Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 14 maj 2019 19:00

Expertens knep: Så blir du av med dålig smak i munnen

Tzatziki är gott, men hur blir man av med den kraftiga eftersmaken av vitlök?

Tzatziki är gott, men hur blir man av med den kraftiga eftersmaken av vitlök?

Foto: Shutterstock (kollage)

Älskar du också vitlök? Då är du säkerligen bekant med den otroligt potenta eftersmak som kan stanna i kroppen i timmar.

Men var kommer den ifrån? Och hur blir du av med den?

Här är svaren.

När du känner eftersmak beror det vanligtvis på fysiska bitar av överbliven mat som fastnat i munnen, eller smakmolekyler som hänger kvar i saliv eller slem.

Vissa livsmedel är emellertid värre än andra – som lök och vitlök. Molekyler med den typen av smak och lukt kan nämligen ta sig in i blodet och cirkulera runt i kroppen.

– Väl inne i blodet kan substansen sippra ut i vätskan mellan dina celler, säger experten Cordelia Running till sajten Time.

På så vis kan substansen nå både saliv och svett vilket bidrar till både eftersmak och en märklig lukt som håller i sig längre än vanligt.

LÄS OCKSÅ: Varför är blodkärl blå när mitt blod är rött? 

Skippa rå vitlök

Enligt Time är substanserna så aggressiva att de till och med kan förändra hur fostervattnet luktar hos en gravid kvinna.

Än värre blir det om du äter råa varianter av lök och vitlök. Precis som mycket annat levande har dessa råvaror inbyggda försvarsmekanismer för att skydda sig själva. I det här fallet frigörs enzymer som skapar en stinkande och brännande känsla.

Så, hur gör man då för att slippa eftersmaken? Det mest naturliga är förstås att borsta tänderna för glatta livet, då finns åtminstone chansen att avlägsna överblivna partiklar i munnen.

Om de redan hunnit nå blodet blir det emellertid svårare.

LÄS OCKSÅ: Därför rycker din kropp till precis innan du somnar 

Livsmedel som kan lindra

En lösning skulle kunna vara att försöka nollställa smaken genom att addera någon annan substans. En studie från 2016 antyder exempelvis att äpplen, myntablad och sallad är en utmärkt metod för att slippa dålig eftersmak. Persilja och mjölk är andra livsmedel som ofta pekas ut som utmärkta ”botemedel”.

Enligt Running finns det tyvärr en överhängande risk att mixen av substanser gör det hela än värre.

Om inget av ovanstående fungerar är det bara att vänta och hålla tummarna för att det går över snabbt.

– Det beror på flera faktorer. Hur väl tuggade du din mat? Hur snabbt förflyttades maten från magen till tarmarna? Hur snabbt tog maten sig igenom dina tarmar? säger hon.