6 tips: Få koll på solskyddet - och slipp bränna dig

Solen är fantastisk källa till D-vitamin, men den kan också vara farlig för oss.

Foto: Shutterstock

Solen är fantastisk källa till D-vitamin, men den kan också vara farlig för oss.

Äntligen sommar!

Men innan du går ut för att njuta av det fina vädret är det en god idé att smörja in dig.

Det är inte bara på sommaren som du riskerar att bränna dig.

Ämnen i artikel:

Andra har också läst

Att bränna sig i solen är ingen rolig upplevelse. Huden blir röd, flagnar och gör ont, men du riskerar mer än bara en tillfällig solsveda. Solskador är nämligen en vanlig orsak till hudcancer.

UVA- och UVB-strålning

När man talar om faran med solljus brukar man nämna två typer av ultraviolett strålning: UVA och UVB.

UVA: Den största delen av UV-strålning utgörs av UVA (dock stakare i solarier än i solen). Strålarna tränger djup ner i hudens skikt och gör att pigmenten blir mörkare. UVA kan bryta ner D-vitaminen i huden, påskyndar åldrande och ökar risken för hudcancer.

UVB: Den här stråltypens våglängder tränger inte lika djupt ner i huden som UVA. UVB startar produktionen av D-vitamin i huden, vilket är bra, men det är även UVB som gör att vi bränner oss i solen.

Källa: Strålsäkerhetsmyndigheten

Men det går att förebygga, med rätt skydd. Här är sex saker du ska tänka på när du vill skydda huden från att fara illa i solen.

1. Släng solkrämer som blivit för gamla

Är ditt badrumsskåp fyllt av solskyddsprodukter från tidigare år? Gör en rensning och se över bäst före-datumen. Solskyddskräm är som effektivast när de är nya, med tiden avtar den skyddande effekten. En öppnad förpackning har en hållbarhet på ett år ungefär.

LÄS OCKSÅ: Solkräm för ansiktet - bäst i test 

2. Använd solskydd varje dag

Vissa tror att solskydd bara behövs på sommaren, och visst stämmer det att solen strålar är extra starka under högsommaren, men solskydd behövs mellan april och september.

Foto: Shutterstock

Har du rensar ut dina gamla solskyddskrämer?

Vilken faktor du behöver beror mycket på hudtyp - en person med mycket mörka pigment behöver inte lika hög faktor som en person som är väldigt blek.

Tänk på att solskydd också kan vara att ha på sig täckande kläder och keps eller hatt.

3. 15 SPF + 30 SPF = 45 SPF... Eller?

Många dagkrämer och foundations i dag innehåller SPF. Men många gör misstaget att tror att SPF:en i olika produkter går att plussa ihop. Det stämmer tyvärr inte att ett serum med SPF 15 och en dagkräm med SPF 30 ger ett skydd på 45 SPF. Om du har smörjt in dig med dessa produkter har du ett skydd på SPF 30. 

LÄS OCKSÅ: Solkräm för både barn och vuxna - stor guide 

4. Ha koll på vad din produkt skyddar mot

När du väljer solskydd är det också viktigt att se till att det skyddar mot både UVA- och UVB-strålning. Det kan vara svårt att som konsument urskilja vilka UV-filter produkten har bara genom att titta på innehållsförteckningen. Därför har man inom EU tagit fram en märkning som visar om en produkt har tillräckligt bra UV-skydd.

5. Använd mycket solskydd

Ett annat misstag som gör att ditt solskydd inte funkar så bra som det skulle kunna är att du använder alldeles för lite. Enligt hudvårds- och läkemedelsföretaget ACO är en lagom dos solkräm för ansiktet ungefär en tesked.

6. Återapplicera

För att din produkt ska skydda dig hela dagen behöver du fylla med jämna mellanrum under dagen. Vissa menar att man bör återapplicera en gång varannan timme för ett fullgott skydd.

Det kan kännas kladdigt och jobbigt, i synnerhet om man har sminkat sig. Men det finns i dag gott om produkter som kan ersätta den klassiska krämen. Sprej, mousse och mineralpuder är några exempel.

Vill du veta mer? Hälsoliv har tidigare listat allt du behöver veta om SPF.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer