Experten: 3 steg för ett sundare liv med bra vanor

Erika Kits Gölevik.

Foto: SHAY PERETZ

Erika Kits Gölevik.

Blir du stressad av alla nystartstips? Hur gör man egentligen om man verkligen vill förändra sin livsstil? På riktigt. Hälsolivs träningsprofil Erika Kits Gölevik ritar en ny karta i nystartsdjungeln.

Andra har också läst

STEG 1: RENSA UT!

Om du gör som du alltid har gjort, kommer du få samma resultat som du alltid fått. 

Högst troligt har du tänkt att du vill skapa nya vanor förut. Och ändå står du här igen. Så låt oss ta det som bevis på att sättet du gjorde sist inte fungerade. Med andra ord – rensa ut gamla sätt som:

• Kalorisnål mat

Sluta tänka på vad din kropp inte ska få i sig, och tänk i stället på vad du vill att den ska få i sig. Att ha fokus på kalorier gör oss lätt sifferbesatta och leder till att vi tappar våra naturliga hunger- och mättnadssignaler. Dessutom blir vi ofta väldigt hungriga, vilket skapar sug efter överäta.

• Strikta träningsprogram

Du är ingen robot. Du är en levande varelse som mår olika varje dag. Det betyder inte att du inte ska röra dig varje dag. Det ska du! Men ett strikt träningsprogram är inte nödvändigt så länge du inte elittränar. Lyssna på kroppen! 

• Vikt- och utseendefixering

Såhär är det! Att skriva ”så blir du smal”, ”lyft här”, ”förändra där” säljer! Och det säljer för att det får oss att tro att vi inte duger som vi är och/eller att om vi bara blev liiiite ”finare” skulle vi bli lyckligare. Det stämmer inte, det enda som händer är att vi blir osäkra. Så avfölj konton som gör dig osäker, och läs inte det du mår dåligt av. Du är bättre än så! 

• Tvivel

Bara för att du inte lyckats precis som du vill tidigare, så behöver det inte bli likadant igen. Sträck på dig. Släpp tvivel och gör din grej, för att du är värd att må så bra som du gör då!

LÄS OCKSÅ: Fem bästa träningsformerna för din hjärna

STEG 2: FYLL PÅ!

Ge dig själv större chans att lyckas genom att förbereda dig smart. Skapa helt enkelt förutsättningar för att så enkelt som möjligt kunna göra de där sunda valen du längtar efter. Fyll på med:

• Grönsaker av ALLA de slag

Gröna blad, rotfrukter, frukt, frysgrönsaker, fermenterade grönsaker, torkade grönsaker, konserverade grönsaker. Din kropp älskar dem. Se till att alltid ha kylen full! Då blir det lätt att välja rätt.

LÄS MER: Preppa kylen: Knepen som hjälper dig att äta billigt, gott och nyttigt

• Näringsrik mat

Tänk näring i stället för kalori. Du vill att varje tugga du äter ska ge kroppen så mycket vitaminer, mineraler, fibrer och så vidare som möjligt. Bra exempel på näringstät mat är färggranna grönsaker, nötter, frön, ägg, fisk.

• Varierad rörelse

Du är skapt för rörelse, det är ett grundläggande behov för att din kropp, din hjärna och hormonsystem ska fungera optimalt. Exakt vad du gör är mindre viktigt, men se till att röra dig varje dag. Och gör rörelsen lite mer ansträngande åtminstone tre gånger per vecka.

• Människor att inspireras av

Läs tidningar och böcker som gör att du känner dig stärkt, som som får dig att längta efter att vara så där mot dig själv som du är när du tar hand om dig. Och följ den typen av hashtags och profiler i sociala medier. 

• Ditt varför

Varför vill du förändra din livsstil? Vilket är ditt riktigt ärliga och viktiga varför? Skriv ner det, och återkom till det så fort du tvekar!

LÄS OCKSÅ: 7 saker du inte ska göra när du nystartar

STEG 3. BÖRJA NU!

Inte på måndag, inte nästa månad, inte i morgon. Du är förberedd. De här dagliga rutinerna hjälper. Börja nu:

• Ligg steget före

Skapa en kvällsrutin där du förbereder morgondagen rent logistiskt. Packar träningskläderna, ser till att det finns grejer hemma till en bra frukost och så vidare. 

• Låt dagen börja när du lägger dig

Hur din morgon blir hänger ihop med hur din kväll blev och när du somnade. Stäng av mobilen senast en timme innan du lägger dig, drick en kopp te med honung och lite äppelcidervinäger i. Skriv ner tre saker med dagen som du är tacksam över. Ta sedan en varm dusch (kroppen temperaturskiftning påskyndar insomnandet) och du somnar gott!

• Gör det viktigaste först

Vad är viktigast för dig och ditt välmående? Är det att få till en bra frukost? En stunds yoga? Skriva dagbok? Sitta själv en liten stund med en kopp kaffe? Träning? Gå upp en stund tidigare och bestäm dig för att den stunden alltid ska få bestå av det som just nu känns allra viktigast för dig. När du har gjort den insatsen för dig själv sätter du ribban för en fortsatt dag i självrespektens tecken.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här