Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 7 nov 2018 14:00

GUIDE: Vitaminer som du verkligen behöver

Få koll på de viktigaste vitaminerna med vår guide.

Få koll på de viktigaste vitaminerna med vår guide.

1/2

Foto: ISTOCKPHOTO

Sofia Antonsson: "Om man har en kropp som är i näringsbalans, då mår man ju bättre, då orkar man träna och äta bra. Alla kroppens system fungerar bättre".

Sofia Antonsson: "Om man har en kropp som är i näringsbalans, då mår man ju bättre, då orkar man träna och äta bra. Alla kroppens system fungerar bättre".

2/2

Foto: MAGNUS FOND

Vitaminer och tillskott kan ge ork, bättre humör och hålla förbränningen på topp. Brister kan ge övervikt och bukfetma.

– Det är viktigt att ha balans på näringsämnena, säger kostexperten Sofia Antonsson.

Vissa brister kan göra dig trött. Andra kan göra dig sjuk. En del kan göra dig tjock.

Visserligen är vanlig mat det allra bästa. Och den som äter en näringsrik kost med rikliga mängder grönt, tillräckligt med protein och vettiga fetter, är frisk, aktiv och befinner sig i livets tidigare del har sannolikt inga brister.

Men sedan finns det alla andra. Man kanske är äldre och har liten aptit, eller tränar mycket och extremt. Man kanske stressar mycket, har kroppsliga skador - eller så har man varit sjuk. Man kanske är diabetiker, har magopererat sig eller har en tarm i olag. Eller så kommer man från ett varmare land, då är det extra lätt att få D-vitaminbrist.

LÄS MER: Förkyld? Ladda ditt immunförsvar i vinter

För att inte prata om alla som slarvar med maten, äter för lite grönsaker, för mycket skräpmat eller saknar mat- lagningsork.

– Det är många fler i de senare kategorierna än i den första, säger kostrådgivaren och dietisten Sofia Antonsson.

Sofia Antonsson.

Foto: MAGNUS FOND

"Magnesium behöver nästan alla"

Hon vill framför allt rekommendera ett ämne: magnesium.

– Magnesium behöver nästan alla, på grund av stress, träning och processad mat. Magnesium är otroligt viktigt för många funktioner. Muskler, nervsystem, hjärtat, säger Sofia Antonson.

Näringsämnen har många funktioner i kroppen. Vissa är byggstenar till våra hormoner, andra hjälper till att stärka skelettet. En del hjälper våra celler att andas och håller vår förbränning uppe, en del beväpnar immunförsvaret. Med mera.

– Är det näringsbrist så stoppas reaktionerna halvvägs och då bildas restprodukter som kan vara giftiga, säger Sofia Antonsson.

LÄS MER: Ät dig frisk med vitaminer i vinter

I många processer är en lång rad näringsämnen och vitaminer inblandade - vilket gör att om man har brist av en sort kan kroppen ändå inte genomföra den tänkta reaktionen hur mycket man än tillsätter av något annat näringsämne.

Därför tycker Sofia Antonsson att man i normalfallet ska nöja sig med ett "lite av varje"-preparat:

– Det är bättre att äta multivitaminpreparat än att gå på hårt med exempelvis mycket zink eller selen. Då kan det bli obalanser.

"När hormonerna börjar svaja"

Att ta tillskott kan också vara ett sätt att stötta kroppen ut ur en ond spiral:

– Dels är det svårt att ta tag i sitt liv när man är trött och grinig, dels förändras ämnes- och fettomsättning så att man kan få både bukfetma och blodsockersvängningar.

– Om man har en kropp som är i näringsbalans, då mår man ju bättre, då orkar man träna och äta bra. Alla kroppens system fungerar bättre - både fysiskt och psykiskt.

Dessutom påverkar vår näringsstatus våra hormoner:

– Våra hormonella system är i allra högsta grad beroende av mineraler och vitaminer - järn, zink, magnesium - de är byggstenar. När hormonerna börjar svaja, det är då man går upp, eller ner, i vikt.

Dessutom fungerar sköldkörteln bättre - vilket hjälper kroppens förbränning.

På sikt tror Sofia Antonsson att vi kommer att prata mer om näringsbalanser också i Sverige. I USA har "funktionell medicin", där man lägg er stort fokus på hur näringsämnena förhåller sig till varandra och kan förbättra hälsan, blivit en stark trend.

7 vitaminer & tillskott och vad de är bra för:

Omega 3-fettsyror

Foto: FOTOLIA

Håller cellerna mjuka

Enkelomättade fettsyror som förbättrar fettsyrebalansen.

Finns i: Fisk och vegetabiliska oljor, valnötter mm.

Sofia Antonsson: "Äter man inte fisk är det helt rimligt att man tar ett omega 3- preparat."

OBS! Gör blodet mer lättflytande, avstå före operation och berätta vid behandling av koagulationssjukdomar.

LADDA MED VITAMINER! Just nu 20% rabatt på Omega 3 och vitaminer/mineraler – erbjudande från webbshopen Happy Green i samarbete med Hälsoliv (EXTERN LÄNK)

D-vitamin

Foto: FOTOLIA

Kan förbättra viktnedgång

Viktigt för kalciumomsättningen i kroppen. På sommaren bildas vitamin D i kroppen när huden utsätts för soljjus men under årets mörkare månader avtar nivåerna eftersom ljuset inte är tillräckligt starkt för att åstadkomma effekten. Flera studier har visat att bra D-vitaminnivåer kan förbättra viktnedgång. Personer med mörk hudton har svårare att bilda vitamin D.

Finns i: Finns naturligt i fet fisk, ägg, lever och i D-vitaminberikade mjölkprodukter. Bildas via huden i solljus.

Sofia Antonsson: "D-vitamin är inte ett undermedel, det är inte isolerat bra. Har man inte tillräckligt med magnesium i kroppen så blir det helt kontraproduktivt. Och en del som äter D-vitaminer får kanske ändå inte upp sina D-vitaminvärden, då kanske man ska tillsätta magnesium."

OBS! D-vitamin är ett fettlösligt vitamin som lagras i kroppen. Överdosering kan ge förgiftning.

LADDA MED VITAMINER! Just nu 20% rabatt på D-vitamin och andra vitaminer och mineraler – erbjudande från webbshopen Happy Green i samarbete med Hälsoliv (EXTERN LÄNK)

Magnesium

Stöttar kalkupptaget

Viktigt för cellernas funktion, muskler och skelett. Samarbetar med kalcium och hjälper upptaget av detta. Ät gärna i samband med måltid.

Finns i: Förekommer i många av våra vanligaste livsmedel. Bland annat rikligt i nötter och frön, baljväxter och fullkornsprodukter. Finns även i bladgrönsaker, fisk och kött.

Sofia Antonsson: "Magnesium kan vi vara säkra på att nästan alla behöver, med stress, träning och processad mat. Otroligt viktigt för många funktioner. Är med i över 300 enzymatiska reaktioner."

OBS! Kan ge problem med lös mage. Motverkar upptag av zink.

LADDA MED VITAMINER! Just nu 20% rabatt på magnesium och andra vitaminer och mineraler – erbjudande från webbshopen Happy Green i samarbete med Hälsoliv (EXTERN LÄNK)

B-Vitamin

Foto: Klara Desser

"Superviktiga"

B-vitamin består av åtta olika vitaminer. Allmän vitamin B-brist är framför allt ett problem om man dricker mycket alkohol. Dock kan B12-brist drabba fler (äldre, glutenintoleranta och de med sjuka tarmar). Folsyra, vitamin B9, är extra viktigt för kvinnor i barnafödande ålder eftersom det behövs för att fostret ska utvecklas rätt.

Finns i: B9 finns i mörkgröna bladgrönsaker, kål, bönor, kikärter, linser. B12 finns i främst i kött, fisk, skaldjur, ägg, lever, mjölk och ost.

Sofia Antonsson: "B-vitaminerna är superviktiga, många som har hormonella besvär, till exempel PMS, behöver B6."

LADDA MED VITAMINER! Just nu 20% rabatt på B-vitamin och andra vitaminer och mineraler – erbjudande från webbshopen Happy Green i samarbete med Hälsoliv (EXTERN LÄNK)

Järn

Foto: ISTOCKPHOTO

Brist kan ge trötthet

Järn är nödvändigt för att bygga blodkroppar. Brist kan ge trötthet, dålig syreupptagningsförmåga och en svaghetskänsla.

Finns i: Rött kött, mörka bladgrönsaker, ägg, fisk mm.

OBS! Överdosering kan ge trög mage.

LADDA MED VITAMINER! Just nu 20% rabatt på järn och andra vitaminer och mineraler – erbjudande från webbshopen Happy Green i samarbete med Hälsoliv (EXTERN LÄNK)

C-vitamin

Foto: ISTOCKPHOTO

Återställer skador

Antioxidanter kan hjälpa kroppen att återställa skador. Nödvändigt för immunsystemets funktion och för att huden ska må bra.

Finns i: Frukt och grönt.

Sofia Antonsson: "C-vitamin är jag helt övertygad om stöttar till exempel binjuren."

OBS! C-vitaminer är vattenlösligt och man kissar ut överskottet. Höga doser kan dock ge öka risken för njursten. När det tas i samband med uthållighetsträning kan det ta ner effekten.

LADDA MED VITAMINER! Just nu 20% rabatt på C-vitamin och andra vitaminer och mineraler – erbjudande från webbshopen Happy Green i samarbete med Hälsoliv (EXTERN LÄNK)

Selen

Foto: iStock

Avgiftande och bra för sköldkörteln, minnet, immunförsvaret och hjärtat. Selen är ett mineral, en antioxidant och ett spårämne. Det samverkar med E-vitamin och har betydelse för immunförsvaret.

Finns i: Kött, fisk, fågel och mejeriprodukter. Svenska jordar innehåller väldigt lite selen, därför är våra grönsaker selenfattiga.

Sofia Antonsson: "Selen får vi i oss mindre av än för 20-30 år sen på grund av selenfattiga jordar".

OBS: Överdosering kan vara giftigt för hjärnan och nervsystemet och ge obehagliga besvär.

LADDA MED VITAMINER! Just nu 20% rabatt på selen och andra vitaminer och mineraler– erbjudande från webbshopen Happy Green i samarbete med Hälsoliv (EXTERN LÄNK)