Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Högt blodtryck – 12 sätt att sänka det

Högt blodtryck drabbas nästan 25 procent av Sveriges befolkning.

I värsta fall kan det orsaka stroke och hjärtinfarkt.

Här förklarar KS-läkaren Mats Halldin vad du kan göra för att sänka dina värden.

Nästan var fjärde svensk har högt blodtryck. Mats Halldin, läkare och medicine doktor vid livsstilsmottagningen på Karolinska universitetssjukhuset, tipsar här om hur du med små förändringar kan sänka det.

1 av 13

1. Högt blodtryck drabbar var fjärde svensk

Högt blodtryck är inget man vill ha. Det har en stark koppling till hjärt- och kärlsjukdom, med livshotande tillstånd som stroke, hjärtinfarkt och hjärtsvikt bland de allvarligaste riskerna. Dessutom kan det leda till demens och skada njurarna.

Men det är de facto mycket vanligt: i Sverige lever nästan var fjärde person med högt blodtryck. Dock kan det vara svårt att upptäcka, eftersom symptomen inte visar sig förrän värdena är FÖR höga.

– Man kan känna av trötthet, huvudvärk och yrsel. Men de här yttringarna är ju väldigt diffusa och vanliga, och inte specifika för högt blodtryck.

– Hjärt- och kärlsjukdomar är den främsta orsaken till sjukdom och död i större delen av världen. Därför bör man från 40-årsåldern kontrollera sina värden minst vart femte år, kanske till och med varje år, säger Mats Halldin, läkare och medicine doktor vid livsstilsmottagningen på Karolinska universitetssjukhuset i Solna.

Högt blodtryck har också ett samband med andra ohälsotillstånd, som förhöjt blodsocker, höga blodfetter, diabetes och bukfetma.

– Det kallas med ett samlingsnamn för "metabola syndromet". Alla de här faktorerna hänger ihop, så man bör egentligen kolla samtliga och inte bara blodtrycket.

Men vad kan man då göra om det visar sig att man har högt blodtryck?

– Det grundläggande är att man ser över sin livsstil, som mat, motion och rökning.

– Är blodtrycket mer än lätt förhöjt måste man sannolikt lägga till blodtryckssänkande läkemedel, som man provar ut via sin husläkare. Men man bör inte enbart medicinera, utan livsstilsförändring är oftast nödvändigt för att förbättra den totala risken. Fysisk aktivitet, som jag verkligen vill framhålla, medför mängder av positiva hälsoeffekter, säger Mats Halldin.

Här listar han tolv konkreta tips på hur du kan hålla blodtrycket i schack.


1 av 13