Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 23 feb 2017 15:39

Forskare: Ät mer frukt och grönt - lev längre

Världshälsoorganisationen (WHO) rekommenderar fem portioner (400 gram) frukt och grönt om dagen men brittiska forskare går längre än så. I en ny studie säger de att 10 portioner frukt och grönt om dagen kan göra att vi lever längre.

Världshälsoorganisationen (WHO) rekommenderar fem portioner (400 gram) frukt och grönt om dagen men brittiska forskare går längre än så. I en ny studie säger de att 10 portioner frukt och grönt om dagen kan göra att vi lever längre.

1/2

Foto: Getty images

Svenska Livsmedelsverket rekommenderar i dag vuxna och barn över tio år att äta cirka 500 gram frukt och grönt varje dag.

Svenska Livsmedelsverket rekommenderar i dag vuxna och barn över tio år att äta cirka 500 gram frukt och grönt varje dag.

2/2

Foto: Getty images

Hur mycket frukt och grönt äter du om dagen?

Enligt ny brittisk forskning bör vi tugga i oss hela tio portioner - åtminstone om vi vill leva ett långt liv.  

Ytterligare en anledning att njuta med andra ord.

– Våra resultat talar sitt tydliga språk, säger forskaren Dagfinn Aune. 

Studien, från Imperial College London, kommer fram till att runt 7,8 miljoner dödsfall världen över skulle kunna förhindras varje år, om vi åt mer frukt och grönsaker.

Världshälsoorganisationen (WHO) rekommenderar fem portioner eller 400 gram om dagen men brittiska forskare går längre än så. De menar att hela tio portioner ger absolut bäst effekt.

Jämfört med att inte äta något grönt alls minskar risken att drabbas av en rad allvarliga sjukdomar markant. 

Minskar risken för en lång rad sjukdomar

Bland annat:

  • Risken att drabbas av hjärtsjukdom minskar med 24 procent
  • Risken att drabbas av stroke minskar med 33 procent 
  • Risken att drabbas av hjärt-kärlsjukdom minskar med 28 procent. 
  • Risken att få någon typ av cancer minskar med 13 procent
  • Risken att dö i förtid minskar med 31 procent 

LÄS OCKSÅ: Ny studie: Frukt och grönt gör dig lyckligare 

Med en portion menas 80 gram, vilket kan jämföras med en mindre banan, ett päron eller tre matskedar spenat eller ärtor.

– Frukt och grönsaker har visat sig sänka kolesterol och blodtryck och boostar hälsan i våra blodkärl och vårt immunförsvar, säger forskaren Dagfinn Aune enligt BBC.

Aune anser dock inte att rekommendationerna bör ändras omedelbart. Många kämpar redan i dag med att uppnå sitt dagligt intag och nya riktlinjer bidrar bara med extra press.

– Men våra resultat talar sitt tydliga språk. De stödjer fem portioner om dagen och visar att det finns ytterligare fördelar att dra vid ett högre intag, säger hon.

Frukt och grönt som skyddar bäst

Forskarna har även hittat samband mellan vilka typer av frukter och grönsaker som skyddar mot vilka sjukdomar.

Lägre risk för cancer:

  • Gröna grönsaker (exempelvis spenat)
  • Gula grönsaker (exempelvis paprika)
  • Korsblommiga grönsaker (exempelvis blomkål)

Lägre risk för hjärtsjukdom och stroke:

  • Äpplen
  • Päron
  • Citrusfrukter
  • Sallad
  • Korsblommiga grönsaker

LÄS OCKSÅ: Professorn: Här är 6 myter om din hälsa 

Svenska Livsmedelsverket rekommenderar i dag vuxna och barn över tio år att äta cirka 500 gram frukt och grönt varje dag.

"Oavsett om du äter en frukt, lite bär, en näve grönsaker eller baljväxter, får du i dig viktiga näringsämnen som kan vara svåra att få i sig i tillräckligt av", skriver de på sin hemsida. Potatis är inte inräknat.

Studien har publicerats i International Journal of Epidemiology.