Jämnt blodsocker. Alla i familjen äter LCHF, mer eller mindre. Även barnen. "Folk kan tycka att det är hemskt att våra barn inte får pasta", säger Noelle Delén.
Jämnt blodsocker. Alla i familjen äter LCHF, mer eller mindre. Även barnen. "Folk kan tycka att det är hemskt att våra barn inte får pasta", säger Noelle Delén. Foto: Christian Örnberg

Hela familjen äter LCHF: "Vi har blivit ifrågasatta"

När Noelle Delén, 33, fick högt blodsocker under sin första graviditet började hon äta LCHF.

Nu äter både hennes man och de två sönerna också naturlig kost utan socker och gluten.

- Det finns inget i pasta som barnen behöver, de klarar sig bra ändå, säger Noelle.

För sju år sedan var Noelle Delén, 33, gravid med sitt första barn. När hennes blodsocker mättes visade det sig vara förhöjt. Hon fick kostrådgivning av en dietist på sjukhuset.

- Hon tyckte att jag skulle äta åtta skivor fullkornsbröd om dagen, inget fett och att jag skulle småäta hela tiden. Jag har alltid varit intresserad av kost och hälsa och jag tyckte att det lät helt tokigt, säger Noelle.

 

I stället började hon söka på nätet och hittade forumet Kolhydrater i fokus. Efter att ha läst på började hon äta LCHF och när hennes blodsocker vid två olika tillfällen mättes igen så hade värdena blivit bra. Efter förlossningen med sonen Oliver fortsatte hon först delvis med LCHF, men efter hand blev det mer och mer.

- Jag märkte att jag mådde bättre och var mer viktstabil, men det var samtidigt svårt för LCHF var inte så känt då.

Hennes man Carl märkte framför allt av en stor skillnad på Noelle.

- Humöret blev väldigt mycket bättre, säger han.

- Ja, tidigare kunde jag bli så extremt otrevlig när jag blev hungrig. Det slog verkligen till snabbt också, säger Noelle.

Förutom att hon fick bättre humör kände hon att sötsuget blev mindre, magen lugnare och hon upplevde inte att hon blev sjuk lika ofta.

 

Carl fortsatte till en början att äta som vanligt, men successivt har han börjat äta mer som Noelle.

- Det är bökigt att laga olika sorters mat. Det man äter med LCHF, såsen och köttet, är ju också ändå det godaste. Jag håller mig dessutom mätt längre.

Att Carl har börjat träna crossfit, där många utövare äter paleo, har också bidragit till hans ökade intresse för naturlig kost. Han äter rotfrukter och kan fortfarande äta en pizza ibland, men sedan drygt två och ett halvt år äter han mest LCHF.

 

När äldsta sonen Oliver var liten följde Noelle och Carl de rekommenderade kostråden och började med smakportioner vid fyra månader och introducerade gluten tidigt. Men nu äter Oliver mestadels LCHF, i alla fall hemma. Fast han kan få ris eller potatis om han vill.

- Jag tror att Oliver vet att vi äter annorlunda. Vissa saker har vi inte, som Risifrutti som han tycker är jättegott, säger Noelle.

På förskolan äter han som alla andra, men Noelle tycker att det är synd att de kan servera lättmjölk och smörgåsar med lättmargarin till ­mellanmål.

- Det håller man ju sig inte mätt på, säger Noelle.

 

Under hela graviditeten med andra sonen Viktor åt Noelle sin vanliga LCHF-kost, både blodsocker och blodtryck höll sig på normala nivåer och hon gick inte upp lika mycket i vikt. Då hade hon som tur var en förstående barnmorska. Med Viktor valde hon också att endast amma längre och vänta med smakportioner tills han var äldre. Dessutom har han fått mindre gluten.

- Vi har blivit ifrågasatta, folk kan tycka att det är hemskt att våra barn inte får pasta. Men det finns inget i pasta som barnen behöver, de klarar sig bra ändå.

I stället fokuserar familjen på en kost utan gluten, socker, tillsatser och halvfabrikat och helst med ekologiska, svenska råvaror.

 

Om de någon gång ska äta något sött kan det bli egna chokladbullar, en paj med nötmjöl eller hemmagjord glass. Då sötar Noelle med stevia eller ­liknande. Men sexårige Oliver gillar också mörk choklad.

Nu har också omgivningen lärt sig vad LCHF är, och Noelle och Carls familjer och vänner försöker anpassa sig till det när de vill bjuda på middag.

- De vet att jag alltid vill veta vad det bjuds på, så nu brukar de tala om det utan att jag behöver fråga, säger Noelle.

Monique le Roux Forslunds 10 praktiska tips om mat!

1. LCHF-varianter

Gör mat som barnen känner igen, men i LCHF-format. Till exempel egna köttbullar, krämig köttfärssås (utan pasta), servera med grönsaker som barnen gillar.

2. Fetta till

Blanda i vispgrädde i naturell yoghurt eller fil, det ger en längre och större mättnad.

3. Låt barnen hjälpa

Involvera barnen i matlagningen, låt dem till exempel hjälpa till med att hacka och skära. När de själva har varit med brukar barnen tycka det är roligare att äta.

4. Nya mellanmål

Hitta nya mättande alternativ till mellanmål, som ostrullar med Bregott/smör, feta och köttrika korvar, kokta ägg, smoothies.

5. Bra råvaror

Använd i så stor utsträckning som möjligt bra råvaror, gärna ekologiska.

6. Undvik tillsatser

Läs innehållsförteckningar och undvik smakförstärkare i matvaror (till exempel E621, jästextrakt, glutamat).

7. Bär i vatten

Ha bär, gärna frusna, i dricksvatten. Det ger fin färg och god, mild smak.

8. Alternativ till fika

Spara fikastunder med bullar och saft till kalas eller festliga tillfällen. Hitta andra alternativ om ni någon gång vill äta något sött.

9. Byt ut vällingen

Välling kan bytas ut mot äggmjölk, en blandning av smör, ägg, vatten och lite kanel eller ekologisk vanilj.

10. Järntillskott

Ditt barn behöver järn. Du kan köpa palttunnbröd som du mal och tillsätter i maten då och då för att öka järnintaget hos ditt barn. Järn finns även i till exempel ägg och kött. Även quinoamjöl innehåller järn.

Noelle Delén och Carl Windfeldt

Ålder: 33 och 35.

Gör: Noelle är brandingenjör på Sweco, Kalle är säljare och projekt­ledare på ÅF.

Blogg: Noelle bloggar på noelles.se.

Bor: Lomma.

Familj: Gifta med varandra, har barnen Oliver, 6,5, och Viktor, 1,5.

Aktuellt just nu