ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Hjärtexperter varnar: Undvik kokosolja i maten

Publicerad 20 jun 2017 14.06
Hälsoliv>HÄLSA
Kokosolja har blivit väldigt populärt de senaste åren. Men nu går American Heart Association ut och avråder folk att använda kokosolja i maten.

Kokosolja har blivit väldigt populärt de senaste åren. Men nu går American Heart Association ut och avråder folk att använda kokosolja i maten.

1/4

Foto: Fotolia

Den amerikanska organisationen anser att kokosolja är precis lika dåligt som animaliskt fett och smör: "Vi vill en gång för alla visa varför forskningen ger ett överväldigande stöd till att minskade nivåer av mättat fett förebygger hjärt- och kärlsjukdomar", säger läkaren Frank Sacks.

Den amerikanska organisationen anser att kokosolja är precis lika dåligt som animaliskt fett och smör: "Vi vill en gång för alla visa varför forskningen ger ett överväldigande stöd till att minskade nivåer av mättat fett förebygger hjärt- och kärlsjukdomar", säger läkaren Frank Sacks.

2/4

Foto: FOTOLIA

David Jonsson är näringsfysiolog och har bland annat skrivit boken "Magsmart - mat för en lugnare mage och bättre hälsa": "De flesta skulle med största sannolikhet göra sin hälsa en större tjänst genom att välja en bra olivolja i stället".

David Jonsson är näringsfysiolog och har bland annat skrivit boken "Magsmart - mat för en lugnare mage och bättre hälsa": "De flesta skulle med största sannolikhet göra sin hälsa en större tjänst genom att välja en bra olivolja i stället".

3/4

Foto: Frida Wismar/Pressbild

Martin Brunnberg, näringsfysiolog: "Kokosolja är absolut inte det sämsta man kan välja, men det är ingen hälsokur heller".

Martin Brunnberg, näringsfysiolog: "Kokosolja är absolut inte det sämsta man kan välja, men det är ingen hälsokur heller".

4/4

Foto: PRESSBILD/PETER KNUTSON

Kokosolja framställs ofta som ett nyttigt alternativ till animaliska fetter.

Nu varnar amerikanska hjärtexperter för produkten och menar att det är precis lika dåligt.

– De flesta skulle med största sannolikhet göra sin hälsa en större tjänst genom att välja en bra olivolja i stället, säger näringsfysiologen David Jonsson till Hälsoliv.

Hajpen kring kokosprodukter har varit stor de senaste åren, både inom skönhet och i matlagning. Det säljs ofta in som hälsomedvetet och som ett naturligare alternativ.

Nu väljer American Heart Association att uppdatera sina rekommendationer och avråder folk att använda kokosolja i maten. Anledningen är den höga mängden mättat fett som kan höja nivåerna av dåligt kolesterol.

Organisationen anser att kokosolja är precis lika dåligt som animaliskt fett och smör.

– Vi vill en gång för alla visa varför forskningen ger ett överväldigande stöd till att minskade nivåer av mättat fett förebygger hjärt- och kärlsjukdomar, säger läkaren Frank Sacks.

LÄS OCKSÅ: Fastnat för kokosolje-trenden? Professorn: Sluta genast! 

Näringsfysiologen: "En väldig hype"

Enligt American Heart Association är 82 procent av fettet i kokosolja mättat vilket är mer än smör (63 procent), nötfett (50 procent) och fläskfett (39 procent).

Näringsfysiologen Martin Brunnberg håller delvis med om kritiken mot kokosolja.

– Det är en väldig hype kring det men det innehåller raffinerade kalorier och det är kanske inte det primära man ska välja att stoppa i sig, säger han till Hälsoliv.

Brunnberg menar dock att om man jämför kokosfett med andra typer av mättade fettkällor så finns det positiva effekter.

– Kokosolja är absolut inte det sämsta man kan välja, men det är ingen hälsokur heller, säger han.

"Kokosolja är absolut inte det sämsta man kan välja, men det är ingen hälsokur heller", säger näringsfysiolog Martin Brunnberg.

Foto: Fotolia

"Välj naturliga fetter"

Han får medhåll av kollegan David Jonsson, också näringsfysiolog, som pekar på att kokos innehåller så kallade MCT-fetter som är intressanta ur ett hälsoperspektiv.

– Men det innehåller också en hel del långkedjiga mättade fetter som vi inte behöver öka intaget av. De flesta skulle med största sannolikhet göra sin hälsa en större tjänst genom att välja en bra olivolja i stället, säger han.

Fett är fortfarande en oerhört viktig del av vår kosthållning och fokus bör ligga på att välja rätt typ av fett.

– Välj naturliga fetter. Avokado, fisk och nötter. Då blir det jättebra, säger Brunnberg.

Livsmedelsverket refererar till Nordiska Näringsrekommendationerna som säger att högst en tredjedel av allt vi äter, eller 10 procent av all energi vi får i oss, bör komma från mättat fett. För en kvinna motsvarar det drygt 20 gram per dag och för en man cirka 30 gram per dag.

ANNONS