Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 13 aug 2015 15:23

Här är maten som ger dig bättre sömn

Tryptofan verkar lugnande och finns bland annat i äpplen.

Tryptofan verkar lugnande och finns bland annat i äpplen.

1/2

Foto: Vasily Ryabov

En bit mörk choklad kan ge dig bättre sömn.

En bit mörk choklad kan ge dig bättre sömn.

2/2

Foto: Dvukhimenna Nataliya

En bit mörk choklad kan ge dig bättre sömn.

Även körsbär och valnötter hjälper dig att varva ner.

Här är maten som får dig att sova gott.

Kaffe, alkohol och sötsaker på kvällen försämrar sömnen.

Men det finns också livsmedel som kan förbättra din sömn.

Sömnforskare vid University of Pennsylvania i USA har hittat tydliga samband mellan vad vi äter och hur vi sover. 4 500 personer deltog i studien, och de som åt en mest varierad kost och fick i sig flest näringsämnen sov också bäst.

Enligt en annan USA-studie är det viktigt att äta mat med det rogivande hormonet melatonin samt den lugnande aminosyran tryptofan.

LÄS OCKSÅ: Svårt att sova? Stick ut ena foten utanför täcket

Här är de viktigaste ämnena som ger en bra sömn:

Tryptofan

Aminosyra som verkar lugnande. Finns rikligt i mjölk- och sojaprodukter, vissa fiskar (som lax, kolja), skaldjur, kyckling, fullkorn, nötter, bönor, ägg, äpple, banan, plommon, avokado, broccoli, grönkål, kakao.

Melatonin

Naturligt hormon som gör oss sömniga. Livsmedel som pekas ut som särskilt bra är körsbär och valnötter.

Lykopen

Antioxidant som du hittar i bland annat i tomater, grapefrukt, papaya, paprika och vattenmelon.

Selen

Antiinflammatoriskt grundämne som finns i kött, fisk, ägg, mjölkprodukter, nötter.

Vitamin C

Frukt, grönt och bär innehåller massor – som jordgubbar, kiwi, citrusfrukter, spenat, kål.

Teobromin

Ännu ett skäl att unna sig en liten bit mörk choklad! I kakaobönor finns ämnet teobromin som är bra för hjärtat och förbättrar sömnen, enligt studien vid universitetet i Pennsylvania.

 

Viktigast att undvika är mat med mycket mättat fett, som feta såser, snabbmat, godis och andra sötsaker samt starkt kryddad mat.

Alkohol och koffein är också negativt för sömnen. En kopp kaffe kan påverka kroppen i upp till tio timmar.

Ett annat viktigt råd är att inte lägga sig hungrig – eller proppmätt.

För optimal sömn bör vi inte äta något alls de två sista vakna timmarna, för att ge kroppen möjlighet att varva ner.

LÄS OCKSÅ: Därför borde alla ta en powernap på jobbet