Foto: Ryan Jorgensen

Fusksocker kan öka risk för fetma och diabetes

Smal och snygg av light-läsk?

Inte om man ska tro en ny forskningsstudie. Den visar att sötningsmedel kan öka risken för fetma och typ 2-diabetes.

– Ett par Cola Light -flaskor i veckan kan få negativa effekter på vikten, säger professorn Charlotte Erlanson-Albertsson.

Blir man tjock av sötningsmedel eller inte? Enligt en ny studie som publicerats i tidskriften Nature, så kan sötningsmedel leda till glukosintolerans - ett förstadium till typ 2-diabetes. Glukosintoleransen kan i sin tur påverka blodsockerregleringen och magens bakterier, vilket kan leda till att man går upp i vikt.

Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet, är kritisk till alla sorters sötningsmedel och menar att de, i stället för att dämpa sötsuget, triggar i gång aptiten. Dessutom påverkar sötningsmedel metabolismen vilket på lång sikt kan leda till viktökning och diabetes.

– Sötningsmedel bryts inte ned av kroppen utan går rakt igenom tjocktarmen. Många menar att det inte är farligt av denna anledning, men det förändrar bakteriefloran i kroppen, vilket gör att man kan gå upp i vikt.

Byt inte vanlig läsk mot light-läsk

Att byta ut vanlig läsk mot lightläsk för att gå ned i vikt, är därför inget hon rekommenderar.

– Ett par Cola Light -flaskor i veckan kan få negativa effekter på vikten. Går man inte ner i vikt så kan det bero på sötningsmedlet, säger hon.

Däremot är hon noga med att påpeka att de som drabbas av viktökning ofta, utöver lightprodukter, även konsumerar vanligt socker i större mängder.

– Människor som drabbas av fetma kombinerar ofta sötningsmedel med vanligt socker. Livsstilen spelar därför stor roll för om man drabbas av fetma eller inte, menar hon.

Göran Persson, forskare i kemisk miljövetenskap vid Chalmers i Göteborg, menar att den största faran med sötningsmedel är att sötman ofta är högre än i vanligt socker – vilket drar upp sötsuget.

– Det är viktigt att folk inte blir lurade och tror att man undgår risken för övervikt och diabetes om man satsar på lightdrycker. Sötningsmedel är starkt beroendeframkallande och det är lätt att man tappar kontrollen.

Kan vara beroendeframkallande

Enligt Göran Persson är de produkter som har den starkaste sötman de farligaste och mest beroendeframkallande – vilket i sin tur kan leda till diabetes och bukfetma.

– Aspartam, Sukralos och Stevia är de värsta bovarna. Xylitol, som ofta finns i tugummi är inte lika sött och har dessutom en bra effekt på tänderna. Det är en snällare variant, men tyvärr ersätts sötningsmedlet i många tugummin med aspartam i dag, säger han.

Produkterna som innehåller våra vanligaste sötningsmedel

Aspartam - Aspartam har en sötningseffekt som är omkring 200 gånger högre än den hos vanligt socker. Bland sötningsmedel har aspartam dominerat en lång tid och används i läsk och sockerfritt godis. Finns i Coca-Cola Zero och bordsötningsmedlet Canderel.

Acesulfam K - är ett syntetiskt framställt sötningsmedel som är 130-200 gånger sötare än vanligt socker. Dess främsta användningsområden är sötning av saft, läsk, konfektyrvaror och glass. Finns i tuggummi Toy peppermint och Pepsi Max.

Sackarin - är cirka 500 gånger sötare än vanligt socker och har alltså den starkaste sötningseffekten av de i dag använda sötningsmedlen. I Sverige används sackarin ofta i kombination med aspartam i dietläsk, lågkaloridryck, samt i några fall även i lågkalorisylt och -marmelad. Hermesetas och Suketter är vanliga produkter med sackarin.

Sukralos - är cirka 600 gånger sötare än socker. Sukralos är ett kalorifritt sötningsmedel som smakar som socker och är gjort av socker. Det används mestadels i mat och dryck som kakor, bakverk, glass och tuggummi. Finns i majonnäsen Walden Farms Chipotle Mayo och är vanligt i senap.

Xylitol - Är en sockeralkohol tillverkas av sav från björkar eller andra träd. Finns naturligt i många olika frukter och grönsaker. Är ungefär lika sött som socker. Används som sötningsmedel i en del sorters tuggummi och halstabletter. Finns i Extra tugummi och Vicks halstabletter.

Stevia - Är en växt som bland annat odlas i Sydamerika och Asien. Är cirka 250 gånger sötare än socker. Stevia har nyligen blivit godkänt som sötningsmedel inom EU. Läskedrycken Coca-Cola Life och saften Fun Light blackberry blueberry innehåller stevia.

Källa: Livsmedelsverket och tillsats.se

Håll utkik

Här är light-läsken som innehåller mest sötningsmedel/ Fyra stora faror i kundkorgen

• Cola- Cola Light

• Coca-Cola Zero

• Fanta Zero

• Pepsi Max

(Alla innehåller aspartam + acesulfam K)

Så blir du av med sötsuget

• Ät citron tomat, lök och grönsaker i allmänhet, de innehåller antioxidanter som blockerar sötsuget.

• Sluta rakt av med alla sötningsmedel. Sedan bör man systematiskt försöka dra ner på sockerintaget.

Källa: Charlotte Erlanson-Albertsson och Göran Persson.

Så mycket aspartam kan vi äta

• Livsmedelsverket har inga speciella rekommendationer vad gäller konsumtion av aspartam, förutom de generella rekommendationerna att det av JECFA föreslagna ADI-värdet inte bör överskridas. ADI-värdet ligger på 40 mg/kg kroppsvikt och dag. Det innebär att en person som väger 60 kg kan konsumera 2,4 g aspartam/dag (40 mg/kg x 60 kg).

Källa: Livsmedelsverket

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + hårvård från Idun Minerals. Köp nu!