Forskare: Dieten som är bättre än viagra

Medelhavsdieten med mycket grönt och olivolja kan förebygga problem i sänghalmen.

Foto: Shutterstock

Medelhavsdieten med mycket grönt och olivolja kan förebygga problem i sänghalmen.

Några skedar olivolja i veckan kan ha bättre effekt för sexlivet än viagra.

Det menar forskare från universitetet i Aten.

– Män som följer medelhavsdieten - i synnerhet äter massor av olivolja - minskar risken för impotens i högre ålder med upp till 40 procent, säger doktor Christina Chrysohoou.

Andra har också läst

Ungefär hälften av alla män över 40 år har någon haft erektionsbesvär och av dessa lider två tredjedelar av svårare besvär. Undersökningar tyder också på att alltfler svenska män använder sig av potenshöjande läkemedel för att få bukt med problemet - inte sällan på svarta marknaden.

Men nu menar forskare att ungefär nio matskedar olivolja i veckan kan reducera mäns risk för impotens, rapporterar Independent.

– Män som följer medelhavsdieten - i synnehet äter massor av olivolja - minskar risken för impotens i högre ålder med upp itll 40 procent, säger doktor Christina Chrysohoou.

LÄS OCKSÅ: Maten som höjer sexlusten

Medelhavskost bra för potensen

I studien, som publicerats i tidskriften Circulation, ingick 660 män med en genomsnittlig ålder på 67. 20 procent av männen hade erektionsproblem. De män som åt en diet rik på frukt, grönsaker, fisk och nötter samt olivolja, upplevde att deras prestation mellan lakanen var bättre än de män som inte åt den typen av kost. När forskarna mätte hormonnivåer såg de att de män som åt mycket olivolja hade högre halter av testosteron i kroppen, vilket är betydande för potensen.

Det här är medelhavsdieten

DET HÄR KAN DU ÄTA MYCKET AV:

Frukt och bär (mindre om du är diabetiker).

Grönsaker, gröna blad, tomater och lök är extra bra.

Baljväxter som bönor, ärter och linser.

Olivolja.

Nötter och mandel.

Fisk och skaldjur.

Kyckling och ljust kött.

Pasta och ris, gärna fullkorns- eller proteinberikade varianter.

Vinäger.

DET HÄR KAN DU ÄTA LITE AV:

Smör, mjölk, ost.

Rött kött och fläsk.

Rött vin.

UNDVIK:

Läsk och sötade drycker.

Kakor, godis.

Vitt bröd.

Processat kött som charkuterivaror och korv.

Medelhavsdieten har visat sig vara positivt för hjärt- och kärlhälsan, och en vanlig orsak till impotens är just att blodkärlen är förkalkade.

LÄS OCKSÅ: 12 olika dieter - vilken passar dig bäst

Bättre än viagra

Potensmedel kan visserligen underlätta för många som vill ägna sig åt penetrerande sex, men doktor Chrysohoou menar att bieffekterna är många. Huvudvärkk, ryggproblem och synrubbningar är några av problemen.

–  Viagra förbättrar ingenting på lång sikt, det kan bara ge kortsiktig effekt för den sexuella kapaciteten. Det här är en läkemedelsfri lösning som tillåter män att behålla sin sexuella funktion, sa hon.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här