Experten: Socker du kan äta med gott samvete

Socker är hälsans värsta fiende, brukar det heta.

Men gäller det ALLA former av sötning?

Nej, det är faktiskt skillnad på socker och socker.

Här berättar vi vad du kan äta med gott samvete – och vad du ska fly som pesten.

Sofia Antonsson Foto: Magnus Fond

1. En viss mängd socker är bra

Vi börjar så smått förstå: mycket socker är inte bra för oss. Det ligger bakom folksjukdomar som övervikt, fetma och diabetes. Och i en tid när vi sätter i oss mer godis, läsk, kakor och glass än någonsin ser vi också konsekvenserna i form av fler insjuknanden och dödsfall till följd av osunda vanor.

Men att gå runt och vara livrädd för socker och är inte heller sunt. Och inte ens rimligt. För vi behöver bränsle i form av kolhydrater för att hjärnan ska fungera och kroppen orka vara aktiv.

– I dag har forskare konstaterat att socker är en större bov än vad man tidigare trott, och fett en mindre bov än man tidigare trott. Men det finns OLIKA typer av socker.

– Ingen människa behöver rent vitt socker, alltså tillsatt socker. Däremot kan vi med fördel hämta energi i det socker som finns naturligt i livsmedel, som frukt och grönsaker, säger dietisten Sofia Antonsson.

"Problemet är inte det socker som finns naturligt i produkter"

Svenskarna gillar sitt söta. Så till den grad att vi ohejdat fyller en XL-påse full med lösgodis varje fredag, trots att vi egentligen vet om hälsoriskerna.

Men i stället för att undvika banan på frukostyoghurten för att den är kolhydratsrik och sedan tappa omdömet fullständigt på helgerna tycker Sofia Antonsson att vi ska se över vår okritiska konsumtion av TILLSATT socker i vardagen.

– Börja i den änden. Problemet är inte det socker som finns naturligt i produkter: problemet är intaget av livsmedel som proppats med tillsatt socker för att tillfredställa våra smaklökar.

Klicka dig vidare för att se hennes kommentarer om vilket socker du kan unna dig – och vilket du ska låta bli.

LÄS OCKSÅ: Skippa sockret – 8 saker som händer i kroppen


Foto: Karolina Olson Haglund

2. Fruktos (fruktsocker)

BRA (men dåligt i flytande form)

Finns bland annat i: Frukt, bär, grönsaker.

Dietistens kommentar: "Fruktos är alltid okej om det förekommer i hela frukter och bär, eftersom dessa livsmedel i sin naturliga form även innehåller fibrer, vitaminer och mineraler som är bra för kroppen. Däremot ska man undvika fruktos i flytande form, till exempel juicer och smoothies. Såklart kan man ta ett glas apelsinjuice till lördagsfrukosten, eller dricka en smoothie som mellanmål i brist på annat, men man bör inte göra det varje dag."


Foto: iStock

3. Honung

BRA

Finns bland annat i: Säljs i fast konsistens på burk eller i flytande form på flaska. Används ofta som smaksättning i te eller på yoghurt, men kan även fungera som alternativ till socker i bakning och matlagning.

Dietistens kommentar: "Fortfarande en söt produkt som påverkar blodsockret, men honung har visat sig ha många hälsofördelar, till exempel en antibakteriell effekt. Men då pratar vi INTE de flytande varianterna med extra tillsatt socker. Välj med fördel en svensk honung, gärna nyslungad."


Foto: iStock

4. Laktos (mjölksocker)

OKEJ

Finns bland annat i: Alla mejeriprodukter, som mjölk, fil, kvarg, yoghurt, keso, crème fraiche och grädde.

Dietistens kommentar: "Laktos används inte som sötningsmedel, det finns naturligt i mjölkprodukter. Men det är ingenting man behöver vara rädd för. Tvärtom har det vissa hälsofördelar: mejerivaror är till exempel bra för diabetiker, eftersom det håller blodsockret på en bra nivå. Och laktos är inte överdrivet sött, så man dricker inte fem liter mjölk utan håller sig till en rimlig mängd."


Foto: iStock

5. Sackaros (vanligt strösocker)

DÅLIGT

Finns bland annat i: Klassiskt vitt bordssocker som man har i kaffe och te, samt i bakning. Inte lika vanligt i färdigmat och livsmedelsprodukter.

Dietistens kommentar: "Vanligt socker är egentligen bara okynnesätande. Det tillför ingen näring alls, utan används bara för att ge maten bättre smakegenskaper, ibland dölja mindre angenäma tillsatser."

LÄS MER: 7 sätt att slippa sötsuget för gott


Foto: Colourbox

6. Glukossirap

DÅLIGT

Finns bland annat i: Godis, läsk, färdigmat, sweet chili-sås. Tillsätts i alla livsmedel där man vill ha lite sötma.

Dietistens kommentar: "Liksom vanligt vitt socker tillför den inte några vitaminer eller mineraler, ingen näring överhuvudtaget."


Foto: ISTOCK

7. Glukos-fruktossirap

EXTRA DÅLIGT

Finns bland annat i: Godis och nästan alla amerikanska livsmedelsprodukter. Billig att framställa och än så länge vanligare i USA. Men börjar komma till Sverige också.

Dietistens kommentar: "Glukossirap med en större mängd fruktos. Fruktos påverkar levern negativt, vilket ökar risken för hjärt-kärlsjukdom. Glukos-fruktossirap är helt enkelt inte bra för oss: den omvandlas på ett annat sätt än vanligt socker och blir direkt ogynnsam, eftersom kroppen inte kan använda den som energikälla."

LÄS OCKSÅ: 8 steg till att bli av med sockersuget

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av ToppHälsa + trådlösa hörlurar från adidas. Köp nu!