ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Här är 8 väldigt enkla tips för ett lugnare liv

1/1

Här är 8 väldigt enkla tips för ett lugnare liv

Gör det enkelt! Fyll på så mycket du kan med natur­ljud, dagsljus, kompisar, pauser och promenader för att motverka stressen.

1. Slappna av!

Mindfulness, avslappningsövningar och meditation. Gör oss mer motståndskraftiga mot stress, visar en rad studier.

Apptips:

Mindfulness Appen

Du kan välja guidad meditation, valfri tid 3-30 minuter, eller också sitter du i tyst meditation medan klockor slår vid intervaller. Hjälper dig att slappna av och vara i nuet - inför natten, på bussen eller om du har en stund över på jobbet. App Store

Pausa - Mindful Moments

Innehåller fem övningar med olika längd. Enkel att använda när du behöver varva ner, fokusera på andningen och nuet. App Store

Mindfulness - Lugn och Lycklig

Meny med tio övningar som till exempel kroppscanning; en röst hjälper dig att slappna av genom att föra ditt medvetande från topp till tå. App Store

 

LÄS OCKSÅ: Så gör du den extra tuffa vardagen rolig

2. Lugn av rörelse

Promenera och motionera. Rör du dig i dagsljus frigörs extra mycket endorfiner som gör dig lugnare och mer positiv.

3. Yoga mera

Yoga och ridning är två motionsformer som är dokumenterat bra mot stress och hjälper dig att vara i nuet.

Apptips:

Pocket Yoga

27 yogapass med över 200 yogapositioner i fickan. Du kan välja pass utifrån tre svårighetsgrader, tid (30, 45 eller 60 minuter) och tema (hav, öken eller berg). En röst och en rörlig bild leder dig genom varje position. App Store

 

LÄS OCKSÅ: Rivstarta! Rasa i vikt med supergoda juicer

4. Varva ner i naturen

Naturen får oss att koppla av. Rör dig så ofta du kan i skog och mark och vid vatten. Enligt en studie vid Lunds tekniska högskola ger naturljud som fågelkvitter, vattenbrus och lövsus betydligt lägre blodtryck, puls och halt av stresshormoner än om man vilar i en tyst miljö.

Botanisera bland appar och cd-skivor med naturljud, exempel:

Svenska Naturljud

Cd-skivor för cirka 120 kronor styck. www.svenskaljud.se

Appen Relax Melodies

Du kan välja mellan ett 50-tal ljud - till exempel eld, fågelsång och regn - plus melodier och kombinera dem. App Store

5. Umgås med djur

Vårt blodtryck och halten av stresshormon i blod och saliv sjunker; immunförsvaret stärks, inflammationer läker lättare och vi känner mindre värk, visar studier.

6. Sjung tillsammans

Körsång ger oss en dusch av gynnsamma hormoner som motverkar stress och stärker immunförsvaret. Hjärta och lungor påverkas positivt. En svensk studie visade hur halten av oxytocin - som har en lugnande, smärtdämpande effekt - steg under en sångövning.

7. Vänskap och humor

Människor med ett starkt socialt nätverk hanterar stress bättre. Humor kickar i gång samma dopaminrika område i hjärnan som aktiveras av psykofarmaka.

8. Bra behandlingar

Akupunktur och massage är två behandlingar med dokumenterade effekter mot stress.

 

Källor: Åsa Nilsonne, psykiater och professor i medicinsk psykologi vid Karolinska institutet, och en av introduktörerna av mindfulness i Sverige, Giorgio Grossi, forskningsansvarig på Stressmottagningen i Stockholm, tidsexperten Petra Brask, psykologiprofessorerna och stressforskarna Jason Moser på Michigan State University och Christine Purdon på The university of Waterloo, www.psykologiguiden.se

ANNONS