<p>Motverka diabetes – med kaffe.</p>
1 av 2: <p>Motverka diabetes – med kaffe.</p> Foto: Panthermedia
<p>Om du känner dig trött, hängig eller låg kan en kopp kaffe vara lösningen.</p>
2 av 2: <p>Om du känner dig trött, hängig eller låg kan en kopp kaffe vara lösningen.</p> Foto: Panthermedia

Kaffeälskare – 7 saker en kopp gör för hälsan

Tycker du om att njuta av några kaffekoppar om dagen? Då kan du lugnt fortsätta att göra det med gott samvete. Kaffe gör nämligen en hel del gott för din kropp.

För många är den där första koppen kaffe vad som krävs för att kicka i gång dagen. När den uteblir av någon anledning kan det kännas tydligt att motståndet för att ta sig an dagen ökar. På samma sätt kan den där kaffepausen på eftermiddagen vara en ljusglimt man ser fram emot och har svårt att klara sig utan.

Men hur kommer det sig egentligen att kaffe skapar de här magiska stunderna? Ja, med tanke på det centralstimulerande koffeinet som den mörka drycken innehåller är det faktiskt inte särskilt konstigt. Koffeinet har en direkt inverkan på vårt centrala nervsystem och boostar vårt humör genom att bland annat justera våra dopamin- och serotoninnivåer.

Men kaffe levererar också en hel del andra hälsofördelar. Här listar vi sju av dem, med inspiration av tidningen Prevention.

1. Lindrar Parkinsons

Forskning har visat att en till två koppar kaffe om dagen hjälper till att minska symptomen av Parkinsons sjukdom. Den neurologiska sjukdomen kan leda till sömnighet dagtid, oönskade rörelser, stelhet och skakningar. Och enligt Michael Schwarzschild, professor i neurologi på Harvard Medical School, kan alltså kaffet lindra dessa symptom.

Det är inte klarlagt om koffein också kan hjälpa till att motverka sjukdomen men en studie, som publicerades i tidningen Movement Disorders, visade att de som konsumerade mest koffein halverade risken att utveckla Parkinsons sjukdom jämfört med dem som konsumerade minst.

LÄS OCKSÅ: 10 skäl att dricka kaffe – varje dag

2. Motverkar diabetes

Studier har visat att de som dricker några koppar kaffe varje dag har lägre risk att utveckla typ 2-diabetes. Det här gör att koffein med fördel kan intas som en del av behandlingen hos personer som visar tecken på att befinna sig i ett förstadium till sjukdomen.

En studie, utförd på feta möss, som gavs koffeinhaltig dryck visade att mössen lyckades utveckla större insulinutsöndring vilket i förlängningen ledde till viktminskning.

3. Skyddar hjärnan

Om du känner dig mer fokuserad efter en kopp kaffe är du långt ifrån ensam. Det är just den där extra energin och fokuset många använder som bränsle för att ta sig igenom tunga arbetsdagar. Men kaffet har fler fördelar än så.

Koffein kan exempelvis hjälpa till att motverka ett försämrat minne genom att blockera adenosin, en substans som kan leda till hjärninflammation. Dessutom visade en studie, publicerad i den medicinska tidskriften Journal of Alzheimers Disease, att fem koppar kaffe om dagen minskar risken att drabbas av Alzheimers sjukdom.

LÄS OCKSÅ: Kaffe – 5 saker att tänka på innan du slutar

4. Boostar träningen

Det kan vara en god idé att ta en kopp kaffe i samband med träning om du är mån om att förbättra dina resultat – och vill få en mer positiv upplevelse av träningspasset.

En studie som publicerades i tidskriften Journal of Nutrition visade att koffein förbättrar motoriken hos äldre vuxna. Förutom att förbättra den fysiska prestationen bidrog koffeinet också till en ökad vilja att anstränga sig hårdare.

Andra studier har visat att personer som lyfter vikter kunde öka tyngden mer när de drack kaffe inför träningen och de kände dessutom en större entusiasm för att träna. Idrottare som sysslar med uthållighetsträning blir mer benägna att anstränga sig under passet och får en mindre smärtsam träningsupplevelse.

Kaffe kan höja ditt humör. Foto: Panthermedia

5. Höjer ditt humör

Vaknade du upp till en kulen höstdag och kände dig låg? Då kan det vara en bra idé att bege dig till ett mysigt kafé för en riktigt god morgonkaffe, eller för all del gå in i köket hemma och göra dig en kopp.

En stor studie, som följde kvinnor från medelåldern och uppåt under en tioårsperiod, visade att de kvinnor som drack minst fyra koppar kaffe om dagen löpte minst risk att hamna i en depression.

En annan studie där deltagarna var i åldern 55-70 med typ 2-diabetes visade att de som drack kaffe dagligen var minst benägna att utveckla depressiva symptom. Koffeinet frigör dopamin i hjärnan vilket höjer humöret och gör oss mer benägna att vara sociala.

6. Hjälper andningen

Koffein hjälper till att göra våra andningsvägar mer avslappnade och tillåter mer lufta att färdas till och från lungorna. Det här är förstås alltid en fördel men kan vara extra värdefullt när det kommer till fysisk träning eller vid inflammation i luftvägarna.

Många tycker om att ta sig en chokladbit till kaffet, och en glädjande nyhet är att dessa två spelare samarbetar riktigt bra. Förutom alla hälsofördelar du får från kaffet erbjuder chokladen nämligen ett skydd mot astma, genom att mildra de astmatiska besvären och skydda lungorna från vissa luftföroreningar.

LÄS OCKSÅ: Kaffe – hur beroende är du?

7. Skyddar din lever

Kaffet, eller närmare bestämt koffeinet, är välgörande för levern. Studier har visat att drycken kan hjälpa till att behandla levern vid olika tillstånd, exempelvis vid så kallad fettlever som betyder att fetter har samlats i levercellerna.

Forskning har dessutom visat att kaffe motverkar risken för cancer i levern. En studie visade att de som drack en till två koppar kaffe om dagen var 28 procent mindre benägna att utveckla levercancer. Efter tre koppar hamnade siffran på 36 procent.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande