Skippa det dåliga samvetet! Här är knepen som hjälper dig hitta balans.
1 av 2: Skippa det dåliga samvetet! Här är knepen som hjälper dig hitta balans. Foto: iStock
Kom ihåg: DU är viktig!
2 av 2: Kom ihåg: DU är viktig! Foto: iStock

För hård mot dig själv? 7 saker att tänka på

De flesta av oss är för hårda mot oss själva.

Vi får dåligt samvete när vi skippar träningen – och har en lista med punkter som MÅSTE bockas av innan dagen är slut.

För att må bra krävs att vi hittar balans mellan jobb och vila, mellan ansvar och lek.

Var snäll mot dig själv: här är sju enkla sätt.

Du tror att du lever rätt sunt. Att du för det mesta gör vad som är bäst i situationen – och är bra på att undvika konflikter. Men handen på hjärtat: är du verkligen så snäll och tolerant mot dig själv som du är mot din omgivning? Tillåter du dig att "misslyckas", som du ser andra göra omkring dig?

Nej, de flesta av oss har en tendens att skälla och slå på oss själva alldeles för mycket. Väljer vi soffan före löpspåret en söndag måste vi kompensera med dubbla pass på måndag. Slinker det ner en bulle till eftermiddagsfikat blir det max lite tonfisk på burk till middag.

Många känner sig dessutom tvungna att tacka ja till aktiviteter av rädsla för att göra någon annan besviken. Trots att man vet att man skulle må bättre av att gå och lägga sig tidigt följer man ändå med till krogen och dricker vin till sent på kvällen.

Nej, för att skapa välmående och ett harmoniskt liv krävs att man tar ansvar för sin egen person. Identifierar sina behov - och försöker leva efter dem.

Lär dig säga nej, våga umgås med dig själv och stå upp för den du är.

Med inspiration av Huffington Post listar vi sju kärleksfulla saker du kan göra mot dig själv.

1. Lär dig säga nej

Nej, du måste inte vara med på ALLT. Ditt liv kommer inte att bli annorlunda för att du missar en utekväll – och goda vänner får lära sig acceptera att du prioriterar dina behov och din hälsa främst. Ibland behöver man visserligen ställa upp på saker man inte tycker är roliga, och löften ska man undvika att bryta. Men tänk då efter INNAN du svarar på en inbjudan – och tacka inte ja om du redan vet med dig att du inte kan eller vill.

Att säga nej kan vara precis lika viktigt som att säga ja till projekt och utmaningar som verkar "läskiga" och omöjliga vid en första tanke. Allt handlar om vad du tror att du mår bäst av. Om du känner dig stressad, trött eller bara avig så gör du förmodligen rätt i att vila från andras önskemål och krav, oavsett om det handlar om bio och lite mat eller ett uppdrag på jobbet.

2. Testa att vara ensam

Vi måste komma bort från tanken att "ju mer social, desto bättre eller lyckligare". Det ska inte kännas som ett misslyckande att tillbringa kvällen, oavsett om det handlar om tisdag eller lördag, ensam. Att kunna umgås och trivas med sig själv är en stor tillgång, eftersom vi inte alltid kan räkna med att ha vänner, familj eller partners omkring oss – och står bättre rustade vid exempelvis separationer och skilsmässor. Dessutom kan det vara en lisa för själen att vara helt ensam ibland: få fokusera bara på sitt, utan brus och distraktioner från omgivningen.

3. Unna dig en "egendag"

Testat att ta semester mitt i veckan någon gång? För att bara ägna dig åt ditt? Om inte: undersök möjligheterna, alternativt planera in en lördag eller söndag. Det kan vara väldigt stimulerande för både hjärna och kropp att få tanka på med sådant som DU drömt om att göra men inte fått tid till: till exempel långfrukost på lokal, ett museibesök, en utflykt, lunch på den hajpade restaurangen eller en joggingrunda i dagsljus. Njut av att inte behöva trängas med andra människor, eller ta hänsyn till öppettider.

LÄS OCKSÅ: Minska kraven – hitta balansen och må bra

4. Gå och lägg dig i tid

De flesta av oss har nog varit med om perioder då man känner sig trött, matt och nere. Kanske hänger det ihop med en stressig tid på jobbet, eller med privata problem? Ibland är det svårt att få tid till en ordentlig återhämtning, eftersom viktiga åtaganden avlöser varandra. Men då kan man åtminstone försöka komma i säng i tid på kvällarna, så att man får sina behövliga sex till åtta timmar.

5. Le när du tittar dig i spegeln

Ytterst få människor hart gått genom livet utan komplex och självkritik. Hur fysiskt välmående eller snygg man än är så går det alltid att hitta något att hacka ner på, antingen på sin kropp eller bland sina prestationer. Väldigt många kvinnor har till exempel problem med att se sig i spegeln, eftersom de tycker att de är fula, gamla, för tjocka eller för smala. Så man undviker strategiskt badrumsskåpet på morgonen, i alla fall tills sminket ska på.

Men om man tar omvägar kring spegeln, alternativt tittar på sig själv med hängande huvud och kritisk blick, kommer negativiteten att hänga med under resten av dagen. Så sträck på dig, LE och påminn dig om att du är perfekt i din nakenhet.

6. Gör någon annan glad

Du vet själv hur lycklig du blir när någon säger något snällt till dig? När du får höra att du gjort något bra på jobbet, ser välmående ut – eller ännu bättre verkar vara en så klok person. Förstå då vad DINA kommentarer kan göra för andra? Många av oss tänker en sak i huvudet, men glömmer (eller snålar med) att framföra det till personen som det berör. Dumt, eftersom även DU kommer att få energi och skina upp av hens reaktion.

7. Notera vad du åstadkommit

När det känns som att du inte fått något bra gjort och är värdelös jämfört med alla andra: gå igenom dagen i minnet och (om du vill) anteckna allt som hänt. Du kommer upptäcka att du visst har åstadkommit viktiga saker, även om det inte handlar om färdiga arbetsuppgifter eller ett tufft träningspass. Du kanske tog en välbehövlig sovmorgon, hann med en promenad på lunchen, ringde dina gamla föräldrar eller var ovanligt trevlig mot kassörskan på Ica? Allt räknas, smått som stort.

LÄS OCKSÅ: 10 coola träningsbloggar du borde följa

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!