Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 16 okt 2015 19:00

Kaspersen: "Jag blir piggare av glutenfritt"

Kristin Kaspersen satsar på glutenfritt för magens skull.

Kristin Kaspersen satsar på glutenfritt för magens skull.

1/3

Foto: Cornelia Nordström

<span>Med sönerna.</span>

Med sönerna.

2/3

Foto: Roger Vikström

<span>Med Agneta Sjödin i &quot;Vardagspuls&quot;.</span>

Med Agneta Sjödin i "Vardagspuls".

3/3

Foto: Linus Hallsénius Snyder New Yor

Kristin Kaspersen har inte ätit gluten på nästan ett år.

– Magen blir lugnare och hela jag blir piggare av glutenfritt, berättar hon.

Programledaren Kristin Kaspersen fortsätter sin hälsoresa med nya boken ”Good Food” där recepten är fria från gluten. Tidigare har hon gett ut en bok om hur hon tränar och äter för att må bra. Hon har utbildat sig till kostrådgivare och leder ”Vardagspuls” i tv med fokus på hälsa och träning.

– Jag har inte celiaki, glutenintolerans, men jag mår dåligt av gluten. Jag får ont i magen och påverkas även mentalt – jag blir tröttare, lite deppig. Utan gluten är magen lugn och jag får mer energi.

– Ända sen jag var ung har jag haft strul med magen. För tio år sen gjorde jag ett test som visade att jag är laktosintolerant. Jag började minska även på gluten och sen i augusti 2014 har jag inte ätit gluten alls.

– Med boken vill jag visa hur enkelt det kan vara att laga både god och hälsosam mat som fungerar i vardagen.

Gluten är ett protein som finns i vete, korn och råg. Diagnosen glutenintolerans har blivit vanligare i Sverige, och innebär att tarmluddet blir skadat av gluten – med symtom som dålig mage, viktnedgång, trötthet.

Forskarna har ännu inget säkert svar på varför fler reagerar på gluten. Men man vet att raffinerat vetemjöl i dag innehåller cirka tio gånger mer gluten än vad mjölet gjorde för ungefär 50 år sen.

– Från början var vetemjöl en naturlig produkt, fullt av mineraler och andra viktiga näringsämnen, säger Kristin.

– I dag är det processat, med tillsatta proteiner. Därför är det kanske inte så konstigt att våra magar reagerar. Man tror också att gluten är inflammatoriskt.

Ger du glutenfritt även till dina söner?

– Vi äter inte vetemjöl hemma, och så gott som glutenfritt. De har också påverkats positivt. Min yngsta son hade utslag runt munnen som inte ville läka, men som försvann efter en vecka när vi slutade med vetemjöl. Min äldsta hade ett stelt knä, han kunde inte sitta på huk. När vi tog bort vetemjölet försvann den stelheten efter tre veckor.

Byt inte ut hela kosten på en gång, tipsar Kristin.

Foto: Jörgen Hildebrandt

Ändra i etapper

Bästa tipset för den som vill börja äta mer hälsosamt?

– Ändra en sak i taget. Byt inte ut hela din kost på en gång och bär hem flera kassar med nya råvaror. Varje gång du handlar eller lagar mat – tänk att du ska göra ett nytt bra val som förbättrar din kost.

– Det tar tid att vänja sig vid nya smaker, hitta nya livsmedel som hela familjen gillar. Jag har provat mig fram i flera år.

– Börjar du med att ta bort vetemjöl finns massor av alternativ. Det var inte det minsta krångligt, tyckte jag.

Kristin fick inspiration under en New York-resa. Den glutenfria trenden är stark i USA; var tredje amerikan undviker gluten av hälsoskäl, enligt en undersökning. 11 procent av svenskarna svarar detsamma, enligt en mätning från United mindes.

– Trots att det finns så mycket dålig mat i USA är det enklare att hitta hälsosam snabbmat där än i Sverige, i alla fall i New York. Urvalet är stort av ekologiska varor och det finns massor av glutenfria produkter.

Aldrig mer gluten?

– Jag säger aldrig aldrig! Jag har inga förbud. En sund kost är för mig lika med en hållbar livsstil, utan förbud.

Fick twar – igen

Efter att ha varit i sitt livs toppform – och sprungit både maraton och tjejmilen i New York – insjuknade Kristin i luftrörssjukdomen twar förra sommaren. För andra gången.

– Jag kände igen symtomen, men det tog lång tid för läkarna att konstatera vad som var fel.

– Man blir trött, helt orkeslös. Varför just jag drabbats två gånger vet jag inte, men det har gjort mig ännu mer intresserad av hur vi kan stärka våra kroppar med en bra kost.

När Kristin hade twar första gången 2009 sjukskrevs hon för utmattningssyndrom. Hon sov dåligt och ämnesomsättningen sjönk.

Då kontaktade hon företaget Svarta lådan, fick kostrådgivning och hjälp med vad hon skulle äta, på vilka tider och hur mycket hon behövde de dagar hon tränade och de dagar hon inte tränade.

– Det var toppen, jag lärde mig hur jag ska äta för att må bra.

– Jag är också mer uppmärksam på vad som kan stressa mig. Jag ser till att boka in luckor i kalendern, så att jag hinner återhämta mig.

Njuter fullt ut

Hur njuter man av sötsaker med gott samvete?

– Jag fick ett gott råd: Om man ibland vill äta något som inte är så bra för kroppen – som sötsaker – välj något som du verkligen tycker är gott! Sitter du på en restaurang och ska beställa efterrätt; ta den godaste, inte den nyttigaste. Ät chokladtårtan om du hellre vill ha den än citronsorbén. Och njut av sötsaken fullt ut, utan skuld eller stress, så mår du bra av den.

– Förr var sött förknippat med skuld för mig. I dag kan söta smaker fungera som en guldkant. Äter jag fin choklad en kväll ser jag det inte som onyttigt – eftersom jag bara äter choklad ibland.

Ett festligt mattips?

– Ska jag ha fest brukar jag göra en salsa dagen före. Smakerna utvecklas så att salsan smakar mer – dessutom blir det mindre stressigt inför festen. Till barnen gör jag en snäll guacamole med avokado, lime, salt plus lite gräddfil. I vuxenvarianten blandar jag koriander, tomat, chili, vitlök.

 

LÄS OCKSÅ: