Grönkål, rödkål & brysselkål: 9 sätt att variera kål

Kål är en grym råvara som du kan göra det mesta med.

Foto: Shutterstock

1 av 3: Kål är en grym råvara som du kan göra det mesta med.

Rödkål är både nyttigt och billigt och förtjänar en plats på vårt matbord året om.

Foto: Shutterstock

2 av 3: Rödkål är både nyttigt och billigt och förtjänar en plats på vårt matbord året om.

Samma sak gäller brysselkål som kan vara supergott om det tillagas korrekt.

Foto: Shutterstock

3 av 3: Samma sak gäller brysselkål som kan vara supergott om det tillagas korrekt.

Kål är en fantastisk råvara för plånboken OCH hälsan.

Här tipsar Hälsoliv om hur du varierar rödkål, grönkål och brysselkål - både till julbordet och resten av året.

GRÖNKÅL

Förr var grönkål mest en julbordsklassiker. I dag äter vi denna mumsiga hälsobomb året om.

– Som allt som är fiberrikt så kan den potentiellt motverka tjocktarmscancer, hålla blodsockret på en bättre nivå och sänka kolesterolet. Dessutom är den jättebra för dem som har magproblem, som IBS. Grönkål är nämligen en kålsort som inte ger några gaser eller uppblåsthet, har dietisten Sofia Antonsson tidigare sagt till Hälsoliv.

Hälsofördelar: Rikt på fiber som ger en bra mättnadskänsla. Innehåller C-vitamin, vitamin E, kalcium, järn och antioxidanten betakaroten som omvandlas till A-vitamin i kroppen, vilken bland annat stärker vårt immunförsvar.

Tillagning: Väldigt variationsrik kålsort. Stek i smör, kombinera med lite citron i en sallad, blanda ner i din smoothie, din soppa eller i en stuvning. Eller bara som ett knaprigt ugnsbakat chips.

Krämig grönkålssallad med bacon

Supernyttig grönkålssmoothie

Spana in klippet nedan för recept på grönkålschips

LÄS OCKSÅ: 5 sorters kål som boostar din hälsa 

RÖDKÅL

Billigt, kalorisnålt och en riktig vitaminbomb. Visst låter det fantastiskt? Rödkål borde ätas året om och inte bara när det vankas julbord. Allt du kan göra med vitkål kan du även göra med rödkål, förutom färgen är de väldigt lika.

Hälsofördelar: Rödkålen bjuder bland annat på höga nivåer av C-vitamin, folsyra och K-vitamin samt kostfibrer. Enligt sajten Aktiv Träning har studier visat att risken för hjärt-kärlsjukdomar och olika cancerformer minskar tack vare den fiberrika kålen.

Tillagning: Funkar utmärkt i sallader, som bas i coleslaw, smörstekt eller ugnsbakad.

Klassisk rödkål till julbordet 

Sallad med rödkål, äpple och fruktig dressing 

Spana in klippet nedan för recept på stekt rödkål med valnötter

LÄS OCKSÅ: 8 livsmedel – som minskar cancerrisken 

BRYSSELKÅL

Många förknippar brysselkål med en besk smak vilket gett den ett oförtjänt dåligt rykte. Men med rätt koktid och saltmängd går det faktiskt att mota beskan i dörren och lära sig älska den här lilla belgiska kålbollen.

Hälsofördelar: Kålen är rikt på både C-vitamin och vitamin K. Du får dessutom en boost av folat, järn och kalcium. Precis som broccoli innehåller brysselkål antioxidanten sulforafan som uppges kunna motverka en rad olika cancerformer.

Tillagning: Brysselkål kan ätas rå, stekas, friteras, ugnsrostas, kokas, smörslungas eller mixas till en puré. 

Quinoasallad med brysselkål 

Chèvregratäng med brysselkål 

Spana in klippet nedan för recept på honungsglaserad brysselkål

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här