Går det verkligen att tänka dig själv lycklig?

Lycka är en otroligt komplex känsla. Vad gör dig lycklig?

Foto: iStock

1 av 2: Lycka är en otroligt komplex känsla. Vad gör dig lycklig?

Forskning visar att generna har mycket att säga till om när det handlar om vår lyckonivå.

Foto: iStock

2 av 2: Forskning visar att generna har mycket att säga till om när det handlar om vår lyckonivå.

När kände du dig riktigt lycklig senast?

Självhjälpsböckerna berättar för oss att det går att tänka sig lycklig, men vad säger vetenskapen?

Går det verkligen att bli mer tillfredsställd enbart genom tankekraft?

Andra har också läst

Lycka är en fantastisk, om än flyktig, känsla som de flesta av oss har upplevt.

Hur ofta vi belönas med den känslan är dock olika från person till person.

Många jagar lycka genom sin karriär eller genom mer pengar medan andra håller kärleken som sitt högsta lyckomål.

Men fungerar det verkligen? Och går det tänka sig till ett lyckligare liv om ovanstående mål inte uppnås?

LÄS OCKSÅ: 15 saker som hindrar oss att känna lycka

Hur mycket kan vi egentligen påverka?

Problemet med att jaga lycka är flera saker. Dels pekar mycket forskning på att vår lyckonivå bestäms av våra gener - något som vetenskapsjournalisten Wendy Zukerman förklarar i sin podcast "Science VS."

Resultaten skiljer sig dock åt. Vissa studier hävdar att 30 procent av vår lycka är genetiskt kopplat medan andra menar att det är hela 80 procent. Är man pessimistiskt lagd innebär detta att det inte finns mycket utrymme för förbättring.

Dels finns det en teori som hävdar att vi alla har en basnivå av lycka i våra liv. När något bra händer ökar nivån, men efter ett tag återvänder den till samma bas. Just denna teori har dock delat forskningsvärlden i två läger.

Hittar du något som gör dig lycklig - fortsätt

Nu låter allt detta oerhört negativt. Visst, vetenskapen är både oense och högst osäkra på om du verkligen kan påverka din lycka med någon generell formel. Eller att du för den delen kan bestämma dig för att bli lycklig bara så där.

Pengar, exempelvis, kan göra dig tillfälligt lycklig, men i långa loppet kvittar det om du äger en lyxjakt eller bara en lägenhet Västerås - lyckonivåerna påverkas inte särskilt drastiskt av materiella ting säger flera studier.

Men.

Vare sig det är 30 procent eller 80 procent av dina gener som hindrar dig från att bli lyckligare så finns det några procents utrymme för förbättring. Det är trots allt ingen exakt vetenskap.

Hittar du något som gör DIG lyckligare så fortsätt med det, oavsett vad vetenskapen säger, är Wendy Zukermans konklusion.

LÄS OCKSÅ: 10 hemligheter som lyckliga kvinnor har

Forskarna: Så ökar du ditt välbefinnande

Vårt VÄLBEFINNANDE kan vi faktiskt påverka och förhoppningsvis kan det leda till lycka i det långa loppet?

Här är några punkter, uppbackade av vetenskapen, som får oss att må bättre, skriver brittiska Business Insider:

Meditera

Flera studier har kommit fram till meditation - där du fokuserar beslutsamt och tyst på nuet - kan dämpa depression och ångest.

Rör dig utomhus

En kinesisk forskargrupp släppte ut några ungdomar i skogen under två nätter. Därefter fick samma ungdomar tillbringa lika många nätter i en stad. När ungdomarna befann sig i skogen hade de märkbart lägre nivåer av kortisol i blodet - ett hormon som ofta kopplas samman med stress.

Engagera dig i något

Att vara medlem i en grupp, ägna sig åt något kulturellt eller vara aktiv i grannskapet uppges vara grymt för ditt välbefinnande. En norsk studie, där 50 000 personer deltog, rapporterar lägre nivåer av ångest och depression när de är delaktiga i något.

Spendera pengar på andra

2008 testade ett gäng forskare hur vårt välbefinnande påverkas av att ge bort pengar till andra. Hälften av testpersonerna fick ett kuvert med pengar att spendera på sig själv medan resten fick pengar att spendera på andra.

Efteråt kom man fram till att personerna som skänkt bort sina pengar rapporterade högre nivåer av välbefinnande.

Testa volontärarbete

Nyligen genomfördes en massiv jämförelse mellan 40 olika studier över 20 år. Forskarna kom fram till att en aktivitet är extra nyttig för vår psykiska hälsa: volontärarbete.

Det ökar välbefinnandet, minskar risken för depression och kommer med en rad andra lyckofördelar.

 

Sist men inte minst. Fokusera på nuet, var tacksam för det du har och stanna ibland upp och njut av det. Det låter flummigt, men vem vet…

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här