Experterna om svenskarnas nya matångest

En undersökning visar att nästan en fjärdedel av befolkningen i Sverige äter "fritt från"-produkter trots att de inte behöver.

För att de tror att det är bättre för magen och vikten.

Uppåt 2,5 miljoner svenskar begränsar alltså sin kost på felaktiga grunder, med risk för minskad livskvalitet.

Känner du igen den nya matångesten?

Här listar vi hur den tar sig uttryck.

Nackdelar med att äta onödigt "nyttigt"

Analysföretaget United Minds har på uppdrag av Brödinstitutet genomfört en enkätundersökning bland cirka 1 000 svenskar i åldrarna 18-80 om deras matvanor.

Mest slående med resultatet:

Att 33 procent av de 7,5 miljoner representerade äter någon form av "fritt från"-kost trots att de inte är allergiska eller överkänsliga – för att de tror att det är mer hälsosamt, bättre för magen och underlättar viktnedgång.

Men enligt Sofia Antonsson, legitimerad dietist, kan ett sådant beteende snarare leda till mer ohälsa, eftersom det skapar stress att ständigt behöva vakta på sitt matintag.

– Man försöker hitta skälet till att man inte mår bra och drar slutsatsen att det beror på något livsmedel. Så tar man bort det ur kosten och känner efter. Men det kan innebära att man utesluter FEL saker, så att man måste hålla på med det här ÄNNU längre.

– Dessutom kan det göra att man mår psykiskt dåligt, för att man inte kan äta lunch eller umgås problemfritt med andra människor. Man isolerar sig, vilket blir ytterligare en stressfaktor i livet.

Maten ÄR av stor betydelse, men oftast är det andra saker i livsstilen som avgör hur man mår.

– Kosten är kontrollerbar, därför är det många som tar till den. För att man inte orkar försöka minska på stressen eller ändra sin situation på jobbet, säger Sofia Antonsson.

Kan man få näringsbrist av att äta "fritt från"?

– Nej, den risken är liten. De flesta "fritt från"-produkter som finns i dag är berikade med vitaminer och mineraler.

Folk tror att maten blir nyttigare om man tar bort saker

Anneli Ivarsson Foto: MATTIAS PETTERSSON / © MATTIAS PETTERSSON, UMEÅ UNIVERSITET

Av undersökningen att döma förknippar många "hälsosam" mat med vad den INTE innehåller. Mat som är hälsosam ska innehålla få tillsatser, vara så lite processad som möjligt, inte innehålla socker eller andra snabba kolhydrater, innehålla lite fett och gärna vara icke-animalisk.

Anneli Ivarsson, professor i folkhälsovetenskap och överläkare vid Umeå universitetssjukhus, är av uppfattningen att folk lägger orimligt mycket pengar och energi på att äta "fritt från" i stället för att ta tag i livspusslet.

Med konsekvensen att vardagen blir besvärligare och tråkigare.

– Istället för att äta fritt från gluten, laktos eller något annat så bör man satsa på att leva väl och äta en hälsosam och varierad kost. Som Livsmedelsverkets rekommendation: mer motion, grönsaker och fisk – mindre socker, rött kött och vitt mjöl.

– Folk vill hitta en snabb lösning på sitt dåliga mående, men att äta fritt från är både tröttsamt och dyrt. Bättre är att stanna upp, sänka takten och försöka hinna med de sociala delarna av livet, säger hon.

Laktosfritt

Av de som äter "fritt från"-produkter konsumerar 52 procent regelbundet laktosfria livsmedel.

– Många med magproblem börjar äta laktosfritt det första de gör, för att de hört någon prata om det. Och man kanske blir LITE bättre i magen.

– Men det är sällan lösningen. De flesta som väljer laktosfritt har egentligen IBS och då behöver man göra större kostförändringar för att må bra. Nästan alla människor klarar av en liten mängd laktos, säger dietisten Sofia Antonsson.

 LÄS OCKSÅ: Så vet du om dina magproblem är IBS

LÄS OCKSÅ: Laktosintolerant? Här är 14 saker du bör veta

Sockerfritt

Av de som äter "fritt från"-produkter konsumerar 37 procent regelbundet sockerfria livsmedel.

– Socker är absolut inte nyttigt för oss, men det är lätt att gå till överdrift och börja leta efter det i alla möjliga produkter. Det är självklart bättre att välja en naturell yoghurt än en smaksatt yoghurt, men de stora sockerbovarna i det här landet är fortfarande läsk, godis och kaffebröd.

– Man måste ta hänsyn till var det finns och i vilka mängder. Vissa typer av socker är bättre än andra, säger Sofia Antonsson.

LÄS OCKSÅ: Experten: Socker du kan äta med gott samvete

Fritt från tillsatser

Av de som äter "fritt från"-produkter konsumerar 33 procent regelbundet livsmedel fria från tillsatser.

– En produkt med massor av tillsatser – där man har förbättrat form, färg, konsistens och lukt – signalerar ju att ursprungsråvaran kanske inte var så bra. Därför bör man försöka välja livsmedel som innehåller färre tillsatsämnen.

– Men att äta helt fritt från tillsatser blir också en enorm stress. Många e-ämnen behövs dessutom i maten för att vi inte ska bli sjuka, säger dietisten Sofia Antonsson.

LÄS OCKSÅ: 8 onyttiga livsmedel – som faktiskt gör gott

Glutenfritt

6 procent av Sveriges befolkning uppger att de är glutenintoleranta – men enligt Livsmedelsverket är den verkliga siffran 1-3 procent.

Av de som äter "fritt från"-produkter konsumerar 22 procent regelbundet glutenfria livsmedel.

Svenskarna överskattar överlag förekomsten av glutenintolerans.

Enligt Anneli Ivarsson, professor i folkhälsovetenskap och överläkare vid Umeå universitetssjukhus, utesluter många gluten i onödan. Det bästa är att ta ett blodprov på vårdcentralen, för antingen har man celiaki (det vill säga glutenintolerans) eller så har man det INTE. Gruppen "överkänsliga" är ytterst liten.

– Den enda grupp som vinner på att äta glutenfritt är de som har en fastställd celiaki. De som prövar att ta bort gluten som en del av trenden, för att de tror att de ska må bättre i allmänhet, menar jag gör ett misstag. Om de har celiaki är det risk att sjukdomen missas vid en provtagning, eftersom proverna endast är tillförlitliga om gluten ingår i kosten.

– Det finns heller inga belägg för att glutenfritt är en bra viktminskningsmetod. Om man miskar på pizza, pasta och vitt bröd så kan det bidra till att man går ner i vikt. Men det är ju inte detsamma som att äta glutenfritt, det vill säga att ta bort all mat som innehåller vete, råg eller korn.

Dietisten Sofia Antonsson säger att många som har problem med ballongmage felaktigt tror att gluten är orsaken eftersom symptomen försvinner när de slutar med bröd. Men så är det i själva verket fibrerna i sädesslagen som de har reagerat på:
– Jag träffar hela tiden människor som inte ätit gluten på flera år, men som absolut skulle kunna lägga tilbaka rätt sorts bröd, till exempel surdeg som är mycket snällare mot magen.

LÄS OCKSÅ: Glutenintolerant? Vanliga symtom vid celiaki 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + duscholja från L´Occitane & necessär. Köp nu!