1 av 4: Är smoothies verkligen onyttigt? Här är svaret, en gång för alla.
Har du också fått höra att smoothies skulle vara onyttigt eftersom de innehåller fruktos?
2 av 4: Har du också fått höra att smoothies skulle vara onyttigt eftersom de innehåller fruktos? Foto: GETTY IMAGES
Dietisten och pt:n Jill Holmström berättar i Hälsolivs livesändning på Facebook om smoothies som fått oförtjänt dåligt rykte.
3 av 4: Dietisten och pt:n Jill Holmström berättar i Hälsolivs livesändning på Facebook om smoothies som fått oförtjänt dåligt rykte.
Om du gör din smoothie själv så har du stenkoll på vad den innehåller.
4 av 4: Om du gör din smoothie själv så har du stenkoll på vad den innehåller. Foto: iStock

Här krossar dietisten myten om smoothies

Smoothies är ett populärt frukostalternativ som på senare tid pekats ut som en viktbov.

Men är det verkligen så onyttigt?

– Nu knäcker vi fruktosmyten en gång för alla, säger dietisten och pt:n Jill Holmström.

Kan jag dricka min morgonsmoothie utan dåligt samvete?

Ja, åtminstone om du frågar dietisten och pt:n Jill Holmström.

Smoothien har på senare tid fått utstå kritik, bland annat eftersom frukt innehåller fruktos, som är en sockerart. Men enligt Holmström handlar det om en missuppfattning.

Sedan 70-talet har vi kunnat renframställa fruktos vilket enligt Jill också är det som återfinns i exempelvis godis, glass, kakor, läsk och liknande.

– Den lilla mängd fruktos vi får från frukten är inga som helst problem. Det vi får från läsk, godis, glass och kakor är ett stort problem, säger hon.

Jill Holmström. Foto: Privat

– Tittar vi på statistiken så dricker gemene man 92 liter sockersötad läsk om året.

LÄS OCKSÅ: 11 bästa sakerna du kan äta till frukost 

"Håll koll på innehållsförteckningen"

Alla typer av smoothies är förstås inte lika nyttiga. Färdigköpta alternativ kan innehålla mindre rimliga ingredienser så allra bäst blir det om du gör den själv.

– I dag finns det bra färdiggjorda smoothies, med krossade frukt, bär och tillsatta saker som ingefära och spenat. Men håll koll på innehållsförteckningen, har dietisten Sofia Antonsson tidigare berättat för Hälsoliv.

  LÄS OCKSÅ: 11 mellanmål som gör att du bränner fett

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande