Gurkmeja: Örten som kan bota inflammationer

Gurkmeja är mest känt för sina potenta antiinflammatoriska egenskaper.

Kryddan har använts i Indien i 4 000 år, och staden som är centrum för odlingarna kallas "Yellow city".

Här är fem goda skäl att börja färga maten gul.

Christina Lundell

FAKTA

Woktips!

Nästan allt som kan wokas kan kryddas med gurkmeja. Extra gott kanske i kycklingwok? Tillsätt en tesked när du är i farten.

1 Bra för blodet

Bland gurkmejans egenskaper nämns bland annat förmågan att motverka ­insulinresistens, högt blodsocker och höga nivåer av blodfetter. I flera ­studier har man sett att ­kurkummin minskar det dåliga kolesterolet, skyddar mot leverskador och förbättrar leverfunktionen.

LÄS OCKSÅ: Superört: Bekämpar mjäll och gör dig smal

2 Motverkar syrestress

En studie har visat att gurkmeja ­minskar den oxidativa stressen på vita blodceller genom att det binder upp fria radikaler. gurkmeja sänker inflammationsgraden i kroppen och höjer aktivitetsgraden hos kroppens egna anti­oxidanter.

LÄS MER OM: Rödbetan har visat sig vara nya superbetan

3 Gör dig glad

Det finns mindre studier som visar att gurkmeja kan motverka depression och håller hjärnans funktion i trim.

LÄS ÄVEN: Superproteinet är här: Lupin möjlig i korv och glass

4 Bra för hjärtat

Den främsta fördelen för hjärtats räkning är kanske att blodkärlens inre yta förbättras - dåligt fungerande blodkärl är en känd riskfaktor för höjt blodtryck och hjärtsjukdomar. Dessutom bidrar medlets antiinflammatoriska egenskaper till att hålla systemet i trim.

5 Kan mildra ledvärk

Artros och andra ledproblem kan mildras av kosttillskott med höga halter av gurkmeja.