Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Hälsa

Publicerad 26 apr 2019 19:00

Här är maten som kan sabba din sömn

Vad du äter kan påverka hur bra du sover.

Vad du äter kan påverka hur bra du sover.

1/2

Foto: Shutterstock

En stor måltid strax innan läggdags kan exempelvis vara en usel idé.

En stor måltid strax innan läggdags kan exempelvis vara en usel idé.

2/2

Foto: Shutterstock

Sömnen är en känslig själ.

Faktorer som stress, rumstemperatur och elektronik kan störa.

Men också vad du stoppar i dig har stor påverkan på hur du sover.

Här är maten du ska undvika.

För det första kan det vara problematiskt att äta för nära läggdags, särskilt om du har en fallenhet för halsbränna.

– Att ligga horisontellt efter en måltid gör att magsyran kan färdas till matstrupen, vilket leder till en bitter smak i munnen eller en brännande känsla i bröstet, säger dietisten Lauren Cadillac till sajten Popsugar.

Känslan kan förvärras ytterligare av kryddstark mat och syrliga livsmedel som tomater, tomatsås och citrusfrukt. Även choklad kan förvärra din reflux.

LÄS OCKSÅ: 4 sätt din sömn kan påverkas av din maghälsa 

Skippa stora måltider och koffein

Mat och dryck som innehåller koffein, som kaffe, te och läsk, kan också störa sömnen – vilket inte är särskilt oväntat.

Mer specifikt blockerar koffein de receptorer i kroppen som är ämnade för adenosin, en signalsubstans som gör oss sömniga. Dessutom är det vätskedrivande vilket kan leda till oplanerade toalettbesök mitt i natten.

Hur mycket du äter innan läggdags påverkar också. Det kan vara väldigt obekvämt när magen känns full och tvingas jobba hårt för att bearbeta innehållet.

LÄS OCKSÅ: Somna på 2 minuter - med hemliga militärtekniken 

Satsa på mat som gör dig sömnig

– Måltider med mycket protein eller fett kan vara svårt att smälta och bör undvikas innan läggdags, säger Lauren Cadillac.

Om du blir hungrig sent på kvällen är hennes tips att satsa på något enkelt och rikt på kolhydrater, som lite gröt eller en riskaka med jordnötssmör på. Enligt Cadillac ökar det nivåerna av aminosyran tryptofan i blodet, vilket i sin tur gör dig sömnig.