Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 24 apr 2017 10:47

"Glöm" 10 000 steg om dagen - här är forskarnas nya upptäckt

1/3

Foto: Getty Images

2/3

Foto: Getty Images

3/3

Foto: Getty Images

Du har säkert hört att 10 000 steg om dagen är en måttstock för ett hälsosamt liv.

Men forskning visar nu att siffran kanske bör vara ännu högre.

Enligt två nya studier kan det nämligen handla om hela 15 000.

Att traska 10 000 steg om dagen har länge kopplats samman med en rad hälsofördelar - däribland minskad risk för hjärtsjukdom, förbättrad mental hälsa och viktnedgång.

För mindre aktiva människor kan detta vara en rejäl utmaning, vilket inte underlättas av nya studier som antyder att stegantalet bör höjas ytterligare.

Time.com refererar bland annat till en studie publicerad i tidskriften The Lancet där forskarna följt en isolerad befolkningsgrupp i Bolivia. Deras hjärthälsa är en av de bästa i världen vilket bland annat kopplas samman med hög fysisk aktivitet.

Grovt räknat tar kvinnorna 15 500 steg om dagen och männen 17 000.

LÄS OCKSÅ: Powerwalk & promenader - tips, råd & inspiration 

Stirra dig inte blind på siffror

En annan studie, publicerad i tidskriften International Journal of Obesity, följde ett antal postanställda britter för att mäta deras aktivitetsnivå. Deltagare som gick över 15 000 steg om dagen visade sig bland annat ha minimal risk för hjärtsjukdom.

Men.

För någon med ett stillasittande jobb, där få steg kommer gratis, kan detta bli snudd på omöjligt. Och enligt flera experter ska du inte stirra dig blind på en siffra.

15 000 steg ÄR bättre än 10 000 steg, men det viktiga är att röra på dig överhuvudtaget. Når du inte 15 000 steg en dag så behöver du inte få panik.

– Du får störst effekt vid lägre nivåer, att bara ta dig ur soffan och få några tusen steg när du inte brukar få några steg alls, säger professorn Catrine Tudor-Locke enligt Time.

LÄS OCKSÅ: Gå dig smal - tappa 5 kilo på en månad 

Foto: iStock

"Vi är inte gjorda för att sitta ner"

Om du inte når upp till 5 000 steg varje dag så kommer din hälsa bli lidande i långa loppet. Men siktar du över det, helst över 7 500 eller mer så är du en bra bit på vägen. Om du dessutom motionerar på annat håll så behöver du verkligen inte stirra dig blind på siffrorna.

Det spelar också roll i vilken takt du går i och om du står eller sitter ner på jobbet.

– Vi är inte gjorda för att sitta ner. När du går så gör du vad kroppen är designad att göra, säger professor Tim Church till sajten.

LÄS OCKSÅ: Gå dig smal - 6 fällor om det inte funkar