Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Den påminner om paranöten, men är svårtillgängligare. Få har hört talas om den nyttiga pilinöten.
Den påminner om paranöten, men är svårtillgängligare. Få har hört talas om den nyttiga pilinöten.
Den påminner om paranöten, men är svårtillgängligare. Få har hört talas om den nyttiga pilinöten.
Rostade pilinötter har sammetslen textur.
Rostade pilinötter har sammetslen textur.
Rostade pilinötter har sammetslen textur.
1 AV 3
Den påminner om paranöten, men är svårtillgängligare. Få har hört talas om den nyttiga pilinöten.
2 AV 3
Rostade pilinötter har sammetslen textur.
Foto: Fotolia
3 AV 3
Foto: Fotolia

Här är supernöten du nog aldrig hört talas om

Nötter är ett favoritmellanmål för många, men det är lätt att tröttna på att tugga samma gamla vanliga kombination. Pili är den okända supernöten du bara måste prova.

Cornelia Thomasson

Det finns många hälsofördelar med att äta nötter, men det är lätt att tröttna på de gamla vanliga favoriterna. För den som behöver en paus från den trogna gamla valnöten, cashewnötterna eller mandlar finns det ett spännande och supernyttigt alternativ – pilinöten.

Nöten används ofta i det filippinska köket och kan vara lite svår att få tag på i Sverige, men om man är ute efter god smak och en nyttig kick kan de definitivt vara värda jakten.

LÄS OCKSÅ: Fredrik Paulún: Här är de nyttigaste nötterna

Rostade pilinötter. Foto: Fotolia

Rik på fett och snål på kolhydrater

Smaken är både söt och lite besk, och påminner om solrosfrön. Om pilinöten rostas får den en sammetslen och smöraktig konsistens. 

När det kommer till hälsofördelar slår pilinöten både cashew och mandlar när det kommer till magnesium. På 28 gram går det 86 miligram magnesium, vilket motsvara 20 procent av det rekommenderade dagliga intaget. Ytterligare något som utmärker pilinöten är att den är den innehåller färre kolhydrater än andra nötter.

Enligt en studie som Vogue tagit del av är pilinöten liksom kokosolja rik på både oljesyra och linolsyra, som stimulerar metabolismen. Den är fullproppad med antioxidanter som E-vitamin och aminosyror. Den innehåller dessutom både mangan och koppar, grundämnen som skyddar kroppen mot fria radikaler.