Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 31 jul 2016 07:00

Fil och Kefir – lika bra som yoghurt

<span>Kefir är ännu nyttigare än yoghurt, säger dietisten Sofia Antonsson.<br></span>

Kefir är ännu nyttigare än yoghurt, säger dietisten Sofia Antonsson.

1/2

Foto: Ondine32/GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO

<span>Filmjölk är nästan lika bra som youghurt och kefir, men innehåller något färre nyttobakterier.</span>

Filmjölk är nästan lika bra som youghurt och kefir, men innehåller något färre nyttobakterier.

2/2

Har du också tänkt på att det alltid är yoghurt som rekommenderas i frukosttips av kostexperter?

Inte filmjölk – eller Kefir.

Men fil är nästan lika bra – och den östeuropeiska varianten är till och med ännu nyttigare.

– Kefir är helt klart en bubblare, säger dietisten Sofia Antonsson.

Vid det här laget har nog de flesta som månar om sin hälsa förstått att yoghurt är ett ypperligt frukostval. 5:2, GI, LCHF och Medelhavsdieten: hos samtliga av dem finns recept baserade på svensk, grekisk, turkisk eller rysk yoghurt.

Det viktiga i sammanhanget är att yoghurten ska vara naturell, absolut inte smaksatt och sötad som frukt- eller vaniljalternativen på butikshyllan. Sedan är det inte så noga om den är lite fetare, det kan tvärtom vara gynnsamt för hälsan och kroppen med en fetthalt uppåt tio procent.

Men vad hände med filmjölken då? Och den ryska filen Kefir, vars klassiska Arla-förpackning med foto över Vasilijkatedralen på Röda torget samtliga som var med på 80- och 90-talet säkert minns? Är de inte tillräckligt nyttiga för att dukas fram på kostexpertens frukostbord, trots att de väl borde kunna användas på liknande sätt?

LÄS OCKSÅ: Gå ner i vikt med 13 smarta livsmedel

Jodå, både fil och Kefir är hälsosamma matval, så länge du väljer naturella, osötade varianter. Kefiren är till och med BÄTTRE än yoghurt, förklarar dietisten Sofia Antonsson:

– Skillnaden mellan de tre är att de tillverkas av olika bakteriekulturer. Och det finns nog mer forskning på de bakteriestammar som tillsätts i yoghurt.

– Men kefir är helt klart en bubblare, för den är egentligen ännu hälsosammare. Den innehåller historiskt sett mer mjölksyrabakterier än vanlig yoghurt och fil, i synnerhet laktobaciller.

LÄS OCKSÅ: 7 skäl att starta dagen med citronvatten

Generellt kan man alltså säga att kefir är bäst, tätt följt av yoghurt. Fil kommer på tredje plats, på grund av något färre nyttobakterier. Men det handlar också om vilken sort man väljer: det finns ju "hälsofil" med bättre innehåll. Osötat i kombination med extra tillsatta bakteriestammar är alltid positivt.

– Snälla bakterier bidrar till balans i tarmfloran, vilket i sin tur leder till en massa andra bra saker i kroppen. En välfungerande mage stärker immunförsvaret, skyddar mot inflammation samt hjälper till vid nedbrytningen av föda och upptaget av näringsämnen.

Kefir görs traditionellt av kefirgryn, som får jäsa i komjölk i timmar eller dagar. Men man kan också använda havre- eller sojadryck, om man vill ha ett mjölkfritt alternativ.

Enligt Sofia Antonsson finns ingen anledning att sky vare sig den svenska eller ryska filen, tvärtom tycker hon att man ska ta vara på alla deras nyttigheter.

– Det är bra att blanda olika bakteriestammar, så ät lite av varje. Både yoghurt, Kefir och filmjölk, säger hon.

LÄS OCKSÅ: 5 skäl att dricka hälsodrycken kombucha

LÄS OCKSÅ: Gasig mage – därför ska du lyssna & agera

Relaterat