1 av 2: Att inte bli stillasittande är viktigare för din hälsa än att träna
Den moderna livsstilen för inte bara med sig fördelar. Allt fler timmar per dag spenderas stillasittande framför en dator.
2 av 2: Den moderna livsstilen för inte bara med sig fördelar. Allt fler timmar per dag spenderas stillasittande framför en dator. Foto: Shutterstock

Experten: Så farligt är ditt stillasittande

Det kommer kanske inte som en överraskning att det är dåligt för vår hälsa att jobba flera timmar i sträck utan att röra på benen.

Under pandemin, när allt fler jobbat hemifrån, har vikten av en ordentlig ergonomi lyfts. 

Här förklarar experten vad stillasittandet egentligen har för påverkan på våra ben – och vad vi kan göra åt problemet.

Hannes Lännerholm

Den moderna livsstilen för inte bara med sig fördelar. Allt fler timmar per dag spenderas stillasittande framför en dator. Att resa sig upp och därefter åka tåg eller bil till jobbet, räcker inte för att aktivera kroppen tillräckligt.

Och det är något som är dåligt för vår hälsa, berättar professor Mark Whiteley, en av Storbritanniens mest anlitade venkirurger, rapporterar Metro.

Han förklarar att vårt stillasittande kan vara riktigt farligt för de så livsviktiga venerna i våra ben. 

– Att sitta under längre perioder minskar rörelsen i benmusklerna, vilket omfattar blodflödet i benen, säger han till Metro och förklarar att det då finns risk att blodet koagulerar när det venösa blodet saktar ner.

Om det lämnas obehandlat kan det orsaka svullnad och missfärgning på benen. 

Kan orsaka blodproppar

Inaktivitet i benen kan även leda till blodproppar i benets vener, berättar Mark Whiteley. Och att sitta ner vid skrivbordet på jobbet eller hemmavid under långa perioder är något som kan orsaka just detta. 

Symtom på en blodpropp i benet kan beskrivas som en krampliknande känsla, alternativt att huden börjar kännas varm ovanför blodproppen. Men enligt Whiteley kan sjukdomstillståndet i vissa fall helt vara utan symtom.  

Men det finns flera saker som du kan göra för att minska risken att drabbas av dessa sjukdomar.

Enkelt att förhindra

– Det kan låta enkelt, men att höja dina ben är mycket effektivt för att förbättra venös cirkulation. Att höja benen när man sitter, hjälper till att sänka trycket i benen genom att låta blod som samlats rinna bort, vilket hjälper till att förhindra åderbråck och blodproppar, säger Mark Whiteley.

– Försök att placera kuddar eller en fotpall under dina ben för att hålla dem upphöjda när du är hemma, säger han.

En annan rekommendation är att stå upp varje halvtimme och att därefter gå upp tårna och sedan ner igen i en minut. 

– Regelbunden träning och att vara aktiv är särskilt viktigt om du har ett stillasittande arbete för att förbättra blodflödet och cirkulationen, säger han till tidningen.