Att bada kan ge många hälsofördelar psykiskt, men se upp för mikroorganismer i badkaret!
1 av 2: Att bada kan ge många hälsofördelar psykiskt, men se upp för mikroorganismer i badkaret!
Duschar du ofta? Se upp så att du inte råkar duscha bort naturliga oljor som håller din hud levande
2 av 2: Duschar du ofta? Se upp så att du inte råkar duscha bort naturliga oljor som håller din hud levande

Duscha eller bada – vad är bäst?

Föredrar du att sjunka ner i ett varmt bad eller är du en person som helst hoppar in i duschen för att bli ren? Oavsett vilken preferens du har kan det ena ha mer fördelar än det andra. En bakterieexpert och en läkare har svaret.

Vad är din badpreferens?

Bad är lugnande och avkopplande, duschar är snabba och uppfriskande. Men är det ena bättre än det andra? Är det möjligt att du kommer missa viktiga fördelar om du väljer det ena eller det andra? 

Bakterieexperten Philip Tierno och Niket Sonpal, internmedicinsk doktor, förklarar skillnaden i The Healthy.

Bada eller duscha: vilket gör dig renare?

Att duscha eller att bada har båda fördelar och nackdelar, säger New York-baserade internisten Niket Sonpal.

– Duschar är vanligtvis bättre för att rengöra din kropp och bli av med bakterier och smuts, säger han och fortsätter.

– Samtidigt är badet bra för att stimulera nervsystemet, exfoliera huden och slappna av musklerna.

Bakterieexperten Philip Tierno fyller i att oavsett vad du föredrar så kommer båda göra dig ren, men det är just fördelarna som skiljer sig.

– Oavsett vad du väljer så kommer båda kommer att få dig ren, säger han.

Fördelarna med att ta ett bad

En av fördelarna med att ta ett bad är att det tillåter oss att lägga till fördelaktiga ingredienser till vattnet.

– Du kan till exempel lägga till epsomsalt för att lindra smärtor och värk, eller honung för att minska rodnad eller irritation från eksem, solbränna eller irriterad hud, säger Dr. Sonpal.

Frekventa bad kan också minska stress och trötthet eftersom vila i ett badkar kan lugna nerverna och lätta ditt humör efter en stressig dag, tillägger Dr. Sonpal.

2018 publicerades en mindre tvärsnittsstudie på 38 personer i tidningen Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine där man jämförde bad och duschar. 

Forskare fann att de som tog så kallade immersion baths (en typ av spabad där kroppen helt sänks ned i varmt eller kallt vatten, ibland tillsammans med oljor och massagejets) i varmt vatten dagligen hade mindre trötthet, stress och depression än de som duschade. Dessutom fann de att bad ökar blodflödet och din metabolisms förmåga att processera slaggprodukter.

Badkar kan också minska smärtan av hemorrojder, hjälpa till att reglera din kroppstemperatur och exfoliera gamla hudavlagringar, enligt Dr. Sonpal.

Philip Tierno rekommenderar att du hoppar in i duschen efter att du badat. På så sätt tvättar du bort eventuell lotion eller tvål på huden som kanske inte tvättats bort i badet. 

Fördelarna med att ta en dusch

Duschar utsätter din kropp för mindre vatten, vilket gör att mindre mängder av de viktiga naturliga oljor huden behöver tas bort, förklarar Dr. Sonpal.

– En varm dusch kan även lindra migrän och huvudvärk, tvätta bort toxiner och förbättra cirkulationen eftersom det rinnande vattnet får blodet att rusa till hudens yta, säger han.

Duschar är bra då vatten på ett mer effektivt sätt blandas med tvål på din kropp för att bryta sönder svett, smuts och olja på din hud, tillägger Dr. Sonpal. 

Kalla duschar har också fördelar.

En 2016-studie i PLOS One lite över 3 000 personer fann att en varm-till-kall duschrutin resulterade i att människor tog färre sjukdagar över ett år.

Nyckeln är rengöring 

– Det finns ofta en del av badandet som är lite smutsigare än att ta en dusch och det är bakterier som samlas på ytan av badkaret, säger Philip Tierno.

Han hänvisar till en bakteriell biofilm, en samling mikroorganismer som skapar en filmliknande substans och utvecklas på alla ytor som kommer i kontakt med vatten.

Alla har bakterier inuti och utanför deras kropp, det är inte nödvändigtvis en dålig sak. Men bakterier på ytor som ett badkar skapar en biofilm där organismer trivs och detta kan ge upphov till infektion.

Trots att många badare har som vana att skölja av karet efteråt kan vi bara bli av med den här biofilmen om du använder en stark borste.

Men detsamma är också sant för golvet i duschen. Det kan också ha biofilm och svamp som kan leda till fotsvamp eller andra infektioner, speciellt om du har sår på dina fötter, enligt Philip Tierno.

– Det här är något som man borde hålla koll på i duschen, säger han och fortsätter. 

– Precis som biofilmen från badkaret bör du tvätta av golvet i duschen med tvättborste, tvål och vatten som en del av din hushållshygien.

Slutligen, ska du bada eller duscha?

– Jag tror att om du är mer intresserad av att rengöra dig ordentligt kan duschen vara det bättre alternativet, säger Dr. Sonpal och fortsätter.

– Men om du vill behandla kronisk smärta, lindra trötthet eller helt enkelt bara koppla av kan ett bad vara mer för dig.

Både bad och duschar tjänar ett syfte och ger vissa hälsofördelar, så Dr. Sonpal rekommenderar att lyssna på din kropp varje dag för att ta reda på vilket alternativ som är bäst för dig.

Philip Tierno föredrar att duscha, men så länge du rengör ditt badkar och din dusch ordentligt spelar det ingen roll vilket du väljer – båda kommer att göra dig ren.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + hårvård från Idun Minerals. Köp nu!