Vitaminbomb. Ät raw-food kost om du vill gå ner i vikt eller stärka hälsan ytterligare.
1 av 4: Vitaminbomb. Ät raw-food kost om du vill gå ner i vikt eller stärka hälsan ytterligare.
Provat dieten själv. Erika Palmcrantz Aziz gick själv ner i vikt med raw food-detox.
2 av 4: Provat dieten själv. Erika Palmcrantz Aziz gick själv ner i vikt med raw food-detox. Foto: Anna Hult
"Kickstarta med superfoods" av Erica Palmcrantz Aziz (Massolit förlag)
3 av 4: "Kickstarta med superfoods" av Erica Palmcrantz Aziz (Massolit förlag)
Raw food är en kost baserad på vegetabilier i form av till exempel frukt, grönsaker, rotfrukter, bär, nötter, frön, torkad frukt, alger, skott, groddar och kallpressade oljor. Råvarorna upphettas inte över 42 grader, för att maximalt med näring och enzymer ska bevaras.
4 av 4: Raw food är en kost baserad på vegetabilier i form av till exempel frukt, grönsaker, rotfrukter, bär, nötter, frön, torkad frukt, alger, skott, groddar och kallpressade oljor. Råvarorna upphettas inte över 42 grader, för att maximalt med näring och enzymer ska bevaras.

Gå ner i vikt 3 kilo på en vecka med supermaten

Dags att bli av med de envisa extrakilona?

Satsa på en raw food-detox som ger massvis med näring men inga onödiga kalorier. På bara en vecka kan du gå ner tre kilo i vikt, få ny energi och fräschare hår och hud.

På vår nya, gratis vikttjänst Hälsovikt får du hjälp, tips och råd med din diet och din viktkoll.

Att kombinera raw food med ett lågt kaloriintag är ett smart och sunt sätt att snabbt bli av med kilon. I stället för att använda konstgjorda drycker eller bars, som ingår i andra lågkaloridieter, äter du naturlig mat som är god och ger din kropp bra näring.

– Jag vet att det fungerar bra att gå ner i vikt med raw food. Du hittar din naturliga vikt, men har samtidigt ork och håller dig frisk, säger raw food-experten Erica Palmcrantz Aziz som är aktuell med boken "Kickstarta med superfoods" (Massolit förlag).

 

KOLLA IN: Hälsovikt, ny gratis vikttjänst med färdiga veckomenyer och tips och råd från coacherna!

 

Boken kom till efter att hon själv gått upp i vikt under arbetet med tre andra kokböcker som hon gjorde på ett år. Det hade blivit lite för mycket mat och lite för mycket sött. Då testade hon att kombinera raw food med att hålla koll på kalorierna. På bara två veckor gick hon ner fem kilo.

– Du optimerar näringsintaget, men håller nere på kalorierna. Med raw food får du i dig fibrer, vitaminer och mineraler, men slipper konstgjorda ämnen, socker och onaturliga sötningsmedel.

 

Under kickstarten ska du äta runt 700 kalorier per dag. Men eftersom raw food i sig ofta är kalorisnålt kan du ändå äta fyra-fem gånger om dagen.

Eftersom du tillför kroppen fibrer hålls magen i gång, och den höga halten av vitaminer och mineraler kan stärka immunförsvaret och bidra till mer lyster för både hår och hud. Du kan också få mer energi, mindre sockersug och värk.

Samtidigt blir dieten som en kraftig detox eftersom du inte äter kött, socker, mjöl- eller mejeriprodukter. Du bör också skippa alkohol och gärna även kaffe.

 

Näring får du i stället från frön, nötter, alger, gröna blad, grönsaker, frukt, bär, quinoa, bovete och olika, naturliga pulver, som vetegräspulver.

– Detoxeffekten kan göra att du mår lite dåligt. Du kan känna dig frusen eller få huvudvärk. Oftast är dag tre och fyra jobbigast, men sedan blir det lättare igen.

För att minska besvären kan det vara bra att dra ner på det du inte ska äta redan någon vecka innan du kör i gång.

 

Efter en vecka med raw food har du förhoppningsvis blivit av med uppemot tre kilo, fått en smalare midja och känner dig piggare. Men enligt Ulrika går det bra att fortsätta längre med raw food om du vill gå ner mer i vikt eller bara för att stärka hälsan ytterligare.

 

Vad är raw food?

Raw food är en kost baserad på vegetabilier i form av till exempel frukt, grönsaker, rotfrukter, bär, nötter, frön, torkad frukt, alger, skott, groddar och kallpressade oljor. Råvarorna upphettas inte över 42 grader, för att maximalt med näring och enzymer ska bevaras.

Så äter du

Fyra-fem små raw food-måltider per dag. Totalt cirka 700 kalorier fördelade på dessa måltider. Om det passar dig kan du slå ihop måltiderna till tre eller två tillfällen.

Du kan göra detox i en vecka eller fler dagar, dock inte längre än tre veckor.

Exempel på mat:

Frukt: Grapefrukt, apelsin, passionsfrukt, vattenmelon, granatäpple, mango, banan, äpple.

Bär: Blåbär, hallon, gojibär.

Grönsaker: Färsk spenat, zucchini, tomat, broccoli, morot, blomkål, avokado, sockerärtor.

Kryddor: Färska kryddor som mynta, persilja och basilika, vitlök, chili, örtsalt, kanel, vaniljpulver.

Nötter och frön: Mandel, pinjenötter, pumpafrön, sesamfrön, chiafrön.

Övrigt: Helt bovete, quinoa, alger, balsamvinäger, äppel-cidervinäger, surkål, björksocker, carob.

Superfoods: acaipulver, nypon- pulver, nässelpulver, bipollen, macapulver.

 

Så gör du: Förberedelser

1. TRAPPA NED

Trappa ned på animaliska produkter, kaffe, nikotin, alkohol, socker och vetemjöl en till två veckor innan för att underlätta omställningen för kroppen. På så sätt minskar du dina eventuella detoxsymptom som huvudvärk.

 

2. VÄLJ VECKA

Välj gärna en vecka när du har så lite som möjligt inbokat i kalendern. Tänk på att du kan vara extra trött, få lite dåligt humör, ont i huvudet eller liknande. Börja gärna på en torsdag, då kommer de tuffaste dagarna på helgen när du är ledig.

 

3. PLANERA

Förbered dig mentalt på att det kommer vara lite jobbigt ibland. Planera vad du ska göra för att må bättre då.

 

4. VAR BEREDD

Andra kan komma att ifrågasätta det du gör, var beredd på det om du berättar för din omgivning.

 

5. HANDLA RÅVAROR

Köp in de råvaror/superfoods som du behöver för din kickstartsvecka.

Under tiden

 

1. KROPPSVÅRDA

Boka gärna in massage, yoga, bastubad eller något annat skönt.

 

2. HÅLL UT

Dag tre och fyra är oftast jobbigast, håll ut! Det blir snart lättare igen.

 

3. HA TÅLAMOD

Försök vara så strikt som möjligt. Men om du till exempel känner att du måste ha kaffe på morgonen så är det ibland bättre att tillåta sig det.

 

4. HÅLL DIG VARM

Det är vanligt att man blir extra frusen, se till att du kan hålla dig varm.

 

5. MYCKET VÄTSKA

Drick mycket vatten eller örtteer. Och vila så mycket du kan.

 

6. PRATA

Ibland kommer oväntade känslor upp, ha gärna lite tid för dig själv eller prata med dina nära.

 

7. ACCEPTERA

Om du faller för en frestelse, acceptera det och kom tillbaka på banan igen.

 

8. DISTRAHERA HUNGERN

Kom ihåg att det inte är farligt att vara hungrig. Gör något som distraherar dig om hungern blir jobbig.

 

Efteråt

Om du ska gå tillbaka till din vanliga kost, gör det stegvis. Var observant på hur maten smakar och hur din kropp mår av den. Kanske vill du inte äta samma saker längre?

Ju fler gånger du gör en detox, desto enklare blir det. Du kan med fördel göra det ett par gånger om året.

Behåll gärna ett par av vanorna. Kanske kan du fortsätta med chiagröt till frukost eller ta en superfoodshake på eftermiddagen i stället för kaffe och en kaka?

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!