Är ost nyttigt eller inte? Allt beror på vilken du väljer och i vilka mängder. Här reder vi ut vilken typ av ost du ska satsa på.
1 av 2: Är ost nyttigt eller inte? Allt beror på vilken du väljer och i vilka mängder. Här reder vi ut vilken typ av ost du ska satsa på. Foto: iStock
Jill Holmström.
2 av 2: Jill Holmström. Foto: Privat

Här är osten du kan äta med gott samvete

I vissa dieter är ost strikt förbjudet.

I andra är riktlinjerna mer generösa.

Så vad gäller då, är den ystade favoriten onyttig eller nyttig?

Jodå, vissa sorter kan faktiskt hjälpa dig att gå ner i vikt.

Vem tycker inte om ost? Nästan alla har åtminstone EN favorit, sen kan det handla om alltifrån Västerbotten till halloumi till gorgonzola.

Dock är det många som vittnar om att det är lätt att äta för mycket av det goda, vilket tyder på ett kollektivt antagande om att ost är något onyttigt. Men är det verkligen SÅ farligt? LCHF-recept är ju till exempel fulla av ostingredienser?

Nej, enligt dietisten Jill Holmström kan ost tvärtom vara ett perfekt livsmedel om du försöker gå ner i vikt. Detta tack vare innehållet av protein och kalcium, som mättar respektive stärker musklerna.

"Allt beror på vilken ost man väljer att äta"

Men det gäller att välja rätt – för långtifrån alla sorter har ett bra fördelat näringsinnehåll. Först och främst ska det vara hårdost: som Cheddar, Grevé, Herrgård eller Präst. För det andra gäller fetthalten 10-17 procent.

– Ost kan vara nyttigt, men det kan också vara en fälla till övervikt. Så vi har alltså ett livsmedel som kan gå åt båda håll.

– Allt beror på vilken ost man väljer att äta, hur ofta och i vilka mängder, säger Jill Holmström, som driver bloggen Maxa din förbränning och projektet Våga ät.

Den ost som är "tillåten" i en sund och viktfrämjande kost är alltså främst de magra varianterna av hårdost. De innehåller en stor del protein, är rika på kalcium och har ett relativt lågt energiinnehåll.

Så väljer du en nyttig ost

Ostar med en fetthalt på uppåt 31-38 procent innehåller betydligt mindre protein och kalcium, eftersom dessa ingredienser fått lämna plats åt mer fett.

– Om man går och småäter några ostskivor varje dag kan man få i sig en hel måltid extra energimässigt. Och det är lätt hänt: man skär ett par skivor när man packar upp osten, lägger 4-5 stycken på mackan och tar några till innan man ställer tillbaka den i kylen.

– Det blir en jäkla skillnad om man gör det här med mager eller fet ost.

Så många skivor ost är lagom

Så vi har fattat att vi ska välja påläggsost med en fetthalt på max 17 procent. Men hur mycket är egentligen okej att äta per dag, för någon med "normala" kostvanor och en ganska stillasittande vardag?

– Jag skulle föreslå runt 3-4 skivor, beräknat utifrån vårt dagsbehov av kalcium, säger Jill Holmström.

Och hur är det med matfavoriter som fetaost, halloumi och mozzarella?

– Det är lite samma resonemang där, de har ju också olika fettprocent. Men om man äter det som proteinkälla, i stället för exempelvis kött eller fisk, så är en rejäl bit fetaost eller halloumi ingen fara.

Ostar topp 3 - med kommentarer av Jill Holmström

BÄST

Mager hårdost (fetthalt cirka 10-17 procent)

"Om man inte har gett det en chans på senare tid så är det värt att prova. Många lever kvar på 90-talet när 10- till 17-procentig ost smakade som plast, men det har skett jättemycket i fråga om smak och konsistens."

OKEJ

Feta, halloumi, mozzarella (fetthalt cirka 18-26 procent)

"De hamnar mittemellan de magra hårdostarna och dessertostarna. Några tärningar som tillbehör är helt okej."

SÄMST

Dessertostar (fetthalt cirka 28-45)

"Många äter dessutom ostbricka, vilket förutom flera olika ostar brukar omfatta kex, marmelad och vin. Och då springer energin i väg, vilket kan stjälpa en viktminskning."

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!