Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Många livsmedel som vid en första anblick kan verka ofarliga innehåller "dolt socker". Här tittar vi närmare på 6 olika livsmedel.
Många livsmedel som vid en första anblick kan verka ofarliga innehåller "dolt socker". Här tittar vi närmare på 6 olika livsmedel.
Många livsmedel som vid en första anblick kan verka ofarliga innehåller "dolt socker". Här tittar vi närmare på 6 olika livsmedel.
Många yoghurtsorter (och flingor!) är riktiga sockerbomber.
Många yoghurtsorter (och flingor!) är riktiga sockerbomber.
Många yoghurtsorter (och flingor!) är riktiga sockerbomber.
1 AV 2
Många livsmedel som vid en första anblick kan verka ofarliga innehåller "dolt socker". Här tittar vi närmare på 6 olika livsmedel.
Foto: iStock
2 AV 2
Många yoghurtsorter (och flingor!) är riktiga sockerbomber.
Foto: Joerg Beuge

Här gömmer sig det dolda sockret i maten

Du är medveten om att godis, kakor och bullar badar i socker.

Men visste du att vanliga frukost- och mellanmålsalternativ kan vara minst lika onyttiga?

Här listar vi 6 livsmedel som ofta är på tok för sötade - utan att vi tänker på det.

Socker ska vi undvika, det vet de flesta av oss numera. Godis, kakor och bullar bör ätas med måtta, liksom vetebaserade livsmedel som vitt bröd och pasta.

Men för att undslippa sockret till fullo krävs visst detektivarbete utöver dessa självklarheter. Många livsmedel som vid en första anblick kan verka ofarliga innehåller nämligen en massa "dolt socker": inte bara den hälsovådliga vita varianten, utan även sötningsmedel, fruktsocker, mjölksocker och honung.

Näringsexperter är visserligen eniga om att naturligt socker, som just frukt och honung, är betydligt bättre för vår hälsa än vitt socker. Men för mycket av dessa kan också ställa till det för blodsockret – och i längden främja övervikt, fetma och diabetes.

Så se över dina matrutiner – och rensa bort eventuella sockerfällor.

Med inspiration av den australiska sajten News listar vi nio vanliga livsmedel som kan vara din fiende.

Havregrynsgröt

1. Havregryn/havregrynsgröt

Va?! Havregrynsgröt som brukar beskrivas som den ultimata frukosten: kalorisnål, rik på fibrer – och långsiktigt mättande. Och jodå, om du använder vanliga ångade och pressade havregryn kan du fortsätta att äta ditt morgonmål med gott samvete. Det är framför allt smaksatta havregryn som du ska se upp med: förpackningar som innehåller extra ingredienser, som torkad frukt. Traditionella havregryn är helt och hållet fria från socker, medan "kryddade" varianter kan rymma 5-10 gram socker per portion.

2. Kaffe

Samma sak här: om du håller dig till den renaste varianten, det vill säga svart kaffe, behöver du inte oroa dig. Det är när vi bäljar i oss cappuccino, latte och andra "lyxsorter" som varningslampan börjar blinka. Det beror på att dessa kaffedrycker består av mycket mjölk, som i sin tur innehåller mjölksocker (laktos). Om du inte klarar av att växla till vanligt bryggkaffe eller espresso: beställ åtminstone små koppar av din "mjölkkaffe" – inte de stora bägarna som man ser i handen på var och varenda kafébesökare.

LÄS OCKSÅ: En latte om dagen märks kring magen

3. Torkad frukt

Jo, det är sant som de säger: frukt ÄR godis. I alla fall om man ser till sockerinnehållet i de torkade varianterna. Vi vill gärna tro att påsar med naturgodis är rena motsatsen till vanligt lösgodis, men faktum är att det kan vara högst onyttigt, det också. Fruktsockret i till exempel torkad kiwi, mango eller papaya är nämligen väldigt koncentrerat, vilket gör att vi får i oss onödigt mycket sött när vi sitter med handen i skålen. Välj hellre hela frukter som äpple och apelsin. Det är svårare att föräta sig på.

LÄS OCKSÅ: Hur onyttig är torkade frukten egentligen?

4. Såser

Såsen är lätt att glömma bort, den är ju bara ett tillbehör? Men se upp, för här kan det gömma sig stora mängder sött. Sweet chili-sås innehåller till exempel en tesked socker per portion – och många asiatiska varianter, som ostronsås, är också fulla av vitt socker. Wok- och pastasåser på flaska är ofta smaksatta med tillsatt socker, för att inte tala om ketchup. Gör hellre din egen tomatsalsa, på färska tomater, olivolja, lök och basilika.

5. Fryst färdigmat

Visst kan det vara lockande att köpa hem en trave förpackningar med färdigmat, som man kan rafsa fram ur frysen och mikra när middagssituationen är akut. Livsmedelsaffärernas frysdiskar är fulla av alternativ som utlovar hälsosamma och näringsrika ingredienser. Men det räcker att ta en titt på innehållsförteckningen så upptäcker man snart att dessa "smidiga" alternativ innehåller alldeles för mycket socker för att anses bra för kroppen. Om du har ont om tid: stek hellre upp lite frysta påsgrönsaker, som knappt innehåller något tillsatt socker alls. Till det en bit stekt lax eller några skivor halloumi.

Foto: iStock

6. Yoghurt

Yoghurt är kanske det vanligaste frukostalternativet, vid sidan av smörgås och kaffe. Men många som dagligen slevar i sig Yoggi och flingor på morgonen är ovetande om att flera yoghurtsorter (liksom flingor!) är sockerbomber. Det gäller framför allt smaksatta varianter som vaniljyoghurt och fruktyoghurt, vilka kan innehålla uppåt 10 procent socker. Mycket bättre är att äta treprocentig naturell yoghurt eller fetare grekisk yoghurt – och smaksätta själv med bär, lite honung, kanel eller vaniljpulver.

LÄS OCKSÅ: Paulún: Så väljer du rätt yoghurt i butiken