Här är det nyttigaste och onyttigaste köttet

Det larmas regelbundet om att kött är farligt och cancerframkallande.

Men när det kommer till hälsan går det att välja rätt i köttdjungeln.

– Kött är proteinrikt och bra i begränsade mängder, säger dietisten Sofia Antonsson.

Här listar hon köttet du ska välja och vad du ska undvika helt.

Foto: Shutterstock/Pressbild (montage)

Sofia Antonsson (t h) är legitimerad dietist och kostrådgivare.

1. Är kött farligt?

Allt fler väljer att gå över till en mer växtbaserad kost. Skälen är många, men en anledning är att forskning visar att kött i för stora mängder inte är bra.

Dietisten Sofia Antonsson hjälper dig att välja det nyttigaste köttet, för hälsans skull.

Är kött farligt?

– Både ja och nej. Kött är proteinrikt och bra i begränsade mängder men inte nyttigt i för stor mängd.

Finns det något man ska tänka på när man tillagar kött?

– Se till att allt är ordentligt upphettat, skaffa en termometer och ha koll på temperaturerna för olika typer av kött. Undvik bränd yta, det är inte nyttigt med svarta korvar och brända köttbullar.

NÄSTA PUNKT: RÖTT KÖTT


Foto: Shutterstock

Revbensspjäll, oxfilé, kotletter... rött kött kommer i många former.

2. Rött kött

Karré, filé, kotletter, biffar och revbensspjäll. Rött kött är en favorit på middagsbordet – det finns ju så mycket att välja på! Men studier pekar på att rött kött kan öka risken för tjocktarmscancer. Det rekommenderade maxintaget av fläsk-, nöt- och lammkött är 500 gram per vecka och person.

– Det är ungefär fyra portioner i veckan, men man kan också dela upp det i mindre portioner och sprida ut mer under veckan. Något som blivit populärt nu, och som jag tror mycket på, är att blanda ut köttet med linser och grönsaker, till exempel i biffar, säger Sofia.

Är de olika nyttiga?

– Nötkött är lite rikare på järn än fläsk och lamm är oftast inte så processat som nöt och gris, men det är inte jättestora skillnader på rött kött.

LÄS OCKSÅ: Rått kött - hur farligt kan det vara?

Så ska du tänka angående…

• Fläsk:

– Det är viktigt att välja svenskproducerat och det ska alltid vara genomstekt. Grisar kan bära på trikiner och bakterier utan att det märks, men vi kan bli sjuka om köttet inte är tillräckligt vällagat, säger Sofia Antonsson.

• Nötkött:

– Här är det också viktigt att välja svenskt kött. Nötkött behöver inte vara genomstekt.

• Lamm:

– Välj gärna svenskt lammkött och välj tillagningsgrad som du själv önskar. Lammkött kan gärna vara rosa.

NÄSTA PUNKT: CHARK


Foto: Shutterstock

3. Chark

Parmaskinka runt sparrisen, salami på mackan, bacon och korv till söndagsfrukost och rostbiffsrosetter på smörgåstårtan. Det här är några av alla charkprodukter som får salivproduktionen att skena i mångas munnar.

Men även om processat kött är en lyxig favorit för många menar Sofia att man bör undvika det. Nyligen satte Världsorganisationen, WHO, charkprodukter på listan över livsmedel förknippat med ökad cancerrisk. Flera studier visar på ett samband mellan tarmcancer och chark.

– Allt pekar på att man inte bör äta mer än 500 gram rött kött per vecka och bara en liten del får var chark. Enligt mig helst inga charkprodukter alls, säger Sofia Antonsson. Vad är då charkprodukter? Det är allt kött som processats eller smakförhöjt genom exempelvis saltning, rökning och fermentering men också mixade produkter som korv, blodpudding och leverpastej.

NÄSTA PUNKT: VILT KÖTT


Foto: Shutterstock

4. Viltkött

Vilt kött utgör en ganska liten del av gemene svensk årliga köttkonsumtion, även om sju av tio svenskar önskar att de åt mer, enligt Naturskyddsföreningen.

Inte så konstigt, menar Sofia Antonsson. Förutom miljöaspekten är det nyttigt. Vildsvin, hjort, älg, gäss och andra vilda djur fått leva fritt i naturen kött kommer från djur som levt fritt i naturen har generellt en låg fetthalt samtidigt som det är rikt på omega 3.

– De har fått äta naturligt, inte fötts upp på kraftfoder. Det enda som talar emot är att det kan finnas mer bly i det här köttet, där kulan träffat.

Spår av bly är vanligt i färs och grytbitar som inte skottrensats rätt, därför föreslår Sofia att man väljer filéer.

Vissa typer av vilt kan kräva specifik tillagning för att döda eventuella trikiner, en sorts parasit. Enligt Livsmedelsverket finns trikiner främst hos vildssvin, björn och säl. Även varg, lodjur, räv och järv kan bära på trikiner men dessa djur brukar å andra sidan inte ingå i kosten.

Livsmedelsverket har gjort bedömningen att det mesta vilt går under kategorin rött kött, därför faller det in under samma rekommendation om 500 gram i veckan.

NÄSTA PUNKT: FISK


Foto: Colourbox

5. Fisk

Är fisk en bra ersättare för kött? Både ja och nej, enligt Sofia. Det går inte att förneka att fisk är nyttigt – Livsmedelsverket menar att man kan äta det minst två, tre gånger i veckan.

– Lax och torsk är utmärkta att lägga på grillen eller ugnen i foliepaket, då riskerar man inte att bränna vid heller, säger Sofia.

LÄS OCKSÅ: Studie: Därför blir du lyckligare av att äta grönsaker

Men mycket beror på var fisken kommer ifrån. Om man inte ser upp kan man råka få i sig miljögifter från förorenat vatten.

– Vissa fisksorter innehåller gifterna dioxin och PCB. Om man är ung och kvinna ska man till exempel passa sig från vildfångad lax och öring från Östersjön, Vänern och Vättern. Man ska också undvika sill från Östersjön.

NÄSTA PUNKT: FÅGEL


Foto: Colourbox

6. Fågel

Sofia Antonsson äter inte så mycket kött själv. Det blir en bit fläskkarré ibland, torsk eller fågel. Det sistnämnda tycker hon är en perfekt att äta mer av i stället för rött kött, vilt och chark.

– All fågel är bra! Särskilt kyckling, det är magert protein och en bra ersättare till rött kött. Men se till att köpa svenskt och frigående och att tillaga ordentligt. Salmonellarisken är mycket låg i Sverige, däremot finns det ibland campylobakter som kan göra en magsjuk, säger Sofia Antonsson.

Vill du dra ner på din konsumtion av både kött, fågel och fisk? Här är några goda vegetariska recept som Hälsoliv samlat ihop.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här