ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA
Publicerad 7 dec 2017 19.00

Experten: Därför ska du inte vara rädd för e-nummer i maten

Skannar du din mat efter e-ämnen?

Skannar du din mat efter e-ämnen?

1/2

Foto: Shutterstock

Enligt näringsfysiologen Kristina Andersson finns viktigare saker att rikta ditt fokus mot.

Enligt näringsfysiologen Kristina Andersson finns viktigare saker att rikta ditt fokus mot.

2/2

Foto: Bianca Brandon Cox

Vi är många som lärt oss att e-nummer är snudd på livsfarliga och bör undvikas till varje pris.

Inte enligt näringsfysiologen Kristina Andersson.

Hon menar att det finns mycket viktigare faktorer att fokusera på.

– Sluta leta detaljer och se helheten.

I dag lägger många stor vikt vid att äta så "naturligt" som möjligt. Detta är på många sätt en bra trend som gör att vi ifrågasätter vad vi stoppar i oss.

Men det ger också upphov till missförstånd. 

Många är till exempel livrädda för tillsatser, så kallade e-nummer, i sina livsmedel. Vissa går till och med så långt som att kalla det för gift.

Men är det verkligen sant?

Ta askorbinsyra till exempel, som går under det otäcka namnet E300. 

– Det är helt vanlig C-vitamin. Det är lite komiskt om vi väljer bort en produkt som innehåller E300 för att det är lite läskigt och sedan köper det i brustablettform, säger näringsfysiologen Kristina Andersson.

Hur rädda ska vi vara för e-nummer?

– Inte rädda alls. Om vi ska hårddra det: Det är tillsatser som fått ett e-nummer för att de är godkända att använda i livsmedel. Det är kontrollerat att det är säkert för oss, säger Kristina Andersson.

LÄS OCKSÅ: 7 myter kring kost som sabbar din hälsa

"Leta näring i stället för att vara rädd för tillsatser"

Därmed inte sagt att vi ska vräka i oss tillsatser som om det vore en fredagsskål fylld med chips. Det viktiga, tycker Kristina, är i stället att vända på perspektivet.

Tillsatser kan nämligen användas för "rädda" råvaror. Exempelvis för att fixa färg, form och konsistens. Produkter som innehåller mycket tillsatser kan också innebära mindre råvara och därmed mindre näring. Det är där som Kristina tycker att skon klämmer.

– Jag äter själv inte särskilt mycket mat med tillsatser i, men det beror inte på att jag är rädd för tillsatserna. Det beror på att de produkterna ofta har alldels för lite råvara. Leta näringen i stället för att vara rädd för tillsatser, säger hon.

Blåbär, som ofta kallas för superfood, innehåller exempelvis 13 olika e-ämnen, som alla är helt naturliga.

Ett annat läskigt ord är emulgeringsmedel, som används för att vatten och fett ska kunna blandas utan att det skiktar sig. Detta finns naturligt i stort sett överallt i råvaror som inte är 100 procent fett eller 0 procent fett.

Det blir alltså ett tankefel att hävda att "kemikalier" i maten är farligt, eftersom vi och allt omkring oss är uppbyggda av just kemiska föreningar.

Näringsfysiologen Kristina Anderssons uppmaning: Se helheten.

Foto: Bianca Brandon Cox

LÄS OCKSÅ: 6 bröd du tror är nyttiga – men som inte är det

E-nummer du bör undvika

Det finns förstås exempel på e-ämnen som varit extra omstridda. Ett exempel är vissa azofärgämnen som tidigare var förbjudna i Sverige men blev lagliga igen via EU.

Finns det några ämnen vi ska vara extra vaksamma på?

– Jag kan inte rabbla dessa och det är för att det är irrelevant utifrån mitt synsätt. De används i produkter som du ändå inte ska äta. I färgstarkt lågprisgodis eller läskedrycker, säger Kristina Andersson.

– I stället för att lära dig alla e-nummer - lyft blicken och se helheten. Om du väljer rena råvaror i så stor utsträckning som möjligt i övrigt så är det inte hela världen om det råkar komma med något sådant.

Hennes tips är alltså att titta på hela ditt kostmönster och inte stirra dig blind på småsaker. Börja med produkter du konsumerar mycket av, som du alltid har hemma. Finns det något bättre alternativ?

– Men häng inte upp dig på detaljer och gör det inte för komplicerat. Den där kryddblandningen som du använder någon gång då och då är inte problemet.

ANNONS