Dricker du för mycket vatten kan du drabbas av något som kallas hyponatremi.
1 av 2: Dricker du för mycket vatten kan du drabbas av något som kallas hyponatremi. Foto: Shutterstock
Enligt experterna är ett visst mått av uttorkning en naturlig del av träningen – inte något som till varje pris måste undvikas.
2 av 2: Enligt experterna är ett visst mått av uttorkning en naturlig del av träningen – inte något som till varje pris måste undvikas. Foto: Colourbox

Kan man dricka för mycket vatten?

Vikten av att dricka vatten uppmärksammas ofta i träningssammanhang – vilket ofta ger en missvisande bild av vilka mängder vi behöver.

Forskning visar nämligen att kroppen inte alls behöver så mycket som vi tror – och att ett överdrivet vattenintag kan vara direkt skadligt. Hälsoliv listar de fyra vanligaste myter om vatten och uttorkning.

"Drick mycket vatten". En välanvänd uppmaning vi svänger oss med i allehanda sammanhang. Och visst kan vatten hjälpa mot allt från huvudvärk till baksmälla och muskelkramp, men samtidigt kan det vara direkt skadligt – ja, till och med livshotade.

 

Att myterna kring vikten av att dricka mycket vatten kan bidra till en ökad risk för allvarliga tillstånd som hyponatremi (låga natriumnivåer i blodet orsakat av sjukdom eller ett för stort vätskeintag) är resultatet av en studie som uppmärksammas i Huffington Post.

 

Enligt studien, som gjorts vid University Medical Center in Chicago, pekar man på att människor inom fysiskt krävande yrken ofta hinkar vatten för att förebygga uttorkning. Men att de då tenderar att dricka FÖR mycket vatten – och därmed löper en ökad risk för hyponatremi. Tillståndet som orsakar trötthet, förvirring, viktuppgång, muskelkramper kan leda till ödem i hjärnan som kan vara dödligt.

Positivt, menar forskaren bakom studien, är dock att hyponatremi enkelt går att förbygga – särskilt om du känner till de vanligaste myterna om uttorkning:

 

LÄS OCKSÅ: Hemkolsyrat vatten en tandfara

 

1. Törst betyder att du redan är uttorkad

Att ständigt fylla på med vatten i förebyggande syfte är lönlöst – tvärtom är det först när du är törstig som du faktiskt behöver dricka. Kroppen har nämligen en förmåga att reglera sin vattennivå och det är först när den signalerar att den behöver påfyllning som du behöver dricka.

2. Din prestationsförmåga minskar så fort du är det minsta uttorkad

Nej, istället bör vi se ett visst mått av uttorkning som en naturlig del av träningen – inte något som till varje pris måste undvikas. Enligt forskning kan de flesta idrottare förlora upp till tre procent av sin kroppsvikt innan det påverkar deras träningsresultat.

3. Drick tills urinet är klart

Sluta stirra ner i toaletten: Kissets färg är ingen bra måttstock på kroppens vätskebalans.

4. Muskelkramp är ett tecken på uttorkning

Ett sendrag och vi tar till vad som helst för att lindra smärtan - som att hinka vatten tillexempel. Något som dessvärre är till rätt lite nytta eftersom studier visar att muskelkramp orsakas av överansträngning snarare än uttorkning.

 

LÄS OCKSÅ: Du bör inte dricka åtta glas vatten om dagen

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!