ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA
Publicerad 3 jun 2015 11.11

Fyra orsaker till att du får kramp i benen

De flesta har någon gång vaknat av sendrag mitt i natten. En vad eller fot som spänner så kraftigt att man vill gråta.

De flesta har någon gång vaknat av sendrag mitt i natten. En vad eller fot som spänner så kraftigt att man vill gråta.

1/2

Foto: Arman Zhenikeyev

Varför man får muskelkramp är fortfarande en gåta för forskarna att lösa. Men det kan bero på hård träning.

Varför man får muskelkramp är fortfarande en gåta för forskarna att lösa. Men det kan bero på hård träning.

2/2

Foto: Fotolia

Kramp i benen? De flesta har någon gång vaknat av sendrag mitt i natten.

Vaden eller foten som spänner så kraftigt att du vill gråta.

Varför man får muskelkramp är fortfarande en gåta för forskarna att lösa.

Men det kan bero på följande fyra punkter.

Kramper i benen är vanligt, i synnerhet bland äldre och gravida. Men även fysiskt aktiva kan drabbas, när musklerna utsätts för hård träning.

Ofta förekommer muskelkrampen i vaden eller under foten - och då kallas det för sendrag. Men spasmerna, som även om de är ofarliga kan göra mycket ont, kan också dyka upp i låren, händerna, armarna och bröstkorgen.

LÄS OCKSÅ: Fotproblem - här är de 11 vanligaste plågorna

Värk eller kramp i benet/vaden? Sendrag?

I korta drag innebär muskelkramp att en muskel drar ihop sig. Ibland kommer en sammandragning plötsligt och explosivt, ibland fortsätter den i en tät och oavbruten serie. När det sitter i vaden eller under foten brukar det kallas sendrag.

Ofta får man den under natten, inte sällan efter att ha idrottat eller utfört något kroppsligt arbete. Men exakt vad som triggar den är ännu inte klarlagt.

Med hjälp av sajten Medical Daily och modern forskning listar vi fyra TROLIGA orsaker till varför du får kramp.

1177 Vårdguidens råd för att förebygga obehag är att stretcha regelbundet, till exempel när man motionerat.

LÄS OCKSÅ: Dietistens oväntade råd mot kramp i benen

1. Du svettas

När vi tränar svettas vi förutom vatten ut viktiga mineraler som natrium, kalium, magnesium, kalcium och klorid. Och när kroppen blir utarmad rubbas nervsignaler i hjärnan, vilket yttrar sig i muskelkramper, enligt en studie från 2010.

2. Uttorkning

Vid värme, aktivitet och svettningar försvinner även vatten från kroppen. Att dricka ordentligt kan förhindra och lindra muskelkramper.

3. Uttröttade muskler

När man tränar hårt och låter en enstaka muskel slita länge i samma position kan den bli uttröttad. Då slutar reflexkontrollen fungera som den ska – vilket kan yttra sig i plötsliga och explosiva sammandragningar, alternativt ett flöde av sammandragningar som inte upphör på ett tag, enligt en studie från 2009.

4. Hård träning

De som pressar sig utöver sin normala träningsrutin utan att inse sina begränsningar löper större risk att få muskelkramper.

ANNONS

Relaterat