Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 13 feb 2018 16:20

Gott, nyttigt och billigt! Boosta hälsan med säsongens frukt och grönt

Vill du tänka klimatsmart och samtidigt göra plånboken en tjänst? Väl säsongens råvaror i stället för de importerade rotfrukterna och grönsakerna.

Vill du tänka klimatsmart och samtidigt göra plånboken en tjänst? Väl säsongens råvaror i stället för de importerade rotfrukterna och grönsakerna.

Foto: Shutterstock

Att äta grönsaker och frukt är att göra hälsan en tjänst.

Genom att välja mat efter säsong kan du också spara pengar.

Här är de svenska råvarorna du ska satsa på nu  - för smaken, näringen, miljön och plånboken.

1. Brysselkål

Brysselkål - inte bara på julbordet.

Foto: Shutterstock

Rik på både C-vitamin och vitamin K, som båda är bra för hjärtat. Kokt, stekt, honungsrostad eller rå. Brysselkål går att variera på många olika sätt. 

Receptförslag:

Honungsglaserad brysselkål

2. Rödbetor

Rödbetor kan ge immunförsvaret en boost och höja prestationen när du tränar.

Foto: Shutterstock

Den här rotfrukten är inte bara god, den är också en riktig näringsbomb. Nitratet är bra för blodtrycket och antioxidanterna i rödbetan ger ett förbättrat immunförsvar - perfekt i influensatider. Dessutom håller de länge i kylen.

Receptförslag:

Rödbetor med getost och fänkålsfrö

Halloumispett med rödbetor och rödlök

KÖP HÄR: Ekologisk rödbetsjuice på bag-in-box – erbjudande från webbshopen Happy Green i samarbete med Hälsoliv

3. Morötter

Morötter odlas i Sverige året om.

Foto: Shutterstock

Kanske är den orangea rotsaken främst känd för att den är rik på A-vitamin. Men moroten är inte bara bra för synen, den kan också boosta torr hud, naglar och hår. Liksom rödbetan hjälper den också till att stärka immunförsvaret.

Receptförslag:

Morot- och plasternacksoppa

4. Grönkål

Grönkål.

Foto: Shutterstock

Älskar du grönkålschips? Då är det god tid att bunkra upp, då den gröna, krusiga bladen är i säsong mellan september och februari. Förutom att grönkål är späckad med järn, kalcium och antioxidanter är den också bra för tarmbakterierna.

Receptförslag:

Gräddstuvad grönkål med bacon

Grönkål med ugnsbakade grönsaker och avokado

LÄS OCKSÅ: 11 nyttiga och billiga livsmedel

5. Rättika

Rättikan är vit och påminner i smaken om rädisor.

Foto: Fotolia

Inte lika populär som morot eller potatis, men liksom sina rotfruktssläktingar är det här en utmärkt källa till kalium och C-vitamin.

Receptförslag:

Lättlagad grönsakssoppa med rättika

6. Potatis

Mycket av potatisens näring sitter i skalet.

Foto: Shutterstock

Knölen dras med oförtjänt dåligt rykte, men är egentligen både nyttig och mättande. Bland annat är den rik på C-vitamin, vitamin B6, kalium, järn och fibrer. Mycket sitter i skalet.

Receptförslag: 

Krämig potatissoppa med ingefära och bacon

Bakad potatis med skagenröra

7. Endive

Endiver ser ut som sallad, men är en ört.

Foto: Fotolia

Endive, eller sydcikoria som den också kallas, är egentligen en ört. Den har en bitter smak och passar utmärkt i sallader och är rik på bland annat Vitamin A.

Receptförslag:

Endive med stiltoncrème och hjortron

Tacogratinerade endiver

8. Jordärtskocka

Jordärtskocka är namnet till trots inte besläktad med kronärtskocka.

Foto: Shutterstock

En riktig delikatess som passar utmärkt i soppor och mos – eller varför inte kokt med smör till? Fiberrik och innehåller kostfibern inulin som främjar bakteriefloran. Men, ett varningens finger, personer med IBS eller känslig mage kan få problem om de äter jordärtskocka.

Receptförslag:

Torskrygg med jordärtskockpuré

LÄS OCKSÅ: Spara tid i köket och ät gott hela veckan med "food prepping" 

9. Rotselleri

Färsk rotselleri.

Foto: Fotolia

Passar perfekt i pytt och grytor. I rotselleri finns B-vitaminer samt C-vitamin och kalium.

Receptförslag:

Långbakad rotselleri med brynt smör och hasselnötter

10. Vitkål

Vitkål.

Foto: Shutterstock

Mycket nyttigheter för lite pengar.  Den bleka färgen till trots är vitkål riktig supermat, full av antioxidanter. Den är extremt rik på C-vitamin och innehåller även höga halter av isotiocyanater, som kan skydda mot cancer.

Receptförslag:

Ugnsrostad vitkål

Kål- och färspyttipanna 

11. Svartrot

Svartrot är en bortglömd klassiker.

Foto: Fotolia

Mineralrik och snäll mot blodsockret. Svartroten kan gratineras i ugn eller användas i soppa. Den kallas för fattigmansparris, eftersom smaken påminner om sparris, men nötigare.

Receptförslag:

Svampgratinerade svartrötter med vitlöksfräst spenat

12. Lök

Gullök och rödlök är fulla av antioxidanter.

Foto: Shutterstock

Både rödlök och gul lök innehåller krom, fibrer och C-vitamin. Lök har också ett högt innehåll av svavelhaltiga ämnen och antioxidanter

Receptförslag:

Klassisk fransk löksoppa 

13. Kålrot

Kålrot.

Foto: Shutterstock

Kalorisnål men vitaminrik. Ugnsstek i stavar som en nyttigare variant på pommes frites.

Receptförslag:

Myntakryddade nötfärsbullar med mos på kålrot och palsternacka

14. Äpplen

Äpplen är bra för hjärtat.

Foto: Colourbox

Svenska äpplen är i säsong året om, och tur är väl det. Frukten är nämligen en av våra bästa källor till flavonoider, skyddsämnen som minskar risken för cancer och hjärt-kärlsjukdom.

Receptförslag:

Äpple- och ingefärskombucha

Inspiration: Land.se