Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 20 aug 2015 16:30

Fastnat för kokosolje-trenden? Professorn: Sluta genast!

<span>&quot;I tidningar lyfts kokosoljan fram som naturlig och jättenyttig, men det är fel&quot;, säger livsstilsprofessorn Mai-Lis Hellénius.</span>

"I tidningar lyfts kokosoljan fram som naturlig och jättenyttig, men det är fel", säger livsstilsprofessorn Mai-Lis Hellénius.

1/3

Foto: Shutterstock

<span>Att byta ut smör och vegetabiliska alternativ mot kokosfett är en trend som slagit stort de senaste åren.</span>

Att byta ut smör och vegetabiliska alternativ mot kokosfett är en trend som slagit stort de senaste åren.

2/3

Foto: Shutterstock

<span>Mai-Lis Hellénius, professor i kardiovaskulär prevention vid Karolinska institutet i Stockholm.</span>

Mai-Lis Hellénius, professor i kardiovaskulär prevention vid Karolinska institutet i Stockholm.

3/3

Kokosolja – är den verkligen så nyttig som trenden vill göra gällande?

Absolut INTE, menar livsstilsprofessorn Mai-Lis Hellénius – som vill få oss att i stället sträcka oss efter olivoljan, rapsoljan och solrosoljan i butikshyllan.

– Kokosolja är ingen undergörare, säger hon till Hälsoliv.

Kokosolja. Du har garanterat hört talas om den vid det här laget. Kanske är du till och med en av dem som lagt dyra pengar på en burk, i jämförelse med vad flaskan oliv- eller rapsolja kostar normalt.

Trenden att byta ut smör och vegetabiliska alternativ mot kokosfett har slagit stort de senaste åren – och nu säljs kokosolja i alla möjliga konsistenser och smaker i de flesta välsorterade matbutiker.

Kokosolja - bu eller bä?

Men hur bra är den egentligen?

Inte det minsta, enligt Mai-Lis Hellénius, professor i kardiovaskulär prevention vid Karolinska institutet i Stockholm. Hon höjer ett varningens finger för den haussade hälsoprodukten – som nästan uteslutande består av mättat fett – och vill i stället få oss att äta mer av de fleromättade, livsnödvändiga fetter som vi får i oss för lite av i Sverige.

– I tidningar lyfts kokosoljan fram som naturlig och "jättenyttig", men det är fel. Ett av skälen till att kokosoljan inte kommer så högt upp på min och andra kostforskares favoritlista är att vi i Norden liksom USA ligger farligt lågt när det gäller de fetter som vi MÅSTE äta. Alltså de essentiella fetter som kroppen inte kan tillverka själv, utan måste få i sig med maten, genom exempelvis solrosolja, olivolja, rapsolja och avokadoolja, samt från alger, skaldjur och feta fiskar, säger hon och fortsätter:

– I jämförelse med Japan eller medelhavsområdet har vårt basfett i Norden kommit från kossan och animaliska fetter. Inte bara från mjölk, grädde, smör och ost, utan även från köttet.

Inte en undergörare

Vad Mai-Lis Hellénius förespråkar är i korta drag att vi borde fokusera mer på det vi lider brist på än på ett fett som möjligtvis är lite bättre än smör, men fortfarande ett mycket dåligt val för oss nordbor.

Kokosolja innehåller de "ilskna" fettsyrorna palmitinsyra och laurinsyra, som bland annat orsakar förhöjt kolesterol, ger inflammationer och underbygger bukfetma.

– Sedan består kokos även av stearinsyra, som är ganska harmlös och neutral. Men det funkar ju inte så att man kan plocka ut en fettsyra från paketet – så nej, det är ingen undergörare.

De enda som kan använda kokosolja med gott samvete är vegetarianer som äter fisk, menar Mai-Lis Hellénius. Då får man i sig bra fetter den vägen – och kan utan risk addera lite kokosfett.

Ät fisk tre gånger i veckan

Men medelsvensson har inte någon bra fettbalans, varför kokosfettet bara "förstör" ytterligare.

– Ät fisk tre gånger i veckan, ta olja på salladen, släng på lite mer frön på din havregrynsgröt och välj nötter i stället för lösgodis. De innehåller jättebra fetter.

– Visst kan det rymmas lite Bregott, lite kokosfett, lite korv och så vidare i kosten. Men man måste se till det hela.

Hur är det med andra kokosprodukter som kokosmjölk, kokosflingor, kokosmjöl och kokosvatten?

– Fettkvaliteten är i princip densamma, men det finns utan tvekan plats för lite kokosmjölk maten – och du behöver inte vara rädd för en kokostopp. Vi måste inte avstå från alla mättade fetter. Det är när pendeln slår för hårt som man ska bli vaksam.

LÄS OCKSÅ: 7 frukostar som bränner fett – och håller dig mätt