Gurkmeja är en ört i ingefärssläktet. Den odlas i bland annat Indien och Kina.
Martin Brunnberg, näringsfysiolog.
1 AV 2
Gurkmeja är en ört i ingefärssläktet. Den odlas i bland annat Indien och Kina.
Foto: Shutterstock
2 AV 2
Martin Brunnberg, näringsfysiolog.
Foto: PRESSBILD / PETER KNUTSON

Gurkmeja: 6 vanliga frågor och svar

Den hyllas av många som ett superlivsmedel. Men är gurkmeja så bra och nyttigt som vi vill tro eller är det bara en i raden av alla hälsotrender? Näringsfysiologen Martin Brunnberg har svaren på sex vanliga frågor om gurkmeja.

Örten har använts som naturläkemedel sedan urminnes tider, men på senare år har gurkmejan fått sig ett uppsving. I dag är den en populär ingrediens i allt från hälsosamma smoothies till grytor. Men vad är det som är så hälsosamt med den? Martin Brunnberg är näringsfysiolog. Här svarar han på några vanliga frågor om gurkmeja. 

Gurkmeja har ett rykte om sig att vara riktigt supermat. Vad är det som gör den så hälsosamt?

– Det är främst två saker. Det ena är att den innehåller riktigt kraftiga antioxidanter som skyddar kroppen. Till antioxidantrika livsmedel brukar man räkna plommon, spenat, körsbär och så där. Gurkmeja har ungefär 40 gånger så hög antioxidanthalt som de här livsmedlen. Så trots den lilla mängd man äter får man mycket effekt. Det andra är att gurkmeja innehåller kurkumin som verkar dämpande mot inflammation i kroppen.

Finns det några riktiga hälsomyter om gurkmeja?

– Det är väl i så fall att man skulle kunna behandla cancer med det.

KÖP HÄR: Ekologisk gurkmeja – erbjudande från webshopen Happy Green i samarbete med Hälsoliv 

Kan man öka förbränningen om man äter det?

– Ja, men det är väldigt marginellt. På längre sikt kan det kanske ha en förebyggande effekt mot övervikt men om man vill gå ner i vikt ska man snarare fokusera på aptitkontroll. 

Stämmer det att man, om man vill ta upp så mycket av gurkmejan som möjligt, ska äta den tillsammans med peppar?

– Precis, det finns ämnen i peppar som kan vara effekthöjande med upp till 2000 procent. Men då är vi nästan inne på läkemedelskonst. Faktum är att även om gurkmejan inte tas upp i någon större utsträckning så har den en stark lokal effekt. Då får man tänka på att immunsystemet central är tarmarna, så påverkar man en inflammatorisk effekt i tarmarna kan få effekter på andra håll i kroppen. Man har kunnat se att gurkmeja har effekt på ledbesvär och det är antagligen genom påverkan i tarmarna.

LÄS MER: 18 billiga och nyttiga livsmedel 

https://www.instagram.com/p/BMqFpxxAXk8/?taken-by=halsoliv_expressen

Kan man råka ut för några biverkningar?

– Man kan bli illamående och få magbesvär. Det finns ingen direkt maxdos av gurkmeja, men ingen verkar rekommendera mer än tre gram. 

Det går att ta gurkmeja som tillskott, i smoothies och i små hälsoshottar. Men har du några recept för den som hellre tillsätter Indiens gyllene krydda i sin vardagliga matlagning?

– Kanske är den lite svår att använda på falukorv och makaroner, men om man går till det asiatiska köket används den mycket generellt. Man kan också använda curry, en trevlig kryddblandning där gurkmeja ingår. Man kan även färga ris med gurkmeja.

KÖP HÄR: Ekologisk gurkmeja – erbjudande från webshopen Happy Green i samarbete med Hälsoliv 

Goda recept med gurkmeja

Eftersom gurkmeja inte smakar så mycket är det lätt att tillsätta den i både drycker och mat. Den som vill följa Martin Brunnbergs råd och tillsätta gurkmejan i sin vanliga matlagning, kan till exempel prova att göra den här goda vitkålsgrytan från Mitt Kök

Det går alldeles utmärkt att blanda ner en tesked gurkmeja i en apelsin- och mangosmoothie. Nu när kyligare kvällar står för dörren kan det vara gott att avsluta dagen med en golden latte, en populär hälsodryck som görs på gurkmeja, honung och varm mandelmjölk.