Man måsta ta bättre hand om sig med åren. Sömnen blir känsligare, magen kan krångla och vi behöver mat med mer näring än förut.
Cathrine Schück är författare och kostrådgivare.
1 AV 3
Man måsta ta bättre hand om sig med åren. Sömnen blir känsligare, magen kan krångla och vi behöver mat med mer näring än förut.
2 AV 3
Cathrine Schück är författare och kostrådgivare.
Foto: MARTIN CEDERBLAD
3 AV 3

Experten: 5 vanor att se upp med efter 40

Sömnen blir känsligare, magen krångligare och lederna gnisslar. Det finns vanor man ska se upp med efter 40, menar kostrådgivare Cathrine Schück. Allt för att lindra besvären.

Christina Lundell

LÄS OCKSÅ: Cathrine Schück: 18 livsmedel som är bra efter 40

1. Mjölmat

Även om man tål pasta och bröd så är det inte särskilt näringsrikt. Höjer ditt blodsocker och ger snabb mättnad. Gluten har en inflammatorisk verkan. Svullen mage, besvär med leder, artros.

– Jag har så många klienter som mår bättre efter bara två veckor när de tagit bort gluten - trots att de gjort glutenintoleranstester som inte visat på känslighet. Magen lägger sig, lederna slutar göra ont. Tar jag en smörgås kan jag inte klättra och gå i berg sedan. Knäna och höfterna, det funkar inte, säger Cathrine Schück.

2. Mejerier

Det kommer nya studier som visar att vi kanske inte är byggda för att dricka mjölk, samtidigt är den svenska mjölktraditionen gjuten i fast grund, och mjölk är ett livsmedel med proteiner och vitaminer till ett lågt pris.

– Det här är ett svårt område. Men om man lider av en bullrig mage man inte får ordning på så kan det faktiskt vara ett tips att under en kortare tid utesluta mejeriprodukter, säger Cathrine Schück.

– På grund av homogeniseringen där man slagit sönder fetterna har man gjort en produkt som inte ens kalvarna mår bra av. Helt galet!

Ha goda vanor

Tappa inte bort träningen (men strunta i maratonloppet om du inte riktigt har orken). Fysisk aktivitet motar bort energitappet många upplever. Det börjar redan efter 40 även om mer påtagligt efter 55.

3. Socker

Gör dig svullen, höjer ditt blodsocker, ger ingen näring. Hoppa över så långt möjligt.

– Sockret gör att du får ett instabilt blodsocker, säger Cathrine Schück.

4. Alkohol

När livet pågår förstärks både bra och dåliga viner. Inte så få justerar med åren upp sitt drickande. Det försämrar djupsömnen och ökar risken för en lång rad sjukdomar.

Sköt sömnen

Stanna inte uppe för sent, dra ner på kaffe om du har svårt att somna och drick lite mindre på kvällen om du brukar vakna på natten för toa- besök.

LÄS OCKSÅ: 5 sätt att bli av med 40 plus-magen

5. Kaffe

Kroppen kan bli mer lättstressad. Sömnen blir känsligare. Du blir lättare uttorkad och kan bli känsligare för den vätskedrivande effekten. Magen kan börja krångla. Se över kaffevanorna. Ett par koppar om dagen räcker gott.

Återhämta dig!

Livet måste vara både aktivitet och återhämtning. Annars låter vi kroppens stressystem jobba på högvarv och det bygger på sikt om både hjärna och kropp.