Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Här är det nyttigaste och onyttigaste köttet

Revbensspjäll, oxfilé, kotletter... rött kött kommer i många former.

Foto: Shutterstock

2 av 6

2. Rött kött

Karré, filé, kotletter, biffar och revbensspjäll. Rött kött är en favorit på middagsbordet – det finns ju så mycket att välja på! Men studier pekar på att rött kött kan öka risken för tjocktarmscancer. Det rekommenderade maxintaget av fläsk-, nöt- och lammkött är 500 gram per vecka och person.

– Det är ungefär fyra portioner i veckan, men man kan också dela upp det i mindre portioner och sprida ut mer under veckan. Något som blivit populärt nu, och som jag tror mycket på, är att blanda ut köttet med linser och grönsaker, till exempel i biffar, säger Sofia.

Är de olika nyttiga?

– Nötkött är lite rikare på järn än fläsk och lamm är oftast inte så processat som nöt och gris, men det är inte jättestora skillnader på rött kött.

LÄS OCKSÅ: Rått kött - hur farligt kan det vara?

Så ska du tänka angående…

• Fläsk:

– Det är viktigt att välja svenskproducerat och det ska alltid vara genomstekt. Grisar kan bära på trikiner bakterier utan att märka det, men vi kan bli sjuka om köttet inte är tillräckligt vällagat, säger Sofia Antonsson.

• Nötkött:

– Här är det också viktigt att välja svenskt kött. Nötkött behöver inte vara genomstekt.

• Lamm:

– Välj gärna svenskt lammkött och välj tillagningsgrad som du själv önskar. Lammkött kan gärna vara rosa.

NÄSTA PUNKT: CHARK


2 av 6