blodsockerhöjning ger brödet.

Det är också bra att vara uppmärksam på sockerinnehållet i brödet. Även om det inte bakas med socker kan det vara sötat med sirap, honung eller torkad frukt.

Rawbollar och energibars

För några år sedan blev det trendigt att byta det raffinerade sockret mot naturliga sockerkällor i bakverk, eftersom det ansågs hälsosammare. 

Det kan kännas frestande att välja en rawboll med dadlar och nötter på kafé framför en chokladboll, men ur en diabetikers eller prediabetikers perspektiv finns det inget att vinna på det.

– Socker är socker. Allt socker påverkar blodsockret på samma sätt, även om det klassas som naturligt. Torkad frukt är jättekoncentrerat socker och blir lätt väldigt mycket, många av de här bakverken och bollarna är baserade på torkad frukt, eftersom det hjälper till att hålla ihop dem. Nej, det här ska man helt skippa om man är rädd om blodsockret, säger Sofia Antonsson.