Många kvinnor gör sina knipövningar helt fel, larmar experter.
1 av 2: Många kvinnor gör sina knipövningar helt fel, larmar experter. Foto: Colourbox
Man behöver inte dra på sig träningskläderna för att göra knipövningar - det går att göra dem på bussen till jobbet.
2 av 2: Man behöver inte dra på sig träningskläderna för att göra knipövningar - det går att göra dem på bussen till jobbet. Foto: Colourbox

Experter varnar: Knipövningar kan göra mer skada än nytta

Knipövningar är bra för att förebygga urinläckage.

Men nu varnar experter: Många kvinnor gör nämligen helt fel när de tränat bäckenbotten. 

Har man riktigt otur kan de i långa loppet i stället leda till skador, rapporterar DR.

Många kvinnor uppmuntras att göra knipövningar i samband med och efter graviditet, förlossning och klimakteriet - inte minst för att undvika eller lindra inkontinens. Enligt DR varnar nu experter för att många kvinnor riskerar att göra mer skada än nytta, eftersom de gör övningarna på fel sätt.

LÄS OCKSÅ: Urinläckage - mer forskning efterfrågas

"Ofta är det skinkor och mage som tränas i stället för bäckenbotten"

Knipövningar är oerhört viktiga för att stärka bäckenbotten, men många kvinnor har aldrig fått lära sig hur man gör och därför blir det ofta fel muskler som tränas.

– Ofta är det skinkor och mage som tränas i stället för bäckenbotten, eftersom den kan vara svår att aktivera, säger uroterapeuten Jannie Dodel från danska Kontinensforeningen till DR.

LÄS OCKSÅ: Håll tätt - de sex bästa råden mot inkontinens 

Vanlig knipövning sågas

En vanlig knipövning, den så kallade hissövningen, är enligt experterna särskilt dålig.

Hissrörelsen går ut på att du ska hålla ett knip länge, medan du föreställer dig en hiss som ska upp till sjätte våningen. 

– Övningen tränar bäckenbottensmusklerna att vara spända under lång tid, vilket kan göra att man blir öm och framkalla muskelknutor om man gör den ofta, säger Susanne Axelsen, överläkare och lektor i kvinnosjukdomar vid Århus Universitetssjukhus till DR. 

LÄS OCKSÅ: Slipp urinläckage - 7 enkla metoder 

Små, snabba knip bättre

Hissövningen tränar musklerna att reagera långsamt, men de flesta kvinnor har i stället större nytta av att träna små, snabba knip. Det gäller särskilt de kvinnor som har problem med inkontinens. 

Vid urinläckage är det viktigt att kunna aktivera musklerna snabbt och så nära reflexmässigt som möjligt, vilket hissövningen inte underlättar. 

– Vid inkontinens är det viktigt att kunna aktivera sina muskler i de situationer där man vet att man läcker urin, som när man hostar eller när man nyser, säger Susanne Axelsen. 

LÄS OCKSÅ: Sjuksköterskornas varning - många kvinnor kissar fel 

Så ska det kännas

Små och snabba knip, där man slappnar av helt i bäckenbottenmusklerna mellan varje knip är mer effektiv träning både för att förebygga och för att behandla inkontinensproblem. Och Jannie Dobel har ett bra tips för hur det ska kännas när du gör rätt:

– Knipet ska kännas i ringmuskeln, precis som om du försöker att hålla inne en prutt, säger hon till DR. 

Inkontinens - symptom

Vid urininkontinens är det vanligt att ha ett eller fler av de här symptomen: 

• Du läcker urin i samband med att du blir plötsligt kissnödig.

• Du kissar ofta, även på natten.

• Du läcker kiss i små skvättar under dagen.

• Du läcker urin när du nyser, hostar, hoppar, skrattar eller springer.

Det är bra att börja tidigt, gärna redan i tonåren. 

– Det är bevisat att kvinnor som har en stark bäckenbotten redan innan de föder barn löper mindre risk för att drabbas av inkontinens. De är också bättre på att fortsätta med övningarna efter det fött barn, säger Susanne Axelsen till DR.

Aktuellt just nu