Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Presenteras av Locobase

6 livsmedel som är bra för huden

Kan man äta sig till vacker hud? Det är en komplex fråga. 

Hur vår hud ser ut och åldras beror till stor del på våra gener men vi vet också att livsstil också påverkar – och där ingår kost.

Hälsoliv listar några livsmedel som du kan frossa i med gott samvete.

Ofta talar man om hur rökning, solexponering och stress kan ge upphov till rynkor, pigmenteringar och olika hudtillstånd.

Och så är det maten.

Det är ingen hemlighet att vi mår bra av att äta varierad och näringsrik kost, och även om det vi stoppar i oss inte mirakulöst kan förvandla den hudkostym vi bär till en bländande babylen galadräkt, pekar nuvarande forskning på att det som är bra för hälsan generellt också är bra för huden.

Med andra ord: Följ Livsmedelsverket rekommendationer.

Vill du nörda ner dig lite extra har Hälsoliv listat sex livsmedel med näringsämnen som tros vara extra bra för huden.

1. Morötter

Hört talas om hudvård med retinol i? Den används ofta i serum och krämer, eftersom den tränger ner i huden där den stimulerar kollagen och motverkar rynkor. Men retinol finns naturligt i huden och går att få i sig också genom kosten: I form av exempelvis morötter.

Retinol är nämligen A-vitamin.

I morötter finns betakaroten, som kroppen kan omvandla till A-vitamin. A-vitamin skyddar cellerna mot oxidativ stress och studier visar också att morötter kan göra huden mindre irriterad i solen, även om det inte ersätter solskydd.

KÖP: Locobase krämer mot torr hud finns att köpa på apotek. (ANNONS/EXTERN LÄNK)  

2. Fet fisk och skaldjur

Fet fisk som lax och makrill är rika på omega 3. Vanliga tecken på att man har brist på omega 3 torr, skrovlig hud och sköra naglar.

Omega 3 dämpar inflammation i kroppen och det finns även studier som pekar på att hudtillstånd som psoriasis kan lindras med hjälp av att omega 3-fettsyror, även om mer forskning krävs för att dra nåra slutsatser.

Fisk innehåller även vitamin E, vitamin B och zink.

3. Avokado

Avokado är inte bara gott, det är också fullt av nyttigheter som omega 6, betakaroten och vitamin, C och E.

I en mindre studie med 700 deltagare visade att ett högt intag av fett, bland annat de fettsyror som avokado innehåller, var förknippat med ökad elasticitet i huden. 

Det finns också fynd som pekar på att fetterna i avokado kan ge skydd mot solskador och rynkor.

Foto: Shutterstock

4. Valnötter

Valnötter, paranötter och mandlar innehåller antioxidanten selen, som skyddar cellerna från att åldras i förtid.

Valnötter är också en bra källa till omega 3 och omega 6, ett bra alternativ om man inte äter animalier. En näve om dagen räcker för att täcka dagsbehovet. 

LÄS OCKSÅ: Hudvårdsforskaren: 9 hajpade ingredienser – här är de som är värda pengarna

5. Brysselkål

Brist på C-vitamin är ett väldigt ovanligt problem i dag, men om du känner att du vill vara på den säkra sidan är brysselkål ett enkelt sätt att få i dig det du behöver för att täcka dagsbehovet.

C-vitamin hjälper kroppen att bilda kollagen, proteinet som bland annat gör huden smidig och fast. Det skyddar också mot oxidativ stress, precis som A-vitamin.

6. Solrosfrön

Sprinkla maten med solrosfrön för ett härligt crunch och mer E-vitamin. Vitamin E är en antioxidant som tar upp kampen mot fria radikaler i huden, hjälper huden att stå emot solskador och det finns studier som visar att vitaminet kan användas för att lindra eksem.

KÖP: Locobase krämer mot torr hud finns att köpa på apotek. (ANNONS/EXTERN LÄNK)

Relaterat