Kamutvete är nära släkt med durumvete och är en proteinkälla av rang.
Spenat är en av de grönsaker som innehåller mest protein – och dessutom andra nyttigheter.
1 AV 2
Kamutvete är nära släkt med durumvete och är en proteinkälla av rang.
Foto: Shutterstock
2 AV 2
Spenat är en av de grönsaker som innehåller mest protein – och dessutom andra nyttigheter.

Inte bara ägg! 6 proteinrika livsmedel – du kan ha missat

Ägg i all ära – men proteiner hittar du i massa annat också. Hälsoliv listar 6 perfekta proteinkällor.

Ägg har fått ett rejält uppsving på senare år: när diverse dieter pekar på kolhydrater som hälsobov – åtminstone för den som vill gå ner i vikt – hyllas proteinbomben ägg som alternativet framför andra.

Ägg i all ära (dessutom bör de ätas med viss måtta), men det finns faktiskt massa födoämnen som innehåller mer protein än ägg. Med inspiration från en artikel på sajten eatthis.com – här är 6 livsmedlen som ger dig en proteininjektion:

1. Kamutvete

Den här antika vetesorten från Egypten är nära släkt med durumvete är en proteinkälla av rang och är dessutom rik på magnesium och järn. Enligt en studie som publicerats i European Journal of Clinical sänker kamutvete kroppens kolesterol såväl som blodsocker.

Användning: Koka och servera till sallad istället för quinoa, bulgur eller matvete.

2. Kikärtsmjöl

Att bönor och ärter är proteinrika är kanske ingen nyhet, men vad många inte vet är att kikärtors höga proteinhalt görs ännu mer tillgänglig när den mals till mjöl. Innehåller dessutom massor av järn, magnesium och kalium.

Användning: Utmärkt som glutenfritt alternativ till bakning.

3. Pumpafrön

Förutom rena proteininjektionen är pumpafröet ett superlivsmedel full av vitaminer, mineraler och essentiella fettsyror som omega 3 och omega.

Användning: Strö dem över sallad, i müsli eller mumsa som snacks.

4. Spenat

Ja, Karl Alfred blev stark av en anledning – han åt spenat.

Grönsakernas proteinkälla nummer ett är dessutom proppad med omega 3, kalcium och folsyra som minskar risken för hjärtsjukdomar och stroke.

Användning: I sallader och omeletter, som pizzatopping eller mixad i en smoothie.

5. Soltorkade tomater

Proteiner – ja visst!  Och därtill innehåller soltorkade tomaterv även antioxidanten lykopen som sägs minska risken för flera cancerformer som prostata, tarm och lungcancer.

Användning: Blanda ner dem i sallad, i en tomatsås eller som pålägg på en mozzarellasmörgås.

6. Gruyèreost

Visst, kan du njuta av din ost- och vinkväll och ändå vara hälsosam! En skiva av den schweiziska hårdostklassikern ger dig mer protein än ett ägg och en tredjedel av ditt dagliga A-vitaminintag.

Användning: Tillsammans med ett fylligt röd- eller vitvin – gärna med några skivor päron och en god ingefärsmarmelad.