Starka känslor. Izabella Scorupco tycker att det är skönt att veta att humörssvängningarna beror på hennes högkänslighet. "Ena stunden är man inte värd någonting, men nästa dag känner man sig överlycklig och framgångsrik. Och det är helt okej", säger hon.
1 av 3: Starka känslor. Izabella Scorupco tycker att det är skönt att veta att humörssvängningarna beror på hennes högkänslighet. "Ena stunden är man inte värd någonting, men nästa dag känner man sig överlycklig och framgångsrik. Och det är helt okej", säger hon. Foto: Cornelia Nordström
Izabella Scorupco: "Jag försöker sällan gå ner i vikt. Jag tycker inte det är så snyggt när man blir äldre, man ser bara skrynkligare ut."
2 av 3: Izabella Scorupco: "Jag försöker sällan gå ner i vikt. Jag tycker inte det är så snyggt när man blir äldre, man ser bara skrynkligare ut." Foto: Cornelia Nordström
Hälsolivs reporter Ninna Prage med Izabella Scorupco.
3 av 3: Hälsolivs reporter Ninna Prage med Izabella Scorupco. Foto: Cornelia Nordström

Izabella Scorupco: Det var befriande att få en diagnos

Skådespelerskan och fotomodellen Izabella Scorupco har tur. Hon älskar nyttig mat som nötter och vitkål. Kroppen tar hon hand om med pilates och akupunktur.

Och själen har fått ett lugn när hon insåg att hon var högkänslig.

- I skådespelaryrket har det absolut hjälpt mig, berättar hon.

I några år har Izabella Scorupco, 44, medvetet hållit sig borta från filmbranschen för att i stället fokusera på sin familj och sina barn. Men så fick hon ett erbjudande hon inte kunde motstå: att filma i hemstaden Stockholm under mer jordnära och umgänges-vänliga former, med skådespelare som hon har en relation till.

 

Testa dig - är du en högkänslig person?

 

Under arbetet med komedin "Micke och Veronica" har hon pendlat fram och tillbaka mellan USA och Sverige, med konstat jetlag som konsekvens.

Men den svenska Hollywoodstjärnan har sina knep att hantera det hektiska vardagspusslet.

Vad gör du för att minska stressen i ditt liv?

- Det finns bara ett recept för stress för min del: jag kan klara av ALLT om jag bara får sova. Tyvärr får jag väldigt sällan tillräckligt mycket sömn.

Hur ser dina sovvanor ut?

- De är hemska! Jag är egentligen en riktig åtta-timmars-sovare, men jag får aldrig mer än fem timmars sömn, eftersom jag är en nattuggla och funkar bäst när alla gått och lagt sig och det är tyst i huset. Jag försöker ta sovmorgon på helgerna, om det inte är någon fotbollsträning. Det är det lyxigaste jag vet.

 

LÄS OCKSÅ: Hon lever varje dag som högkänslig

 

Hur gör du för att sova bra?

- När jag flyger tar jag ibland sömnpiller för att motverka jetlag, men annars undviker jag det. Jag försöker varva ner innan jag går och lägger mig.

Unnar du dig några behandlingar?

- Jag går och får akupunktur minst varannan vecka. Och så har jag en kiropraktor i samma hus. Under en tid gick jag regelbundet på ansiktsbehandlingar. Det vill jag börja med igen, för det ger så mycket.

 

Hur ser en optimal må-bra-dag ut för dig?

- Jag börjar med en lång hundpromenad med mina två mopsar, medan jag lyssnar på någon svensk radiopodd. Sedan går jag och får en ansiktsbehandling, följt av akupunktur och ett besök hos min kiropraktor.

Är du bra på att säga nej till sådant du inte vill göra?

- Jag är väldigt bra på det, ibland lite för mycket. Vissa saker skulle jag nog ha klarat av eller hunnit med. Men jag har gått in i väggen förut när det blivit för mycket, så jag måste låta bli att oroa mig för att missa saker och inse att det kommer nya tåg.

Hur hanterar du konflikter?

- Jag är väldigt bestämd, så jag skulle aldrig låta någon behandla mig orättvist. Jag är bra på att stå upp för mig själv och säga ifrån, även om det kan ta lång tid innan jag gör det.

 

Vilket är ditt bästa skönhetsknep?

- Ansiktsbehandlingar och sömn.Sedan tror jag det är jätteviktigt att dricka mycket vatten.

Hur vårdar du hy och hår?

- Jag har hållit mig till en och samma lotion i 15 år, från ett franskt märke som heter Biologique recherche. Sedan går jag och får något som heter "keratin blowout", som gör att håret inte blir så frissigt och krusigt.

Hur gör du om du vill känna dig extra fin en kväll?

- Jag har en favoritmask från Israel som jag köper på en salong i Los Angeles. Den gör att min hy får en helt annan lyster. Och så låter jag gärna någon annan göra mitt hår. Det är så jäkla svårt och omständligt att fixa själv.

Vilka kläder trivs du bäst i?

- Tajta jeans eller skinnbrallor och boots. Jag gillar att blanda lyxigt och vardagligt. Kjol är det sista du ser mig i!

 

Hur håller du dig i form?

- Jag kör pilates med en privat tränare en gång i veckan och så har jag en egen pilatesmaskin hemma, som jag försöker använda varannan dag. Jag ska bli bättre på kondition, för det tror jag är det viktigaste som finns för den mentala styrkan. Men jag tycker det är så tråkigt att springa!

Hur äter du?

- Jag äter nog väldigt nyttigt utan att tänka på det, för det är så otroligt gott. Det har inte med kalorier att göra. Jag tycker bara att naturlig mat är godare.

Finns det något du undviker?

- Jag har väldigt svårt för den amerikanska chipskulturen. Det känns som att stoppa in rent gift i munnen. Om jag ska snacksa gör jag det på salami, ostar, oliver och nötter. Och så har jag har upptäckt att jag får svullen mage av vanlig pasta, så jag väljer glutenfri i stället.

Vilket är ditt bästa kostråd?

- Ät vitkål! Det innehåller mycket fibrer och C-vitamin. Jag kan få abstinens om jag inte ätit vitkålssallad på länge. Jag gör klassisk coleslaw eller en asiatisk variant med ingefära och sesamolja.

Hur gör du om du vill gå ner några kilon?

- Jag försöker sällan gå ner i vikt. Jag tycker inte det är så snyggt när man blir äldre, man ser bara skrynkligare ut.

- Jag tror absolut inte på juicer och sådant, det är bara ren tortyr. Glutenfria produkter kan nog vara ganska bra.

 

När insåg du att du var högkänslig, en "highly sensitive person"?

- Jag blev frustrerad över att jag kunde sitta och prata med en person, men höra samtalet bredvid oss mycket högre. Om de andra hade någon form av konflikt så tog det liksom över. Jag började läsa artiklar om HSP för några år sedan och kände att det var klockrent. Det var exakt vad jag lidit av de senaste 20 åren.

Hur har det påverkat dig?

- Jag har slösat ganska mycket tid på onödiga tankar. Jag överanalyserar och oroar mig för saker som man ändå inte kan lösa. Och så är jag expert på att ta på mig saker, vilket gör att jag inte kan fokusera på det jag borde klara av under dagen.

Positivt då?

- I skådespelaryrket har det absolut hjälpt mig. Jag har närmare till känslor och har haft lättare till gråt om jag behövt ta till det. Sedan har jag alltid varit en "pejlare". Jag kan komma till en middag och känna av stämningen eller märka om folk mår dåligt.

 

Hur har ditt liv ändrats sedan du förstod att du var högkänslig?

- Det var skönt att få veta att det finns många andra som går igenom samma sak. Det var befriande att få en diagnos, så man inte tror att man börjar bli tokig. Nu kan jag se tillgångarna i det i stället. Ena stunden är man inte värd någonting, men nästa dag känner man sig överlycklig och framgångsrik. Och det är helt okej.

Något råd till andra högkänsliga?

- Jag får väldigt mycket hjälp av att läsa om det på nätet. Att ta del av andras historier och inse att någon annan känner exakt likadant. Så sök information, för i det stålsätter du dig. Acceptera att det här är den du är och ta vara på det. Det finns så många saker som du kommer att bemästra och vara bättre på än andra, just för att du är högkänslig. Jag har till exempel en väldigt stark intuition, eller magkänsla.

Att leva som högkänslig

Att vara HSP, highly sensitive person eller högkänslig person, innebär till exempel att du lätt kan känna av andra människors känslor, blir extra starkt berörd av musik eller har svårt för stökiga miljöer och höga ljud. Du tar in fler intryck och bearbetar dem djupare.

 

HSP är varken ett sjukdomstillstånd eller ett syndrom. Det är snarare ett personlighetsdrag. Men att hela tiden ta in många intryck och bearbeta dem kan ta mycket energi.

Därför kan du som högkänslig lätt känna dig överstimulerad och få lust att dra dig tillbaka.

 

Andra kan lätt uppfatta en högkänslig person som pjoskig, överkänslig eller osällskaplig. Därför är det bra att förklara hur du funkar, speciellt för familj och kolleger.

Ungefär 30 procent av alla högkänsliga personer är samtidigt tydligt utåtriktade.

Journalisten Maggan Hägglund och författaren Doris Dahlin räknar sig till dem, tillsammans har de skrivit boken "Drunkna inte i dina känslor". De benämner sig själva som starksköra.

 

Maggan Hägglund skapade begreppet starkskör när hon förstod att hon var en högkänslig person. Hon är utåtriktad och social och kan - variera mellan att känna sig stark och skör. Ena dagen som Stålmannen och andra dagen som en våt fläck.

 

Med insikten om att man är starkskör kan man få lättare att acceptera känslornas bergochdalbana. Och att anpassa livet efter det, till exempel att inte ta på sig för mycket och ha tid för återhämtning.

Fakta om HSP

Begreppet HSP, highly sensitive person, myntades av den amerikanska psykoterapeuten och forskaren Elaine Aron som skrivit flera böcker om ämnet. Hon menar att upp mot en femtedel av oss är mer eller mindre högkänsliga och det är lika vanligt hos män som hos kvinnor.

 

Det som utmärker högkänsliga personer är att de har svårare att filtrera intryck, de bearbetar också intrycken på ett djupare plan. Detta kan leda till att de lätt blir överstimulerade och behöver dra sig undan. Högkänsliga personer är oftast också kreativa, intuitiva, begåvade och djupsinniga människor med stor inlevelseförmåga.

 

Forskning har visat att samma beteende finns hos djur. Bland djur har de högkänsliga en evolutionär funktion eftersom de kan vara mindre riskbenägna och mer uppmärksamma på faror.

Läs mer om HSP

"Drunkna inte i dina känslor" av Maggan Hägglund och Doris Dahlin, Libris Förlag.

 

"Den högkänsliga människan" och "Det högkänsliga barnet" av Elaine Aron, Egia Förlag.

 

"Älska dig själv - en guide för särskilt sensitiva och andra känsliga själar" av Ilse Sand (Forlaget Ammentorp).

Akuthjälp!

Sitt i lugn och ro.

Slut ögonen.

Tänk dig att du omsluts av ett skyddande skal runt hela din kropp.

"Fyll" skalet med ljus i tanken.

Låt känslan av ett extra skydd sjunka in ordentligt.

Öppna ögonen, sträck på dig och gå ut för att möta den nya dagen.

 

Tips när känslorna svämmar över helt


Erkänn och acceptera känslorna, försök inte dämpa dem. Om du tillåter dem att komma och bli starka så kommer de att tona ut sedan.

Tolka inte känslan. Ofta känner vi rätt men tolkar fel.

Handla inte. Träna på impulskontroll. Du kan känna utan att agera.

Träna på volymkontroll utåt. Vissa har bara noll eller hundra, öva på att hitta mellanläget när du uttrycker dina känslor.

Gå din väg! Ursäkta dig artigt och dra dig undan en stund för att låta intrycken sjunka in.

Räkna med att du behöver vila efter en känslostorm.

 

Hantera din känslighet

Ät på regelbundna tider.

Ha regelbundna sovtider, varva ner innan du ska lägga dig.

Ha luft i kalendern och boka inte in för många aktiviteter på samma dag.

Se till att ha ensamtid.

Begränsa dig, försök inte förverkliga alla dina idéer.

Se över ljud och ljus i din miljö, hemma och på jobbet. Försök dämpa det som stör dig.

Rör på dig mer.

Skriv gärna en reflekterande dagbok.

Arbeta praktiskt, snickra eller påta i trädgården.

Hitta saker som får dig att må bättre eller som bara är sköna när du känner dig nere.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande