Att äta och gå samtidigt kan ibland kännas tidseffektivt. Men för vår hälsa är det ingen fördel.
Personer som äter i lugn och ro tenderar att äta mer hälsosamt.
1 AV 2
Att äta och gå samtidigt kan ibland kännas tidseffektivt. Men för vår hälsa är det ingen fördel.
Foto: Shutterstock
2 AV 2
Personer som äter i lugn och ro tenderar att äta mer hälsosamt.
Foto: Shutterstock

Gå ner i vikt? Gör inte det här när du äter

Motion och mat på samma gång kanske känns tidseffektivt – men det är inget du går ner i vikt av. Tvärtom. Den som äter lunchen i farten ökar sitt sötsug och äter mer än den som låter måltiderna få ta sin tid.

Frida Anter

Tänkte du att du kunde slå två flugor i en smäll och ta den där promenaden under lunchen – medan du äter? Då är det dags att tänka om. Att äta i farten sparar möjligen tid, men det gynnar inte din hälsa.

En ny studie, gjord av forskare vid University of Surrey i Storbritannien, visar att den som intar sina måltider lugnt och stilla tenderar att äta mer hälsosamt än den som äter i farten, skriver The Independent.

 

Studien utfördes på deltagare som alla fick en energibar att äta och sedan delades in i tre grupper. Den första gruppen åt medan de pratade med vänner, den andra medan de tittade på tv och den tredje medan de gick fram och tillbaka i en korridor.

Efteråt bjöds deltagarna på morotsstavar, choklad, vindruvor och chips. Det visade sig att de som hade ätit medan de gick åt fem gånger så mycket av snackset som de som hade ätit sin energibar i stillhet. Forskarna som höll i studien förklarade skillnaden med att vi är mer benägna att belöna oss när vi har rört på oss.

En annan förklaring de framhöll var att rörelsen stör vår mättnadsprocess, så att vi känner oss mer hungriga och sugna än om vi hade varit stilla. Det här är en förklaring som Tommy Cederholm, professor i klinisk nutrition och metabolism vid Uppsala universitet, håller med om.

– Mättnadskänsla är en komplicerad process som kan störas om man gör något annat samtidigt. Balansen mellan hormonerna som påverkar mättnad och aptit påverkas exempelvis av rörelse. Det här kan göra att vi överäter, säger han.

 

Att de deltagare som hade ätit sin energibar när de gick sedan åt mer choklad än de andra kan enligt Tommy Cederholm också ha med blodsockernivåerna att göra.

– När vi äter får vi ett insulinpåslag som gör att blodsockernivåerna sjunker. Om vi rör på oss samtidigt sjunker nivåerna ännu mer, vilket gör att man kan känna sig sugen på att äta mer. Att göra flera saker samtidigt kan vara ett uttryck för en effektivitetsiver, och det är inte särskilt bra för hälsan i det långa loppet, säger han.

 

LÄS OCKSÅ: Smal utan att banta – 12 smarta genvägar