Hur onyttig är torkade frukten egentligen?

Hur är det egentligen med torkad frukt? Nyttigt eller inte?

Vår dietist Sofia Antonsson kan du fråga allt som rör kost, vikt och allergier kopplade till mat.

Mejla henne på dietist@expressen.se

Läste just en larmrapport om att det är jättemycket socker i torkade bär. Synd, jag brukar äta dem när jag sitter och jobbar. Har du bra tips på alternativ som är bara nyttigt? Hur onyttiga är egentligen vanliga russin?

/Gillar att tugga

Mycket socket i torkad frukt

Torkade frukter och bär innehåller större koncentrationer av socker eftersom vattnet är borta. Det gör det dessutom lättare att äta en större mängd utan att bli mätt, vilket kan bidra till att man får i sig många kalorier på en kort stund. Däremot innehåller torkade frukter och bär vitaminer, mineraler och kostfibrer. Det beror alltså till stor del på hur mycket och hur ofta man äter torkad frukt, men också vad man jämför med. Russin är till exempel bättre än en kanelbulle till fikat. För att få i dig mindre socker kan du blanda ut bären med frön, nötter eller kokoschips. Det ger ett mer balanserat blodsocker.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + duscholja från L´Occitane & necessär. Köp nu!