Har du glömt stressa av under ledigheten?<br />

Blev julen och nyårshelgen stressigare än du tänkt dig? Fortfarande finns tid att komma ner i varv för den som är ledig. Här är nio smarta sista-minuten-tips som hjälper dig att hitta lugnet under mellandagarna och nyårshelgen.

1. Prata ihop er. Har du familj eller ska umgås med ett kompisgäng kan det finnas många olika viljor. Diskutera hur ni vill att de gemensamma lediga dagarna ska se ut och vad de ska innehålla. Målet är att alla ska få göra lite av det de helst önskar.

 

2. Planera mindre. Det är lätt att tro att man ska hinna med väldigt mycket på bara några dagar eller någon vecka. Tillåt dig att ha lat, oplanerad tid då du eller ni gör precis det som faller er in. Det kommer verkligen att få dig avslappnad.

 

3. Fundera över vilka stressmoment eller problem som kan uppstå. Det kan vara allt från svärföräldrar som vill umgås längre tid än vad ni tänkt, eller att du och din partner har helt olika önskemål om vad ni ska göra. Ta tag i farhågorna innan de förstör din ledighet.

 

4. Koppla bort jobbet. Om du inte redan gjort det, lägg in autosvar på mejlen och ett semestermeddelande på mobilen. Om du inte vill vara helt frånkopplad kan du be dem skicka ett sms, som du svarar på när eller om du har tid och lust.

 

5. Strunta i klockan. Vanligtvis har de flesta koll på tiden, men testa en helt klockfri dag. Lägg undan alla klockor och mobilen dagen innan. Sov tills du vaknar. Gör vad du känner för under dagen och ät när du blir hungrig. Lägg dig när du blir trött.

 

6. Var social – på riktigt. Minska på tiden framför datorn eller med mobiltelefonen. Umgås med nära och kära i verkliga livet, i stället för via sociala medier. Bestäm dig för att du bara får kolla sociala medier en gång per dag, eller varför inte ta en hel vecka utan. Jodå, du klarar det!

 

7. Gör tvärtemot hur du brukar i din vanliga vardag. Är du vanligtvis en mycket aktiv person med många järn i elden – lägg dig på soffan och öva på att göra ingenting. Är du en ganska lugn person kan det ge en nytändning med roliga aktiviteter – allt från skidturer till besök på museer till exempel.

 

8. Strunta i alla måsten och gör bara sådant som du eller ni vill göra. Vill du bara vara hemma och rensa garderoben – gör det. Vill du i stället besöka fem släktingar på en vecka så ska du göra det. Känn efter vad du vill och vad som känns roligt.

 

9. Passa på att reflektera och tillåt dig att drömma. När du slappnar av och har tid att bara filosofera kan de bästa idéerna och planerna dyka upp. Ta tillvara på dem så kan du kanske se fram emot ett spännande nytt år.

 

 

 

Maria Farm: Byt ut "måste" mot "önskar" och "vill"'

 

Att vi blir stressade inför helgledigheter handlar mycket om våra förväntningar, både de vi själva har och de vi tror att andra har, menar Söndags psykolog Maria Farm.

Stryk hälften på din ”att-göra-lista”, våga göra annorlunda och tänk på vad du verkligen vill, är hennes råd.

 

– Stressnivån blir hög när vi upplever att vi har höga krav på oss och när vi känner att vi inte kan leva upp till dem. Det är alltså känslan av att vi inte kan leva upp till kraven som gör oss stressade. Det blir ett glapp mellan krav och förväntningar och vad vi faktiskt kan hinna med.

Varför blir det så?

– Ofta hamnar vi i en klassisk tankefälla där vi tänker på vad vi borde, måste eller ska. Vi sätter upp rigida regler för hur upplevelsen ska vara.

Vad kan man göra för att bryta det?

– Man kan prova att byta ut borde, måste och ska till önskar, vill och strävar. Då kan man se vad som faktiskt är möjligt att genomföra, man får en mer realistisk syn.

Vad kan man göra rent praktiskt?

– Om du känner att det blir för mycket kan det vara dags att skära ner, det kan vara att du tycker att det är för stort eller för dyrt. Ni kan ha knytkalas och du kan avgöra vem du egentligen vill träffa. Fundera över dina egna genuina värderingar. Det är lätt att man gör på ett sätt för att man ”alltid” har gjort så eller för att man tror att barnen vill ha det så.

– Om du gör en ”att-göra-lista” är det en bra regel att välja det som är viktigast och sedan stryka hälften. Vi räknar aldrig med oförutsedda händelser, men de kommer alltid och om du då inte hinner med din lista kommer fokus bara vara på det du inte har hunnit med, i stället för det du gjort.

Vilka andra problem kan dyka upp vid storhelgerna?

– Många tycker det är problematiskt att det kan vara mycket alkohol som leder till bråk och tråkigheter. Om det finns barn med i bilden är det bra om man försöker ha ett firande utan så mycket alkohol och i stället sätta dem i centrum. Sen är det ju många som är ensamma, eller som nyss har upplevt en separation, ett dödsfall eller som precis har blivit arbetslösa. Då kan det vara bra att tänka till lite extra kring hur man vill ha det. Man måste inte heller göra likadant alltid.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande