”Ibland har man gått för långt och slängt ut barnet med badvattnet”, säger professorn Mai-Lis Hellénius om lågkolhydratkost.
1 av 4: ”Ibland har man gått för långt och slängt ut barnet med badvattnet”, säger professorn Mai-Lis Hellénius om lågkolhydratkost. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG
Matpyramiden visar vad vi böra äta mycket respektive lite av.
2 av 4: Matpyramiden visar vad vi böra äta mycket respektive lite av. Foto: Hjärt-lungfonden / sundkurs.se
"Ungefär hälften av de kalorier vi äter under en dag kan komma från kolhydrater", säger Mai-Lis Hellénius.
3 av 4: "Ungefär hälften av de kalorier vi äter under en dag kan komma från kolhydrater", säger Mai-Lis Hellénius. Foto: COLOURBOX
Det går bra att äta pasta också, så länge man inte äter mycket och ofta.
4 av 4: Det går bra att äta pasta också, så länge man inte äter mycket och ofta. Foto: COLOURBOX

För lite kolhydrater i kosten kan förkorta livet flera år

Att äta för lite kolhydrater kan förkorta livet med flera år, enligt en ny studie. 

Det gäller särskilt om man i stället äter mer onyttigt fett och protein – som exempelvis LCHF och Atkinsdieten förespråkar.  

– Lågkolhydratkost av olika slag har haft ett enormt genomslag, men rent vetenskapligt finns inget bra stöd. Ibland har man gått för långt och slängt ut barnet med badvattnet, säger professorn Mai-Lis Hellénius.

Lagom verkar vara bäst när det gäller kolhydrater. 

Det är huvudbudskapet i en stor amerikansk studie, som publicerats i den vetenskapliga tidskriften The Lancet

Enligt forskarna lever personer som får 50 - 55 procent av sin energi från kolhydrater fyra år längre än personer som får 30 procent eller mindre av sin energi från samma källa. Men man ska inte äta för mycket kolhydrater heller. 

Uppgifterna har inhämtats från 15 400 amerikaner under en 25-årsperiod. 

– Studien har väckt väldigt mycket uppmärksamhet. Redan för fem - sex år sedan kom ännu större studier från USA med samma resultat, så egentligen är det inget nytt. Men den här studien är väldigt välgjord, säger Mai-Lis Hellénius, professor i preventiv kardiologi vid Karolinska institutet och överläkare Karolinska universitetssjukhuset. 

– Ungefär hälften av de kalorier vi äter under en dag kan komma från kolhydrater. Men vi måste komma längre än att bara prata om "kolhydrater, fett och protein", för det är en enorm skillnad mellan bra kolhydrater och dåliga kolhydrater. I Sverige äter vi för mycket av snabba kolhydrater – socker – och på tok för lite av de bra kolhydraterna.  

Baljväxter, som innehåller både protein och kolhydrater, är jättenyttiga. Foto: COLOURBOX

Hon förklarar att det finns särskilt gott om nyttiga kolhydrater i grönsaker, rotfrukter, frukt, bär, grovt bröd och bönor. 

Äter fel fett och protein 

Det vanliga när man äter lågkolhydratkost är att man i stället äter mer protein och fett. Gör man det är det mycket viktigt att fettet och proteinet kommer från växtriket, menar Mai-Lis Hellenius. 

– Men det som har skett i Sverige är att vi har ökat på crème fraiche, ost, smör, rött kött och korv. Då ökar risken för att man blir sjuk och förkortar livet. 

Mai-Lis Hellénius förklarar att fetter har många olika funktioner i kroppen. De påverkar till exempel hur väl våra celler fungerar – i grova drag gör fleromättade och enkelomättade fetter att cellerna fungerar bättre, medan animaliska fetter och mättade fetter har motsatt effekt. 

– Det är därför det blir tokigt när man ersätter kolhydrater med animaliska fetter och proteiner, säger Mai-Lis Hellénius. 

Därför ska du äta kolhydrater

Kolhydrater är det gemensamma namnet för stärkelse, kostfiber och olika sockerarter. Det mesta av kolhydraterna vi får i oss bryts ner till sockerarten glukos, som cellerna använder som energi. Glukos lagras i levern och musklerna i form av glykogen som fungerar som energireserv. 

• Det är viktigt att få i sig rätt sorts kolhydrater. Fiberrik mat som grönsaker, rotfrukter, frukt, bär, baljväxter och fullkornsbröd- och pasta innehåller näring och antioxidanter som är bra för kroppen och har en skyddande effekt mot exempelvis vissa cancersjukdomar, hjärt- och kärlsjukdomar och typ-2 diabetes. 

Det är godis, läsk, söta bakverk, vit pasta och vitt ris som man ska äta väldigt lite av. Annars får man i sig mycket kalorier men lite näring. 

Källa: Livsmedelsverket 

 

Så ska du äta för att minska risken för sjukdomar

Enligt de nordiska näringsrekommendationerna bör grunden i kosten bestå av grönsaker, frukt och bär, nötter och frön, spannmålsprodukter som är rika på bland annat kostfibrer, samt fisk och vegetabiliska oljor. 

Det finns starka vetenskapliga belägg för att fiberrika vegetabiliska livsmedel bidrar till att minska risken för sjukdomar som exempelvis högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar, typ-2 diabetes och vissa former av cancer. Flera studier om sambandet mellan demens och kost har visat att  maten som är bra för hjärtat också är bra för hjärnan.  

Den låga energitätheten och de fysikalisk-kemiska egenskaperna för de flesta vegetabiliska livsmedel kan bidra till en bra viktbalans. Eftersom fetma och hög andel kroppsfett är välkända riskfaktorer för de flesta kroniska sjukdomar, inklusive flera typer av cancer, kan kost med låg energitäthet även hjälpa till att skydda mot många kroniska sjukdomar.

Fet fisk, nötter, frön och vegetabiliska oljor innehåller olika typer av omättade fettsyror, är bra. Det finns starka belägg för att omättat fett bör utgöra huvuddelen av det totala fettintaget. 

Animaliska livsmedel som kött, mjölkprodukter och ägg är viktiga protein- och mineralkällor. Men magra kött- respektive mjölkprodukter är att föredra, eftersom kött och mjölkprodukter innehåller mycket mättade fettsyror. Flera studier har visat att processat kött ökar risken för tjock- och ändtarmscancer, typ 2-diabetes fetma och kranskärlssjukdom. 

 

Källa: Livsmedelsverket (Nordiska näringsrekommendationer) 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!